ועדת השרים אישרה את תזכיר החוק להקמת בית משפט כלכלי

את התזכיר יזם יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן ■ לפי התזכיר, בית המשפט הכלכלי - בו יידונו כל כתבי האישום בהם מופיעות עבירות ני"ע - לא יהיה עצמאי אלא יהווה מחלקה בבית המשפט המחוזי בת"א

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את תמיכת הממשלה בתזכיר החוק להקמת בית משפט כלכלי ראשון בישראל, שידון בדיני חברות ודיני ניירות ערך.

את התזכיר יזם יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, והוא מבוסס על המלצות הוועדה לבחינת קוד ממשל תאגידי מ-2006, בראשה עמד. ההצעה תובא בקרוב להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת.

לפי התזכיר, בית המשפט לא יהיה עצמאי אלא יהווה מחלקה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בשלב ראשון ייוחדו למחלקה 3 שופטים שייבחרו על-ידי נשיאת המחוזי, דבורה ברלינר, לאחר התייעצות עם נשיאת העליון, דורית ביניש.

המשמעות המרכזית של התזכיר היא שכל כתבי האישום בהם מופיעות עבירות ניירות ערך ועבירות על חוקים אחרים בפרשות הקשורות לתיקי ניירות ערך, יידונו מעתה רק במחלקה הכלכלית.

עד היום עבירות כמו הרצת מניות, שימוש במידע פנים, עבירות דיווח ומצגי-שווא וכן עסקאות עם בעלי שליטה שלא אושרו נידונו בבתי משפט השלום.

בנוסף, רוב התיקים האזרחיים בתחום דיני חברות ודיני ניירות ערך (לא כולל דיני חדלות הפירעון) יידונו אף הם במחלקה, בלא קשר לסכום התביעה.

התזכיר מגדיר מהם "העניינים הכלכליים" שיידונו במחלקה. ככלל, מדובר בתביעות אישיות הנוגעות לחברות ציבוריות ופרטיות כאחד, סכסוכים בין בעלי מניות (בין אם מכוח תקנון החברה או מכוח חוזה חיצוני), בקשה לסעד למניעת עושק המיעוט, בקשת תאגיד לפטור מגילוי פרט בדו"ח, תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות ועוד.

המחלקה תדון גם בעתירות מינהליות נגד החלטות של רשות ניירות ערך, הבורסה והחלטות רשם החברות, ערעורים על החלטות ועדת משמעת לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות.

ואולם, ההגדרה "עניין כלכלי" היא מוגבלת. לא ייחשבו בה הליכים הקשורים לחברות לתועלת הציבור, שההסדרה לגביהן דומה להסדרת עמותות, והליכי פשרה והסדר, שמטרתם הבראת חברות שהם חלק מדיני חדלות הפירעון. גם תחומי חדלות הפירעון, המיסוי, הבנקאות, הנזיקין ועוד, שלוביסטים שונים ביקשו להכניס, נותרו בחוץ.

יש להדגיש כי תזכיר החוק אינו מבטל, לפי שעה, את כללי הסמכות המקומית. לפיכך, סכסוך בעלי מניות של חברה הרשומה בחיפה יתברר במחוזי בחיפה. ואולם, כל "עניין כלכלי" המוגש למחוזי בתל-אביב יידון במחלקה הכלכלית. עם זאת, בעתיד ייתכן כי שר המשפטים יפרסם צו המורה על העברת כל "העניינים הכלכליים" למחלקה הכלכלית.