בגלל ההיצע? מחפשי דירות חדשות - פי 2 ממחפשי יד שנייה

הסקר החודשי של "גלובס מחקרים": אחד מכל 10 ישראלים תיכנן באוקטובר לקנות דירה - חדשה או יד שנייה ■ שיעור הנכונות לקנות דירה עלה ב-2.2% לעומת ספטמבר

אחד מכל עשרה ישראלים הביע באוקטובר נכונות לרכוש דירה או דירת יד שנייה בששת החודשים הקרובים. כך עולה מהסקר החודשי עליו מבוסס מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן וקסלמן. לשם השוואה, שיעור הנכונות עמד בספטמבר האחרון על 7.8%, מה שמלמד על עליית שיעור הנכונות ב-2.2% בכוונה לרכישת דירה, לאחר חודש של ירידה.

הנכונות לרכישת דירה מקבלת משנה תוקף מניתוח נתוני המגמה - בממוצע בשלושת החודשים האחרונים עלתה הכוונה לרמת שיא חדשה באוקטובר, 10.3%, הגבוהה אף יותר מהנתון החודשי עצמו. זוהי העלייה החודשית הרביעית ברציפות בנתוני המגמה מאז יולי, והשנייה ברציפות המצביעה על שיעור נכונות דו-ספרתי (בספטמבר המגמה עמדה על 10.2%).

בחזרה לנתונים החודשיים, מספרם של המתכננים רכישת דירה חדשה הוא הגבוה ביותר (4.4% מתוך שיעור הנכונות הכולל - 10%), והוא הכפיל עצמו ויותר ביחס למספרם בספטמבר (1.8%). העלייה באה במידה רבה על חשבונם של המתכוונים לרכוש דירת יד שנייה, ששיעורם פחת באוקטובר ל-2.4% מ-3.8%. כמו כן, חלה עלייה בקרב אלו שטרם החליטו האם ירכשו דירה בחצי השנה הקרובה (3.2% לעומת 2.2%).

בדיעבד, ניתן לראות בירידה החדה בכוונה לרכוש דירה בספטמבר נסיגה לא מייצגת. יתכן והסיבה לכך נובעת מעליית הריבית (החד-פעמית, בינתיים) של בנק ישראל, ל-0.75% מ-0.5%, או מהצרות המתוקשרות אליהן נקלעה אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בארץ - אפריקה ישראל. השינוי במדיניות הריבית עשוי היה להביא לחשש מעליית ריבית המשכנתאות, לרבות אלו המבוססות על ריבית הפריים. בינתיים, נראה כי מגמת העלייה בכוונה לרכישת דירה עולה בקנה אחד עם נתוני המגמה של משרד השיכון לגבי עסקאות בדירות ששולמו עליהן מסי מקרקעין - אם כי הנתונים הללו מתעדכנים בעיכוב ונכונים עד לחודש יולי האחרון.