דרהי משתלט על HOT: רכש מתשובה 12% ב-402 מיליון שקל

השלמת העסקה תניב לאיש העסקים הצרפתי 44.8% מ-HOT תוך חצי שנה ■ דלק תרשום רווח הון של 192 מיליון שקל

קבוצת דלק אישרה הבוקר (א') את חשיפת "גלובס" מלפני כ-3 שבועות: בסוף השבוע השלים איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי עסקה נוספת לרכישת מניות ב-HOT והפך בכך לבעל השליטה דה-פקטו בחברה. דרהי רכש בסוף השבוע 12% מהמניות של דלק השקעות ב-HOT ב-402 מיליון שקל. העסקה בוצעה לפי מחיר שיא של 44 שקל למניה, המקנה פרמיה של 10% מעל מחיר המניה בסוף השבוע.

דלק מחזיקה כ-16% ב-HOT, ובעקבות העסקה חלקה יורד ל-4% בחברה. העובדה שדלק לא מכרה את כל אחזקותיה נובעת מכך שדרהי לא רצה לעבור סף של מעל ל-45% כדי שלא יצטרך לפרסם הצעת רכש נוספת, כפי שמחייב החוק.

בעקבות העסקה יחזיק דרהי ב-44.8% ממניות HOT. המהלך נעשה בתיאום עם בעלי המניות האחרים בחברה - ידיעות אחרונות וקבוצת פישמן - שמחזיקים ביחד כ-32% מהמניות. עבור דלק מדובר בסיומה של הרפתקת ההשקעות בתחום התקשורת, והיא תרשום רווח הון של 192 מיליון שקל כתוצאה מהעסקה.

המהלך של דרהי ללקיחת המושכות ב-HOT לקח כחצי שנה והחל עם רכישת חלקו של בנק לאומי בחברה במאי השנה. דרהי רכש את מניות הבנק (14.96%) תמורת 381 מיליון שקל, ומאז הלך והגדיל את חלקו בהתמדה באמצעות רכישת המניות של הבנק הבינלאומי ושל בנק הפועלים, שהחזיקו אחוזים בודדים בחברה והביאו אותו לסף של כ-20% מהמניות.

בהמשך ניסה דרהי לפרסם הצעת רכש ל-5% מהמניות לפי מחיר של 33.5 שקל למניה, אך הצעת הרכש לא הצליחה ודרהי נאלץ לפרסם הצעת רכש מעודכנת לפי מחיר של 35 שקל למניה ל-15% מהמניות. הצעת הרכש הצליחה, ודרהי רכש באוקטובר 12.86% מהמניות תמורת 342 מיליון שקל. הצעת הרכש הביאה אותו לכ-33% מהמניות.

ואולם, לדרהי היה ברור כי כדי להשלים את ההשתלטות על החברה הוא צריך לקנות נתח נוסף מבעלי המניות, ודלק היתה האופציה הכי טובה לכך. דרהי הציע לדלק לפני מספר שבועות לרכוש את מניותיה, אך היא סירבה למחיר שהציע - כ-40 שקל למניה. בסוף השבוע האחרון החליט דרהי לשפר את ההצעה לאחר שהבין כי לא יהיה מנוס מרכישת מניות דלק, וכך סוכמה העסקה לפי מחיר של 44 שקל למניה.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, שהוביל יחד עם אמיר לנג, ראש תחום המיזוגים והרכישות של קבוצת דלק, את המשא-ומתן מטעם הקבוצה, הביע את שביעות-רצונו מעסקת מכירת מניות HOT. "קבוצת דלק תיהנה מתזרים מזומנים נוסף של כ-400 מיליון שקל, שישמש את הקבוצה בין השאר לביצוע השקעות בתחומי האנרגיה, תשתיות, רכב ופיננסים, המהווים את תחומי הליבה בפעילות קבוצת דלק".

ברטפלד הדגיש כי "קבוצת דלק מכרה את אחזקותיה בחברת HOT תמורת מחיר המשקף פרמיה מעל מחירי השוק הנוכחיים", וכי "העסקה צפויה להניב הכנסה יפה נוספת לקבוצה".

עוד הוסיף ברטפלד כי הוא מאמין כי ערכן של המניות הנותרות של דלק ב-HOT יעלה, ולכן הוא אינו מודאג, והן יימכרו במועד מתאים בעתיד. לדבריו, דלק מחפשת לשלוט בחברות שהיא מחזיקה ולא כך היה המצב ב-HOT, ולכן מבחינתו מדובר ביציאה מתחום התקשורת.

בעקבות המהלך צפוי דרהי להגיע להבנות לגבי שיתוף-הפעולה העתידי עם ידיעות אחרונות ועם קבוצת פישמן, מתוך מטרה להעביר את קביעת האסטרטגיה של HOT לידיו של דרהי.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".