ברק: אני אחראי לתקלות בדו"ח המבקר על הסלון האווירי לפריז; אשא בחיוב ללא היסוס

(עדכונים שוטפים) - מבקר המדינה: "לא ראוי שכספי משלם המסים ישמשו למנעמי השלטון, זו גישה שגויה לכספי ציבור" ■ ברק: "אני שר הביטחון - ולא עוסק בהזמנות חדרים. אני לא מסביר תקלות, אלא מתקן אותן"

"אני אחראי לכל התקלות העולות מהדו"ח. אם יוחלט להטיל חיוב אישי, אשא בזה ללא היסוס" - כך אמר הבוקר (ב') שר הביטחון, אהוד ברק, בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בדו"ח המיוחד שהוציא מבקר המדינה בעניין משלחת משרד הביטחון לסלון האווירי בפריז.

ברק התייחס לשאלה בדבר עמדתו להטיל חיוב אישי בנושא, ואמר כי לא הגיוני להטיל חיוב על מי מעובדי המדינה הנוגעים בדבר, אולם אם יוחלט להטיל חיוב - הוא, כאמור, יישא בו ללא היסוס.

"יש באמת נזק כבד - למערכת, לי", הוסיף ברק. "אם מישהו רוצה לדעת אם אני נושא באיזה עונש, תקראו את העיתונים. אני לא חושב שאפשר לומר שאני לא נושא בעונש מסוים".

לדברי שר הביטחון, "מדובר בדו"ח נוקב שמדבר בעד עצמו, ויתרום גם בהמשך לשינוי. אני מקבל את הדו"ח במלואו. אני אחראי לכל מה שקורה במערכת הביטחון ובתוך כך לתקלה הזו. מי שאחראי זה אני. רק מי שעושה, גם טועה. הביקורת חושפת שגיאות מהר וצמוד לאירוע. כתוצאה מכך צריך לתקן את השגיאות, ואני אחראי גם לכך שהתקלות האלה לא יישנו".

כשהתבקש ברק להסביר את התקלה, על-ידי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, אמר: "הסוויטה הזו שעולה אלפי אירו היא באמת תקלה, ואני לא מסביר תקלות, אלא צריך לתקן אותן. אין שום דרך לשר ביטחון לעקוב אחרי כל הדברים האלה, אני לא עוסק ולא עסקתי בהזמנות של חדרים. אני חושב שידעתי שאני אלון במלון הזה, זו לא פעם ראשונה, לנתי בו בעבר. הייתי שר ביטחון ושר חוץ, ואני משתתף במסיבות של ראשי מדינה יותר מ-25 שנים. אלה המלונות שבהם גרים שרי החוץ וראשי המדינה של ממשלת ישראל: שרון ורבין ופרס ומשה ארנס ואיציק מרדכי - כל אלה ישנו וישנים באותם מלונות".

"המלון הזה מוכר לי", המשיך ברק. "לגבי הסוויטה - אני לא ישן חצי לילה בחדר שינה וחצי לילה בסלון כדי ליהנות מהמנעמים של הסוויטה. מזמינים את הסוויטה כדי לאפשר לפגוש שם אורחים רשמיים ולנהל שם דיונים. כתוצאה מהביקורת הוריתי כי להבא אני אגור רק בחדר. הסוויטה מנותקת. אני מקווה שלא יסתבר שזה עולה יותר, אבל אני מציע שניכנס לפרופורציות. אני לא זוכר שיחות על חדרים ומחירים, אבל זה לא חשוב כי אני אחראי להכל. אני אחראי לזה שבסוף במערכת שאני עומד בראשה חתם מישהו בפריז, גם אם זה על-פי כל ההרגלים ובהתאם לנהלים, אני נושא באחריות כוללת לדבר הזה".

דו"ח מבקר המדינה מצא כי ברק שהה במלון בעלות של 20 אלף שקל ללילה. עוד נמצא כי בשל ליקויים בארגון המשלחת, כשליש מההוצאות - כ-300 אלף שקל - ירדו לטימיון.

"התערוכה נמשכת 50 שנה ותורמת תרומה חשובה לגידול בייצוא הבטחוני", המשיך ברק. "מדובר ב-5 מיליארד דולר בשנה, וזה משפיע על פרנסת עובדי המשרד בארץ ובחו"ל. הבחנו בתקלה עוד במהלך השהייה בפריז. מיד לאחריה שוחחתי על כך עם המנכ"ל, והנחינו על הקמת צוות בראשות קותי מור, שיבחן את הדברים שהובילו לתקלות הללו ואת הדרך לתיקונן. המלצות אלה גובשו והוצגו גם למבקר. בנסיעות לחו"ל לאחר מכך יושמו הלקחים בדו"ח, וכך יהיה גם בעתיד".

לינדנשטראוס: "לא בא בחשבון ששר ישהה במלון של 20 אלף שקל ללילה"

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, אמר בדיון: "לא ראוי שכספי משלם המסים ישמשו למנעמי השלטון. לא בא בחשבון ששר ישהה במלון שעלות השהייה בו היא 20 אלף שקל ללילה. אנו לא יכולים להסכים לזה, בשום אופן".

לדברי המבקר, שהות השרים צריכה להיות בבתי-מלון ברמה המקובלת. לדבריו, "מה שהתגלה לנו מצביע על גישה לא נכונה לכספי ציבור".

לדברי לינדנשטראוס, הוא ער לכך כי לא נקבעה כל קצובה לגבי שהיית שרים בחו"ל. לדבריו, "הדבר מחייב טיפול על-ידי הממשלה, ומוטב שעה אחת קודם. זה נושא לא מסודר שצריך להסדיר אותו".

עוד אמר המבקר כי התרשם כי "יש פה נושא של חוסר רגישות ציבורית בתקופה של מצב ציבורי קשה. הדו"ח הזה וההד הציבורי - הציבור מצפה לתיקונים. אחד התפקידים של ביקורת המדינה הוא קביעת עמדות גם בפן הציבורי וגם לקבוע נורמות של חיסכון בהוצאות ושמירה קפדנית ביותר על קופת המדינה, ואם הדברים האלה לא נשמרים - אז הם מחייבים תגובה. תגובה חריפה".