נחשפה רשת הימורי ספורט באינטרנט שגילגלה 340 מיליון שקל

יותר מ-300 חוקרי משטרה ורשות המסים פשטו על עשרות בתים ועצרו 36 חשודים שניהלו והפעילו בשנתיים האחרונות רשת הימורי ספורט באינטרנט תחת השמות bet555.net ו-betbet.us ■ במבצע נתפס רכוש רב

היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית וכוח המשימה למאבק בהימורי אינטרנט הרימו מסך מעל תעשיית ההימורים באינטרנט של אתר הימורים בספורט תחת השמות bet555.net ו-betbet.us, שגילגלה מאז מאי 2007 כ-340 מיליון שקל.

היום (ב') בשעות הבוקר פשט כוח של יותר מ-300 שוטרים יחד עם חוקרי משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום על בתים של יותר מ-36 חשודים בצפון, במרכז ובדרום. עשרות מהמרים זומנו לחקירה, ונתפס רכוש בר-חילוט בשווי עשרות מיליוני שקל.

פירמידת המעורבים כוללת בעלים ושותפים באתר, צוות בנייה ותמיכה טכנית באתר, סוכני הימורים ומארגני קבוצות וכן מאות מהמרים. החשודים יובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל-אביב. הפרקליטות תבחן אם יש מספיק ראיות להעמיד לדין את ראשי הארגון גם בעבירות מס.

בתחילת 2008 התקבל מידע מודיעיני, לפיו החשוד המרכזי, תושב אור-יהודה בן 38, מפעיל אתר הימורים בשם bet555.net. בחקירה התברר כי האתר מגלגל מחזור עסקאות הימורים של מאות מיליונים במשך פעילות של כשנתיים וחצי, כאשר מתח הרווחים עולה מ-3% בתחילת פעולתו ליותר מ-5% בגלגולו הנוכחי, שהם מיליוני שקלים רווח נקי למפעילי האתר. בין אפריל 2007 ליוני 2009 התבצעו באתר 70 מיליון פעולות, לרבות כניסות והימורים.

במשטרה מציינים כי תופעת ההימורים באינטרנט מהווה את אחד ממחוללי הפשיעה המרכזיים בפשיעה החמורה ובקרב ארגוני הפשיעה בישראל. זאת, משום שההימורים גוררים אחריהם פשיעה חמורה, כמו סחיטה באיומים, אלימות וכן הלבנת הון, עבירות מס ופגיעה בקופה הציבורית.

חילוט והקפאת חשבונות

מדובר בתיק הראשון של מערכת האכיפה המשולבת בהובלת הוועדה המתמדת לשיתוף-פעולה הבין-מערכתי הכולל בתחומי הפשיעה החמורה והמאורגנת, והוא נחשף בתום שנה וחצי של חקירה סמויה.

הכוח שביצע את הפשיטה כלל צוותים האחראים להקפאת ותפיסת חשבונות וכספים בסניפי בנק וצ'יינג' במרכז הארץ, חילוט כלי רכב ובתים, מיצוי ראיות ממחשבים ומחוות שרתי אינטרנט.

את כוח המשימה למלחמה בתופעת ההימורים באינטרנט, הכולל קציני משטרה וחוקרים של רשות המסים, ליווה בשנה האחרונה צוות פרקליטים החל מהשלב הסמוי של החקירה. הכוח בנה תוכנית פעולה, שמטרתה תקיפה כלכלית של רשת ניהול ההימורים באינטרנט, לא רק בעבירות פליליות של הלבנת הון וארגון הימורים, אלא גם פגיעה בתשתית הכלכלית של הארגון, הכוללת חילוט רכוש והטלת שומות בגין עבירות מס.

הצוות המלווה, הכולל פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ומהפרקליטות האזרחית בירושלים ותל-אביב, הוציא לקראת הפשיטה צווי חילוט זמניים לכ-20 חשודים על עשרות רכבים ונכסים, והקפיא במסגרת בקשות החילוט כ-160 חשבונות בנק ב-57 סניפים שונים.

בכירים בפרקליטות: "התיק מוכיח שלא ניתן לפצל את הפרקליטות"

"התיק הזה מדגים יותר מכל מדוע לא ניתן להפריד בין הפרקליטות האזרחית לפלילית" - כך אמרו היום ל"גלובס" בכירים בפרקליטות, בהתייחס לכוונת שר המשפטים יעקב נאמן לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. "כשם שאוגדה אינה יכולה להילחם כשהשיריון כפוף לקצין שיריון והחי"ר לקצין חי"ר - גם חקירה פלילית לא ניתן לנהל בלי שימוש בכל ארגז הכלים: פליליים, אזרחיים ומינהליים".

מעבר לשימוש בסמכויות חקירה פליליות, מציינים הגורמים, נעשה שימוש בכלים אזרחיים ומינהליים, כמו הפיקוח על חברות התקשורת, חלפני הכספים וחברות האשראי הסולקות, בוצעו חילוטים אזרחיים ועוד.

"בגלל שהתיק הוא בעל מרכיבים אזרחיים רבים, לא ייתכן כי חלקו יטופל בפרקליטות פלילית וחלקו בפרקליטות אזרחית", ציינו.

הגורמים מציינים כי בתיק נעשה "מאמץ אדיר של שילוב כוחות בין כל רשויות האכיפה, שעבדו יחד בחשאיות ללא הדלפות. זה בכלל לא טריוויאלי. הרי חלפו שנים עד שמוסדו דרכי העברת המידע בין השב"כ למוסד או במערכות הצבאיות".

בפרקליטות גאים בתיק הראשון שהוא פרי של חשיבה אסטרטגית של ועדת ההיגוי העליונה בראשות היועץ המשפטי, מני מזוז.

"הרעיון היה שלא מודיעין מקרי של מישהו יוביל את כל המערכת, אלא שתהיה חשיבה אסטרטגית בין-זרועית על ארגוני פשיעה ותחומי פשיעה. כיום ישנם 6 כוחות משימה, שחלקם מתמקדים בארגונים וחלקם בתחומי פשיעה", אומרים בפרקליטות. "אם עד היום היה רק מודיעין משטרתי, הרי שכוח המשימה מקבל היום ממוקד המודיעין המשולב מודיעין פיננסי שמכפיל את כוחו. במוקד יושבים נציגי כל רשויות האכיפה, ושם מבצעים מיפוי של הנכסים, רכבים, רכוש, חברות קש, פעילות בנקאית חשודה, סליקות כספים באינטרנט וכו'".

היקף הימורים של 15 מיליארד שקל בשנה / רקע

עד כמה גדול היקף ההימורים הבלתי חוקיים בישראל, אפשר להבין מדברים שאמר השנה עופר פרי בכנס וינגייט. "ישראל היא מדינה של הימורים לא חוקיים", התבטא מנכ"ל הטוטו-ווינר. "היקף ההימורים בספורט באמצעות מועצת ההימורים ומפעל הפיס עומד על כ-5 מיליארד שקל בלבד שנה, ואילו היקף ההימורים הלא חוקיים הוא 15 מיליארד שקל בשנה".

לפי הערכות, כ-300 אתרים לוקחים באופן קבוע הימורים מישראלים. שרתי האתרים ממוקמים לרוב בגיברלטר ובריטניה, כיוון שבממלכה המאוחדת הימורי ספורט באינטרנט מעוגנים בחוק. שיטות העברת הכסף של הלקוחות מגוונות, כאשר הפופולריות מביניהן מתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי מקוונים, העברות בנקאיות או שירות PayPal.

אתרי ההימורים הגדולים הבינו מזמן את הפוטנציאל הקיים בשוק הישראלי, ומרביתם מתחזקים אתרים עבריים לחלוטין, שנותנים דגש למשחקים מקומיים מליגת העל בכדורגל וליגת העל בכדורסל. רוב אתרי ההימורים לא מסתפקים רק בהימורי ספורט, ומפעילים גם קזינו וירטואלי, שכולל משחקים פופולריים כמו פוקר, בלק-ג'ק ורולטה.

המהמר הישראלי נוטה להעדיף את האתרים הלא חוקיים על פני הפלטפורמה שמציע הטוטו-ווינר - בעיקר בגלל "יחסי ההימורים" העדיפים שנותנים האתרים הלא חוקיים, שמתורגמים לאחוזי רווח גבוהים יותר. היחסים הנמוכים יותר של הטוטו-ווינר נובעים מהעובדה שמועצת ההימורים צריכה להחזיר חלק מהכנסותיה למדינה, ואילו האתרים מחוייבים רק לבעליהם.

לדברי פרי, "ההבדל הוא שהכסף שאנחנו מכניסים הולך לטובת הציבור והמדינה, והכסף האחר הולך במקרה הטוב לחברות מחו"ל ובמקרה הרע למשפחות הפשע".