חשש כי ויוונדי שילמה מחיר מופרז בעבור GVT הפיל את המניה

ה"וול סטריט גורנל": אנליסטים שציפו כי ויוונדי תיסוג מהעסקה, הביעו אכזבה מהשינוי בעמדת ההנהלה ■ "לקבוצה יהיה קושי רב לשכנע את המשקיעים ברציונל הפיננסי של הרכישה" ■ בכך שברה ויוונדי את המוניטין שצברה בגין משמעת פיננסית איתנה

מניותיה של ענקית הטלקום והמדיה הצרפתית, Vivendi , נפלו אתמול, על רקע חששות לפיהם הקבוצה שילמה מחיר מופרז בעבור חברת התקשורת הברזילאית GVT ו(סימול: GVTT3.SA בבורסה בסאו-פאולו), ובכך שברה את המוניטין שצברה בגין משמעת פיננסית איתנה. כך מדוח ה"וול סטריט ג'ורנל".

ויוונדי הפתיעה את השוק ביום ו', כשהיא הודיעה שגברה על הצעה של טלפוניקה הספרדית ורכשה נתח רוב ב-GVT, שבשליטת איש העסקים הישראלי, שאול שני, המחזיק בגרעין השליטה בחברה עם 30% מהון מניותיה. מהלך זה מבליט את תשוקתה של החברה הצרפתית להתרחב בכלכלות הצומחות במהירות. ויוונדי רכשה נתח של 37.9% ויש לה אופציות לרכישת 19.6% נוספים בחברה.

אנליסטים, שציפו כי ויוונדי תיסוג מהעסקה, הביעו אכזבה מהשינוי בעמדת ההנהלה. "לקבוצה יהיה קושי רב לשכנע את המשקיעים ברציונל הפיננסי של הרכישה", אמר ריצ'ארד הובורן, אנליסט בנטיקסיס. זאת, לאחר שהוא עדכן מטה את המלצתו למניה מ"קנייה" ל"הוסף".

"נתנו לחברה ציונים טובים בגין המשמעת הפיננסית שלה בשנה האחרונה, כאשר היא נמנעה מלשלם סכום מופרז עבור נכסים בספרד ואפריקה. כעת נראה שמשמעת זו נשברה", אמרו בחברת ברנסטיין.

ויוונדי אמרה בנוסף, כי היא תגיש הצעה לרכישת 100% מ-GVT ב-56 ריאל ברזילאי למניה, המשקף ל-GVT שווי של 2.8 מיליארד אירו. לפי האנליסט ברונו הרנג מחברת אודו, הצעת הרכש של ויוונדי משקפת מכפיל EBITDA של 9 עבור הרווח EBITDA הצפוי ב-2010, גבוה בהרבה לעומת מכפיל של 4.5-5 בקרב יתר החברות. עם זאת, יש לציין כי GVT צומחת בקצבים גבוהים יותר מאשר מתחרותיה, מה שמצדיק את הפרמיה.

"ההצעה שלנו עומדת לחלוטין בהתאם לאסטרטגיה של החברה להשקיע בשווקים בעלי צמיחה גבוהה. ל-GVT צמיחה שנתית של 30%", אמר דובר של ויוונדי.

לאור ההון הנוסף שויוונדי זקוקה לו על מנת לממן את הרכישה, אנליסטים מאמיניים כי עליה למכור את NBC יוניברסל, מהלך עליו היא צריכה להודיעה בחלון של 3 שבועות, שהחל ביום א'.