פישר: "לא נצא משוק המט"ח עד לביטחון שהוא מתפקד טוב"

הנגיד: "נכנס אלינו יותר מדי מט"ח - וזה גורם לייסוף בשקל שלא כ"כ משמח את כולם" ■ "הישראלים מסתכלים רק על שער השקל מול הדולר - אבל אנחנו מייצאים יותר לאירופה מאשר לארה''ב"

"מצב המשק הוא טוב, אך לא מרשים", אמר היום נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס תוכניות העבודה של משרד ראש הממשלה, לקראת פרסום נתוני התמ"ג לרבעון השלישי שיתפרסמו בצהריים. "עברנו את המשבר הזה בהצלחה, אולי עם פגיעה הכי קטנה שהייתה בכל משק מערבי, אבל לא יצאנו מזה לגמרי. האבטלה ברמה גבוהה - 8% - והצמיחה צריכה להימשך כי הקצב עדיין לא מספיק. נדיר שנוכל לצמוח בלי צמיחה של המשק העולמי".

פישר הוסיף, כי ההתאוששות ביצוא הישראלי הייתה מהירה יותר מזו של היבוא, וכי זו תרומה משמעותית. כמו כן, לדבריו, מרשימה התאוששותו של סקטור ההיי-טק. לדברי הנגיד, ישראל הפכה להיות משק עם עודף מבני בחשבון השוטף (יותר מט''ח נכנס לעומת מה שיוצא).

"נכנס אלינו יותר מדי מט"ח, וזה גורם לייסוף שלא כל כך משמח את כולם. אז אנו שמחים שיש לנו חשבון שוטף חזק, אך אנו לא כל כך שלמים עם ההשלכות של חשבון שוטף חזק. העודף הזה משפיע על שער החליפין וגורם בעיות לאלה שמנסים לייצא", אמר פישר.

"אנו הישראלים מסתכלים רק על שער החליפין של השקל אל מול הדולר, ורק על זה. אבל אנחנו מייצאים יותר לאירופה מאשר לארה''ב", ציין פישר, "ולכן חשוב להסתכל על השקל מול סל המטבעות של שותפות הסחר שלנו. שם נראה ייסוף של כ-12%".

לדברי פישר, נכון שהשקל חזק, אך יותר נכון שהדולר מאוד מאוד חלש, וזה דבר שאי אפשר למנוע - עקב הגירעון הענק של ארה''ב בחשבון השוטף. "היה צורך להתאמה, ואנו רואים אותה באמצעות הפיחות של הדולר. זה לא יימשך לנצח. אנשים מדברים כאילו זה יימשך לנצח, אבל זה לא".

"לא נצא משוק המט"ח עד שנהיה בטוחים שהוא מתפקד טוב"

לגבי ההתערבות בשוק המט''ח אמר הנגיד "אנו מתערבים לפי מה שקורה בשוק, אבל כבר לא כל יום. עם זאת, חשוב להגיד שלא נצא משוק המט''ח עד שנהיה בטוחים שהוא מתפקד טוב".

לגבי האינפלציה הסביר הנגיד: "האינפלציה, להפתעתנו, קרובה לגבול העליון של יעד יציבות המחירים. כעת היא קצת גבוהה בגלל הצעדים של העלאת מיסוי, לרבות המע''מ, דלק וסיגריות, ואולי גם בגלל היטל הבצורת. אך מה שכן מהווה הצלחה של המדיניות המוניטרית הוא הציפיות של השוק לגבי האינפלציה. הציפיות הן בתוך היעד. כלומר, כולם מאמינים שיש יציבות בערך הכסף שלנו, וזה גורם למשק לתפקד טוב. אנו שמחים שישנה האמינות הזו. זה גם מסביר למה השקל התחזק: המשקיעים הישראלים החזירו את הכסף הביתה, כי היה להם יותר אמון במשק שלנו לעומת המשקים אחרים".

לגבי ההצטרפות של ישראל לארגון ה-OECD אמר פישר: "הארגון הוא גורם חינוכי לגבי איך מנהלים מדינות מפותחות ומודרניות. שם, אתה יושב עם 30 המדינות הכי מפותחות כאשר הם בודקים אותנו, ובדרך הזו אנו מקבלים גם מגבלות אבל בעיקר את התקנים הבינלאומיים שכל כך חשובים. השאיפה שלנו היא להיות מדינה מבין המפותחות בעולם, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד. זה צעד שיסייע לנו להגיע ליעדים שלנו, ואני שמח מאוד שאנו מתקדמים בתהליך ההצטרפות".