בוקר טוב, כולנו מדברים מפוזיציה

לכל מי שכותב משהו בשוק ההון יש אינטרס, אבל יש גבול, והנה סיפור שעובר את הגבול

מזה שנים אני קורא ולומד אנליזות של בתי השקעות ובנקים מקומיים וזרים. לא מזמן התגלגל לידי מסמך שפירסם בנק השקעות זר ללקוחותיו, אחת מאותן אנליזות שמתורגמות לעברית וזוכות לכותרות מרעישות בכל אמצעי התקשורת.

משום מה נדדו עיני הפעם אל עבר "האותיות הקטנות"- אתם יודעים, אותן אזהרות שתמצאו תמיד בראש או בתחתית כל טור, כולל זה שאתם קוראים כרגע, אזהרות המגנות עלינו משפטית מפני כל תביעה בגין ייעוץ לקוי.

אזהרות אלה מוכרות לי בלשונן המשפטית המצוחצחת המכסה והמתכסה. אלא שבמקרה עליו אני מדבר כרגע - הופתעתי, שלא לומר - נדהמתי. שחור על גבי לבן הוסיפו האנליסטים את האזהרה הבאה:

"שימו לב. בנק ההשקעות שלנו עשוי להיות בעל אינטרס במניות ו/או במטבעות וסחורות שאותם אנו מסקרים ואי לכך האנליזות עשויות להיות לא אובייקטיביות וקחו את זה בחשבון".

קראתי את המשפט שלוש פעמים על מנת להיות בטוח שאיני הוזה.

הבה לא ניתמם. כמעט על כל אדם אפשר לומר שהוא מדבר מתוך פוזיציה. זה נכון בטורים פוליטיים, וגם בטורים כלכליים: אם בית השקעות מסוים מסקר מניה או שוק, סביר מאד להניח שהשקיע בהם. אם מישהו מנסה לשכנע שהדולר יעלה, ירד או ידשדש במקום, סביר להניח שהוא פעיל בו, באופן המשתקף מהמלצתו.

אז היכן עובר הגבול?

בשוק המט"ח למשל, הסובל מהיעדר רגולציה מינימלית - איש הישר בעיניו יעשה, כלומר: אין גבול. גם בשוק ההון אין להערכתי טיפול הולם בנושא. כמדומני שעל הרשויות המוסמכות למתוח את הקו האדום בכל הקשור ל"בעלי עניין". להלן שתי דוגמאות שלדעתי מצויות מעבר לקו האדום ומן הראוי שהרשויות המוסמכות יאסרו עליהן:

1. גורם שמסקר מניה או שוק מסוים וממליץ לרוכשם, אולם מפיץ את ההמלצה לציבור רק לאחר שסיים את מכסת הרכישות עבורו ו/או עבור לקוחותיו. במקרים רבים רוכש הגורם את המניה או נכנס לשוק מסוים על סמך האנליזות שערך. לא ייתכן שיסיים את מכסת רכישותיו ורק אחר כך ימליץ לאחרים לעשות כך.

2. גורם מסקר וממליץ לקנות מניה, מטבע או סחורה מסוימת בשעה שבפועל הוא מוכר את אחזקות לקוחותיו בסחורה המומלצת.

אין לי ספק כי את האזהרות שפרסם הבנק הזר שצוטט לעיל, מגבה סוללת עורכי דין ממולחים. רק רגולציה מתאימה תוכל להתמודד עם אזהרה שתוכנה וניסוחה כה שערורייתיים. עד שזה לא יקרה, אני ממליץ לכולכם, גולשים יקרים, אם נזהרתם עד עכשיו, להיזהר שבעתיים בעתיד.

מילה על מדד אוקטובר

מדד המחירים לצרכן לא הפתיע והגיע לסף הנמוך של התחזיות. הנחת בנק ישראל שהאינפלציה כמעט אפסית מתאמתת שוב, עליית המחירים נובעת, שוב, בעיקר ממיסוי (הפעם מס הבצורת) ולא מעליית מחירים בשוק. גם מדד הדיור עושה רושם שנרגע יחסית. לפיכך סביר מאד להניח שהריבית לא תעלה החודש.

אשר למה שהדבר ייעשה לשוק המניות - כבר הבעתי את דעתי, ושמחתי לגלות כי אני חולק דעה זו עם ביל גרוס האגדי, שהצליח להכעיס רבים בפסימיות שלו. בכל אופן אנחנו לא בוואקום. מה שיקרה בארה"ב ייקבע גם מה שיקרה כאן אצלנו. הדולר ממשיך לדשדש בטווח צר וגם הוא יושפע בעיקר ממה שיתרחש בשוק העולמי.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. Rika40@012.net.il
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.