מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה הגישו בקשה להוצאה לפועל

הבקשה הוגשה במטרה לגבות חוב של 557 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ט', שהיה אמור להיות משולם ב-10.11 ■ דרישת התשלום עד 21 יום וכוללת הפרשי הצמדה ■ המהלך עלול לפגוע בקובננטס של אפריקה בפעילות בחו"ל

יומיים לאחר שלא קיבלו את תשלום הקרן, מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, הגישו ביום חמישי את אגרת החוב ללשכת ההוצאה לפועל בפתח-תקווה במסגרת "בקשה לביצוע שטר".

הבקשה הוגשה במטרה לגבות חוב שחייבת החברה למחזיקי אג"ח ט' בסך למעלה מ-557 מיליון שקל, שהיה אמור להיות משולם ב-10.11. דרישת התשלום עד 21 יום, והיא כוללת הפרשי הצמדה.

בעוד אפריקה ישראל מתקדמת עם הסדר החוב למרבית נושיה, עדיין לא נמצא פיתרון למחזיקי אג"ח ט'. ביום שני האחרון הגישה אפריקה ישראל לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לכינוס של המשקיעים בחברה במטרה לאשר את ההסדר. יום למחרת הסכימה השופטת ורדה אלשיך להעניק למחזיקי אג"ח ט' זמן להגיב עד ליום ראשון.

באפריקה רוצים לכנס אסיפה אחת לכל סדרות האג"ח בכדי למנוע את טרפוד ההסכם על-ידי האג"ח הקצרות או הבינונית.

ביום ג' בשבוע החולף העבירה אפריקה ישראל את התשלום הרבעוני של הריבית בלבד (כ-5.5 מיליון שקל) למסלקת הבורסה, ולא את התשלום המלא למחזיקי האג"ח, שיחד עם הקרן מגיע לכ-550 מיליון שקל. בתגובה הורידה S&P מעלות את דירוג האג"ח של החברה ל-D - רמה המשקפת חדלות פירעון. סדרה ט' היא הקצרה ביותר מבין כל סדרות האג"ח של אפריקה ישראל.

לאפריקה ישראל חוב של 7.4 מיליארד שקל למחזיקים ב-13 סדרות אג"ח שונות, אך לפני שבועיים נחתם הסדר חוב עם הנציגות של 12 מתוך 13 סדרות האג"ח. לאג"ח ט' יש נציגות נפרדת המורכבת מילין-לפידות, מנורה-מבטחים ורמי ירדן מגלובל פייננס, והיא מיוצגת על-ידי עו"ד גיא גיסין.

לאסיפת האג"ח שהתקיימה השבוע בתל-אביב הנהלת החברה לא טרחה לשלוח נציג כפי שנתבקשה, אך מצאה זמן להשיק באותו יום את קניון קוטרוצ'ן בבוקרשט.

מעמדה של אג"ח ט' שונה מיתר סדרות האג"ח, מכיוון שמועד פירעונה חלף, והחל מיום שלישי האחרון אג"ח ט' אינה עוד התחייבות עתידית של אפריקה, אלא חוב לכל דבר ועניין. הנהלת אפריקה ישראל לא הגיעה להסדר חוב עם מחזיקי אג"ח ט', אלא נמנעה באופן חד -דדי מלשלם את החוב במועדו והסתפקה בהעברת הריבית בלבד.

נאמן האג"ח, הרמטיק נאמנות, התפטר מתפקידו כיוון שיש ניגוד עניינים מובנה בין האינטרסים של האג"ח הקצרות לאינטרסים של האג"ח הארוכות, והרמטיק נאמנים גם לסדרות אג"ח ארוכות של החברה.

מחזיקי האג"ח הקצרות דורשים מהחברה לעמוד בתשלומים בזמן כפי שהתחייבה בשנה האחרונה. מחזיקי האג"ח הארוכות מעדיפים שהחברה תשמור על קופת המזומנים שלה ותפתח את פעילותה, בכדי שתוכל לעמוד בהחזר חובות גם בעתיד.

אג"ח ט', המשלמת ריבית שנתית של 4.2%, גויסה בנובמבר 2005, הורחבה פעמיים ונרשמה למסחר רק בחודש מאי האחרון, תוך הבטחה של החברה כי אין שום בעיה לעמוד במלוא התשלום בזמן. 3 חודשים בלבד לאחר מכן הודיעה אפריקה ישראל על רצונה להגיע להסדר חוב עם כלל מחזיקי האג"ח.

עוד בטרם מועד פירעון האג"ח הבהירה נציגות אג"ח ט' כי אם החוב לא ישולם במועדו, יינקטו כנגד החברה הליכי גבייה סטנדרטיים כפי שהיו ננקטים כנגד כל חברה אחרת שאינה עומדת בהתחייבויותיה.

אסיפת מחזיקי אג"ח ט' שנערכה ביום שלישי האחרון הסמיכה את הנציגות לנקוט בצעדים משפטיים לגביית החוב. ההחלטה התקבלה בהצבעת 100% מהקולות הטהורים ו-93% מסך כל קולות מחזיקי איגרות החוב (לרבות הקולות הנגועים).

מהלך של "בקשה לביצוע שטר" בישראל עלול לפגוע בקובננטס של אפריקה ישראל בפעילות שלה בחו"ל.