יו"ר חבר הנאמנים באונ' ת"א: "הוועד המנהל עושה מה שבא לו"

חבר הנאמנים אסף יותר מ-120 חתימות הקוראות לוועד המנהל, בראשות ליאורה מרידור, להתפטר ■ "מרידור עשתה מה שנראה לה בעניין תיק ההשקעות"

המאבק שמנהל יו"ר חבר הנאמנים באוניברסיטת תל אביב, רוברט (בובי) גולדברג, בוועד המנהל של המוסד הולך ומחריף. בימים האחרונים נאספו למעלה מ-120 חתימות של חברי חבר הנאמנים הקוראים לוועד המנהל, בראשותה של ד"ר ליאורה מרידור, להתפטר. כ-20 מחברי חבר הנאמנים, התורמים כל אחד למעלה ממיליון דולר לאוניברסיטה, כבר הביעו את רצונם לראות את מרידור וחבריה בוועד המנהל הולכים הביתה ואף איימו בהפסקת התרומות למוסד. מבחינת אוניברסיטת תל אביב, ששקועה גם כך בגירעון ובקיצוץ תקציבי מתמשך, מדובר במכה קשה.

"אנחנו לא מעודדים אף אחד להקפיא את התרומות שלו", מבהיר גולדברג בשיחה עם "גלובס" מניו יורק. "אנחנו פשוט מעדכנים אותם במצב האוניברסיטה והם מבחינתם לא מרוצים ממנו. אבל בפירוש לא אמרנו להם להפסיק לתרום".

חבר הנאמנים כועסים

גולדברג וחבר הנאמנים כועסים. איש לא עירב אותם בהחלטה להדיח את הנשיא הקודם, פרופ' צבי גליל, או בהחלטה למכור את תיק ההשקעות של האוניברסיטה, בניגוד לעמדת ועדת ההשקעות, ולהביא להפסד תיאורטי של מיליוני שקלים. גולדברג, שעמד במשך שנים בראש בנק גדול באוהיו ובעבר אף התעניין ברכישת בנק דיסקונט, לא היה מרוצה כלל מהמהלך האחרון.

* בתור בנקאי, ההחלטה למכור את תיק ההשקעות באותו מועד היתה צעד פיננסי גרוע?

"זאת לא שאלה אם ההחלטה בוועדת ההשקעות היתה נכונה או לא, זה לא הנושא בכלל. יש ועדת השקעות ולמרות העצה שלה, מרידור החליטה לעשות מה שנראה לה. זה לא משנה אם ההחלטה נכונה או לא. מה שחשוב הוא שיש ועדת השקעות והיא לא הקשיבה לה. היא לא כיבדה את האנשים המקצועיים בוועדה".

בחבר הנאמנים דורשים בתוקף שהוועד המנהל יילך הביתה ומאיימים שם בהליכה לבית משפט אם הדבר לא ייצא לפועל. "לא נשב בצד ולא נחכה להם. אנחנו נותנים להם הזדמנות להבין שההתנהלות שלהם לא היתה טובה ולעזוב. לא נשב וניתן להם להתעלם מאיתנו ולהראות שלא אכפת להם. אתה חושב שחבר הנאמנים רוצה שיתייחסו אליו ככה? הם עושים את תפקידם ותורמים רק כדי לעזור לאוניברסיטה. עם יחס כזה, למה להם להישאר?", שואל גולדברג.

עם זאת, מבחינת גולדברג וחבריו חשוב על הדרך גם לנהל מהלך של שינוי חוקת האוניברסיטה ששונתה בשנים האחרונות והגדילה את כוחו של הוועד המנהל על חשבונו של חבר הנאמנים.

"החוקה שונה לעומת אוניברסיטאות כמו בן גוריון, העברית או בר אילן. אם זה היה כמו שם, אז לא היתה הבעיה הזאת בתל אביב. אין אוניברסיטה בעולם שמתנהלת כמו שתל אביב מתנהלת עכשיו, כשהוועד המנהל עושה מה שבא לו", אומר גולדברג.

עם כניסתו לתפקיד לפני כחודש אמר הנשיא החדש, פרופ' יוסף קלפטר, שיפעל לאחות את הקרע בין חבר הנאמנים לוועד המנהל. מה דעתך על התפקוד של קלפטר עד כה?

"עדיין לא ראינו שום מהלך ממנו. עדיין לא ראינו אותו יוזם משהו. להגיד משהו זה דבר אחד אבל לעשות זה משהו אחר".

* מה הצעד הבא שלכם?

"פניתי לשר החינוך, גדעון סער, וליו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, כדי שיתערבו בסכסוך והזמנתי את שניהם, ביחד עם כמה עורכי דין וחברי סנאט לישיבה ב-3 בדצמבר כדי לדון בשינוי החוקה של האוניברסיטה שתחזיר את הכוח לחבר הנאמנים. הזמנתי גם את מרידור אבל היא טענה שהיא לא בארץ באותו הזמן אז ביקשתי שתשלח נציג אבל טרם נעניתי.

"אני לא יודע כמה זמן יימשך כל המאבק הזה. הוועד המנהל מקווה לא לעשות כלום עד מאי, מועד סיום הקדנציה שלי, ואז שאני כבר לא אהיה שם, אבל בחבר הנאמנים ביקשו שאמשיך בתפקיד עד שהבעיות ייפתרו. אנחנו מתכוונים לנהל מאבק עיקש אבל אני עדיין חושב מה לעשות לגבי המשך הקנדציה".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה כי "בהתאם לחוקת האוניברסיטה, אין לחבר הנאמנים כל סמכות להדיח את הוועד המנהל או מי מחבריו. מכאן, שלתוצאות אסיפת החתימות אותה עורך גולדברג אין משמעות כלשהי. חברי הוועד המנהל מקווים שגולדברג יפנה את מרצו הרב לקידומה של האוניברסיטה, אם אכן טובתו של המוסד עומדת לנגד עיניו".