דויטש ובירם מורווחים כ-100 מיליון שקל על השקעתם בגילץ

מאז רכשו בעלי אקסלנס לשעבר את השליטה בחברת הנדל"ן, שווי השוק שלה יותר מהכפיל עצמו ■ כעת הם מרחיבים את פעילותה הסולארית בספרד ברכישת שני גגות סולאריים

האקזיט המופלא של גיל דויטש ורוני בירם בבית ההשקעות אקסלנס , כאשר השליטה בו נמכרה לחברת הפניקס (סה"כ כמיליארד שקל, כולל מכירות שביצעו בעבר וסכום שהם עתידים לקבל) - לא היה, כך מסתבר, המילה האחרונה של השניים.

במארס 2007 רכש הצמד את מניות השליטה בחברת הנדל"ן גילץ , ומאז זינק שווי השוק שלה ביותר מפי שניים, והוא עומד כיום על 300 מיליון שקל. דויטש ובירם רכשו 80% מהמניות, וכיום הם מחזיקים 54.6% מההון. זאת לאחר שמכרו מניות (בין היתר לבעל השליטה בחברת הנדל"ן בריטיש ישראל , לואי נואי) תמורת 53.8 מיליון שקל. בסך-הכול מורווחים השניים כ-100 מיליון שקל על השקעתם.

גילץ החלה לפעול באמצע שנות התשעים, אז נשלטה על ידי זאב גנות ונחום עזרא, והחזיקה בבניין משרדים בצומת רעננה, שהושכר לחברת הטכנולוגיה נייס, ובשני מגרשים לפיתוח ברעננה ובחדרה. ב-1998 גייסה לראשונה אג"ח מהציבור, והיום יש לה 3 סדרות אג"ח נסחרות בהיקף של כ-150 מיליון שקל, אחת מהן להמרה. בנוסף היא מחזיקה גם בניין משרדים באזור התעשייה פולג בנתניה, ומספר פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים בישראל.

הכנסות מינימליות של 8.7 מיליון שקל

ב-2008 החליטו בירם ודויטש להכניס את גילץ לתחום האנרגיה הסולארית, והקימו את חברת הבת גילץ ספרד לצורך זה. בהמשך הכניסו השניים את חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון לשותפות שווה בחברה הספרדית. במסגרת זו סוכם על השקעת עד 100 מיליון אירו בפרויקטים סולאריים בספרד במימון עצמי, והשאיפה הייתה להגיע לפרויקטים בהיקף של 500-600 מיליון אירו.

בתחילת השבוע הודיעה גילץ כי קיבלה מימון של כ-38 מיליון אירו (כ-240 מיליון שקל) מבנק בגרמניה עבור פרויקט הפארק הסולארי Olmeda. שטח פארק זה 72.6 אלף מ"ר וגם הוא באזור מדריד.

לפי דוחות גילץ, סך ההשקעה בפרויקט הגיעה ל-49.5 מיליון אירו, כשהיקף ההכנסות השנתיות הצפויות ממנו מגיע ל-4.5 מיליון אירו. פארק זה מייצר 6.93 מגה וואט בשעה, כ-15% מעל התפוקה שהוערכה בתחילה.

היום דיווחה גילץ על הגדלה משמעותית של פעילותה הסולארית בספרד, בהשקעה של כ-15 מיליון אירו (כ-95 מיליון שקל). גילץ החליטה לרכוש שני גגות סולאריים לייצור חשמל באזור מדריד, וחתמה על הצעה בלתי מחייבת באמצעות חברת בת שלה מול החברה הספרדית המחזיקה בהם. ההערכות בשוק הן כי תזרים ההכנסות השנתי המינימלי מרכישה זו יגיע לכ-8.7 מיליון שקל. לשם השוואה, במחצית השנה הכנסותיה של גילץ מהפקת חשמל הסתכמו ב-4.8 מיליון שקל, והיוו כ-4% בלבד מסך הכנסותיה לתקופה זו.

לפי הודעתה של גילץ, בנוסף לבדיקת נאותות, את הרכישה היא מתנה בהכללת הגגות ברשימת הפרויקטים המוכרים על ידי חברת החשמל הספרדית כפרויקטים שהיא מחויבת לחבר לרשת החשמל ולרכוש מהם חשמל.

ייצור החשמל מהגגות, ששטחם הכולל כ-90 אלף מ"ר, מתוכנן להגיע להיקף של 3.96 מגה וואט לשעה, במחיר קבוע של 0.32 אירו לקילו וואט, למשך 25 שנים.

במסגרת ההסכם תתחייב המוכרת (חברת Prosolia Siglo) לתחזק ולתפעל את הגגות במשך 5 שנים ותקבל תמורת כ-6% מההכנסות השנתיות שיניבו מכירות החשמל. כן תינתן לה האופציה להמשיך לפעול במתכונת זו עד סוף התקופה.