השר בן אליעזר לשוורצנגר: העתיד נמצא באנרגיות המתחדשות

ואין מתאימות מישראל ומקליפורניה לשיתוף פעולה בנושאים אלו, אמר שר התמ"ת למושל קליפורניה במסגרת פורום סבן בו חתמו השניים על הסכם הבנות לשיתוף פעולה תעשייתי בתחום האנרגיה המתחדשת

שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר ומושל מדינת קליפורניה, ארנולד שוורצנגר חתמו הערב (א') על הסכם הבנות לשיתוף פעולה תעשייתי בתחום האנרגיה המתחדשת. החתימה הייתה במהלך ביקורו של שוורצנגר בארץ במסגרת פורום סבן.

שר התמ"ת בן אליעזר אמר במעמד החתימה: "זהו עונג רב לחתום על מזכר הבנות בין מדינת ישראל לבין מדינת קליפורניה, ובכך לחזק את היחסים בין שתי המדינות. מערכת היחסים בין ישראל לבין קליפורניה היא מגוונת, ועוסקת במגוון רחב של נושאים, כמו קולנוע, הון סיכון, ציוד רפואי ועוד.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר לשיתוף פעולה ייחודי זה, הוא סיפור הצלחה של חברת אינטל, שמרכזה הוא בקליפורניה. אינטל פתחה את מרכז המחקר ופיתוח הראשון שלה מחוץ לארה"ב בישראל בשנת 1974. היום אינטל ישראל היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארץ עם יותר מ -6,000 עובדים. הנוכחות של אינטל בישראל תרמה רבות לתרבות העסקים הישראלית, אך ניתן גם להגיד כי הנוכחות של החברה בישראל הוסיפה מאוד גם לאינטל.

חתימת מזכר ההבנות היום, עוסק באנרגיות מתחדשות וטכנולוגיות סביבה, וזהו ללא כל ספק היכן שהעתיד נמצא. אני לא יכול לחשוב על שני צדדים מתאימים יותר מאשר קליפורניה ובישראל, בהם הטכנולוגיה היא בעלת שם עולמי מרכזי חדשנות לשיתוף פעולה בתחומים אלו, בהם טמונים את הסודות לרווחת ושגשוג האנושות בכדור הארץ. מזכר הבנות זה מסמל הזדמנות מצוינת עבורנו, ואני רוצה להבטיח לך המושל, שאנחנו מחויבים לנצל הזדמנות זו כדי להביא את שיתוף הפעולה בין ישראל וקליפורניה לגבהים חדשים. אני רוצה להודות לכם על כך שבאתם לישראל, ועל התרומה לחיזוק מערך השותפות בין ארצות הברית וישראל".

החתימה על ההסכם עם קליפורניה תקדם שת"פ אסטרטגי-מסחרי בין מדינת ישראל וקליפורניה בתחום האנרגיה ממקורות מתחדשים וטכנולוגיות סביבה, באמצעות יצירת שותפויות בין חברות ישראליות בתחום האנרגיה ממקורות מתחדשים ואיכות סביבה, לבין התעשייה וגורמים מוניציפאליים בקליפורניה. ההסכם יגביר את ההשקעות בין המדינות, ויגביר את שיתוף הפעולה המחקרי ותיאום פעילויות בנושאים אלו.

חתימת ההסכם הינה פרי לפעילות המתמשכת של משרד התמ"ת, דרך הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת בקליפורניה, בקידום תחום האנרגיה המתחדשת בעולם בכלל, ובארה"ב בפרט.

פוטנציאל אדיר לחברות ישראליות

הנספחת הכלכלית של משרד התמ"ת לחוף המערבי, סיגל אדמוני רביד, אמרה כי שוק הקלינטק האמריקני, ובייחוד שוק האנרגיה המתחדשת בארה"ב הינו בעל פוטנציאל עסקי אדיר עבור החברות הישראליות.

"תכנית התמריצים של הנשיא אובמה מקצה עשרות מיליארדי דולרים לפרויקטים בתחום המים והאנרגיה, והשוק האמריקני אינו מסתכם בתכנית זו בלבד. אמנם ניתן לראות חדירה איטית של חברות ישראליות פנימה, אך חשוב לעשות זו בצורה מובנית. השוק הקליפורני הינו ללא ספק מהמתקדמים בשווקים האמריקאיים בתחום זה ולכן מהווה נקודת התחלה נוחה יחסית עבור החברות הישראליות ".

קליפורניה מתעסקת בימים אלה בנושאי אנרגיה ואיכות סביבה בצורה נרחבת, הן בשל תכנית התמריצים של הנשיא אובמה אשר מקצה סכומי עת להקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת, והן בשל רגולציות ממשלתיות לקידום תעשיית איכות הסביבה והאנרגיה ממקורות מתחדשים במדינה.

הסחר עם ארה"ב בין החודשים ינואר-ספטמבר 2009 עמד על כ-17 מיליארד דולר, מתוכם כ-12 מיליארד דולר יצוא, ומעל ל-5 מיליארד דולר יבוא. מהשוואה לאותה תקופה בשנת 2008, ניתן לראות ירידה של כ-12 אחוזים ביצוא הישראלי לארה"ב. בנוסף לכך, מאותה השוואה ניתן לראות שבחודשים ינואר-ספטמבר 2009 חלה ירידה של מעל ל-25% ביבוא מארה"ב.