ינאי: "לא אפטר בגלל הדולר רק כדי לרצות אלף ספקולנטים"

מנכ"ל מוטורולה ישראל, שהצטרף למשלחת פרס לברזיל, קורא ללמוד מברזיל שהטילה מס הון על הספקולנטים - ומחמיא לנגיד סטנלי פישר: "רכישת הדולרים עוזרת. הנגיד פישר הוא תותח, הוא מבין ויודע"

משלחת המנכ"לים הישראליים, בראשות נשיא המדינה שמעון פרס, ממשיכה את מסעה בדרום אמריקה ואתמול (ב') עזבה את ברזיל ועברה לארגנטינה. אחד מראשי המשלחת הוא נשיא ומנכ"ל מוטורולה ישראל, אלישע ינאי, שפנה לפרס במהלך פגישה של המשלחת עימו והציע לו להקים ועדה שבראשה יעמוד פרס ושתפתור מספר סוגיות בוערות בעיקר בתחום הכלכלה.

"אני מבחין לאחרונה בשיתוק מסוים בתחום הכלכלי שמתחיל להדאיג אותי ואני חושב שצריך לפתור את הבעיות ולא להתעלם מהן", מסביר ינאי ל"גלובס" מהיכן נבע הרעיון.

* למה הכוונה?

"לדוגמה, במהלך המשבר הכלכלי הצעתי שחברות יקלטו סטודנטים לשנת חונכות. במקום שהמדינה תשלם להם דמי אבטלה, היא תיתן להם דמי מחייה. אבל הפתרון תקוע, כי שואלים אותנו מה יקרה אחרי שנה ודורשים שנתחייב לקלוט אותם. בעולם שלנו אי אפשר להתחייב לכזה דבר ולכן הכל תקוע. התוצאה היא ש-4,000 סטודנטים בתחום הטכנולוגיה צריכים לעבוד עכשיו כברמנים".

* ממה נובע הקיפאון שאתה מתאר?

"רוח לינדנשטראוס שורה על פני כולם וגורמת לקיפאון. אני לא נגד מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, אבל יש גבול ועברנו אותו. לא ייתכן שבגלל הפחד ממה יגיד המבקר ומה יכתבו בעיתונים, נהיה בקיפאון. לכן אני מציע ועדה, שבראשה יעמוד פרס, למציאת פתרונות לבעיות השונות. פרס מתאים לעמוד בראשות ועדה שכזו כי איש לא יאשים אותו באינטרסים זרים".

נושא נוסף שמטריד את ינאי, כמו גם יצואנים רבים אחרים, הוא שער הדולר הנמוך. "יש לנו שתי בעיות עם הדולר: היחלשותו בעולם והתחזקות גדולה יותר של המטבע שלנו. כשהדולר הוא ברמה של 4.5 שקל אנחנו ממוקמים נכון, ברמה של 4.2 שקל לדולר זה מצב נסבל, אבל בדולר ברמה אחרת אנחנו יוצאים מהסקאלה", אומר ינאי.

* מה הפתרון?

"ברזיל, שסבלה מבעיה דומה כמו השקל, הטילה מס על תנועות הון קצרות טווח ואני חושב שצריך להטיל כזה מס גם בישראל. החלק השני של המשוואה זה לעזור ליצואנים ברמת ההוצאות, להפחית מסים, להקל במכס ולהגדיל את תרומת המדען הראשי".

* מה דעתך על רכישת הדולרים של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר?

"רכישת הדולרים עוזרת. הנגיד פישר הוא תותח, הוא מבין ויודע".

* אבל למה המדינה צריכה להתערב? למה שלא כל חברה תפתור את הבעיה שלה בעצמה?

"אומרים לנו כהצעה לפתרון לקצץ בשכר. אתם שתיתם משהו? הרי כל הוצאות המחייה של העובדים הם בשקלים, אז מאיפה החוצפה להציע כזה דבר? שער הדולר בארץ מאוד תנודתי, ההיי-טק מביא לזרימה של הרבה מאוד דולרים וישנה גם תרומה של הספקולנטים.

הסטארט-אפים של מוטורולה

"המערכת הפיננסית העולמית צריכה שיהיו מדינות ששערי המטבע שלהן יתנועעו כי הן חיות על השינויים האלה. בלי נדנוד, אין זכות קיום לפעילות שלהן. אבל כאן מציעים שאני אפתור את הבעיה של שער הדולר על ידי קיצוץ במשכורת ופיטורים. אני לא מוכן לפטר אדם אחד בגלל שער הדולר רק כדי לרצות אלף ספקולנטים".

בשבוע שעבר עשתה מוטורלה רכישה ראשונה של סטארט-אפ ישראלי, כשרכשה את חברת ביטבנד, העוסקת בפיתוח פתרונות בתחום העברת הווידיאו, תמורת 10 מיליון דולר.

* מדוע החלטתם לבצע את הרכישה?

"ביטבנד היא חברה עם ידע טכנולוגי מדהים בתחום העברת התמונה. בשל פיצוץ המידע שיש היום ברשת, צריך להכניס שוטרי תנועה בדרך שייעלו אותה וביטבנד מומחית בכך. מדובר בקבוצה מאוד מוכשרת של מהנדסים, שמוטורולה מצאה לנכון לקנות אותה".

* תקנו עוד סטארט-אפים?

"יש לנו השקעות בלמעלה מתריסר חברות, שביצענו בזרוע ההשקעות שלנו בחמש השנים האחרונות. אני מעריך שחלק מהן יבשילו לכך שנקנה אותן. מוטורולה בישראל היא רדאר עבור מוטורולה העולמית בסריקת הסטארט-אפים הרלוונטים ובכל מקום שמזדמן לנו אנחנו משקיעים".

*לאחרונה ראינו שני מתחרים של מוטורלה - אילן בן דב המייבא את סמסונג ושאול אלוביץ' המייבא את נוקיה - רוכשים חברות תקשורת, שהן למעשה לקוחות של מוטורולה. אתה מוטרד שהדבר ישפיע על מכירות מוטורולה בישראל?

"זה ממש לא מטריד אותי. כשיש מכשיר טוב ובמחיר הוגן, גורמים אחרים לא משנים".