מחירי סוף עונה: דירוג הבתים היקרים של "פורבס"

גל ההוזלות במחירי הדירות בארה"ב מגיע גם לבעליהם של נכסים במחירים של שמונה ותשע ספרות בדולרים

שוק הדיור בארה"ב רשם נפילה חופשית בשנתיים האחרונות והדבר לא פסח גם על הבתים הגדולים והמרשימים ביותר, שמאכלסים את העשירים והמפורסמים. רשימת בתי היוקרה של המגזין "פורבס" כללה בשנה שעברה אחוזה בגריניץ', קונטיקט, על שטח בנוי של כ-2,200 מ"ר עם 14 חדרי שינה.

האחוזה הועמדה למכירה ב-125 מיליון דולר, מה שהביא אותה למקום השני. השנה הנכס הזה עדיין עומד למכירה, הפעם "רק" תמורת 60 מיליון דולר, קצת פחות ממחיר הסף שנדרש כדי להיכנס לרשימה של "פורבס".

לא נבהלים מהמצב

כמה בעלים של נכסים אולטרה-יוקרתיים לא נבהלים מהמצב. במארס השנה העמידה קנדי ספלינג, אלמנתו של המפיק המנוח אהרון ספלינג, למכירה את אחוזתם בהולמבי הילס ב-150 מיליון דולר. האחוזה, בת 100 החדרים, מובילה השנה את רשימת הבתים היקרים בעולם של "פורבס".

למרות צניחת מחירי הבתים, המחיר של "האחוזה" כפי שהיא נקראת בפשטות, גבוה ממחיר הנכס מספר 1 של דירוג השנה שעברה, פלר דה לי, גם היא בהולמבי הילס, שהיה 125 מיליון דולר. הנכס הזה, חיקוי של ארמון ורסאי של לואי ה-14, הגיע למקום השני ברשימה.

בריטניה זוכה לייצוג נכבד במקום השלישי, עם אחוזת אפטאון קורט. הנכס הזה כולל 103 חדרים והמלכה יכולה להתקנא בו, משום שהוא גדול אפילו מארמון בקינגהם. המחיר המבוקש על אחוזת אפטאון הוא 117 מיליון דולר.

במקום הרביעי נמצאת וילה לאופולדה של לילי ספרא, שזכתה לכותרות השנה כשבוטלה עסקת המכירה שלה לאוליגרך הרוסי מיכאיל פרוחורוב. פרוחורוב לא קנה, והבית, שנמצא ליד מונקו בריוויירה הצרפתית, עדיין עומד למכירה תמורת 102 מיליון דולר, הרבה פחות מה-730 מיליון דולר שספרא דרשה עבורו.

גל ההוזלות מגיע גם לבעליהם של נכסים במחירים של שמונה ותשע ספרות בדולרים. בשנה שעברה, למשל, המשקיע מרטי צווייג ביטל את מכירת הפנטהאוס שלו במרומי מלון פייר המשקיף על הסנטרל פארק במנהטן במחיר של 70 מיליון דולר, לאחר שהנכס היה רשום למכירה במשך 4 שנים.

איש הכספים לאונרד רוס, שדרש 165 מיליון דולר תמורת אחוזת הרסט בבוורלי הילס, ביטל את מכירת האחוזה בספטמבר 2008. כעבור כמה חודשים ביטל גם הנסיך הסעודי בנדאר את מכירת אחוזת הסקי שלו באספן קולורדו ב-135 מיליון דולר.

מהלכים כאלו של הבעלים צפויים ולא מפתיעים, אומר ג'ונתן מילר, הנשיא והמנכ"ל של חברת השמאות מילר סמיואל. "היתה קדחת בשוק, שהעלתה את המחירים לרמה אסטרונומית. ההנחות הגדולות במחירים אינן משקפות מפולת כללית בשוק, אלא רק את המציאות".

מספר הקונים בפוטנציה של נכסים ברמות מחירים כאלה היה ממילא מוגבל, ובעקבות המשבר הוא מוגבל עוד יותר, בעקבות קשיים בהשגת משכנתאות ג'מבו.

"בהתחלה, הקצה הנמוך ביותר של השוק התחיל להישבר", אומר מיקי סימונסן, מנכ"ל אלטוס ריסרץ', חברת מחקרים סטטיסטיים בשוק הנדל"ן. "לאחר מכן, לפני 12 חודשים בלבד, התחיל גם השוק היוקרתי להישבר, וממש בזמן האחרון, השוק האולטרה-יוקרתי מתחיל להישבר. ייתכן שזה ייקח שנים, אפילו שנים רבות, עד שהשוק הזה יתאושש. ברמת המחירים הזו, זה יהיה תהליך איטי אפילו ביחס לשוק היוקרתי הרחב יותר".

"הרבה מאוד ערך"

כדי למשוך קונים, הבעלים והסוכנים שלהם משתמשים באסטרטגיות שננקטות בדרך כלל בשווקים הרגילים יותר. הבעלים של חוות בוטג'ק בפגוסה ספרינגס, קולורדו, למשל, הורידו בשנה שעברה את המחיר המבוקש מ-88 מיליון ל-68 מיליון דולר.

הסוכן שמטפל במכירת החווה, ביל פנדל מחברת סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי, קיווה שההוזלה הגדולה הזו תצית התעניינות. הוא אומר שהפונים אליו הם בעיקר מיליארדרים מחו"ל. "בעלי אמצעים לרכישת נכס כזה צריכים כעת להרגיש שזה זמן טוב לקנייה. הם מקבלים הרבה מאוד ערך בתמורה למחירים הללו", אומר פנדל. *