אקזיט ענק בדרך: קרן אייפקס במו"מ לרכישת בית ההשקעות פסגות מקרן יורק ביותר מ-3 מיליארד שקל

איפקס: "הקרן מאמינה בשוק הישראלי ובודקת באופן עקבי חברות מצויינות לרכישה. הקרן אינה נוהגת להגיב בעניין חברות ספציפיות" ■ יורק: "מקבלים מדי פעם הצעות למכור, אך קרן יורק לא קיבלה שום החלטה על מכירת אחזקותיה"

בעלת השליטה בבית ההשקעות פסגות, קרן יורק, עומדת בפני אקזיט ענק שעשוי להניב רווח המתקרב ל-2 מיליארד שקל (לכלל בעלי המניות) על ההשקעה שביצעה כשרכשה את בית ההשקעות פסגות לפני כשלוש שנים. ככל הידוע קיבלה יורק שתי הצעות לרכישת פסגות, מהקרנות אייפקס והלמן אנד פרידמן.

קרן אייפקס, שהסניף הישראלי שלה מנוהל על ידי זהבית כהן, הגישה הצעה לרכישת בית ההשקעות לפי שווי שככל הידוע מתקרב ל-3.2 מיליארד שקל. לעומתה, הציעה הקרן האמריקנית הלמן אנד פרידמן כ-3 מיליארד שקל.

ההצעות הוגשו לקרן יורק, המחזיקה ב-57% מבית ההשקעות, ונציגה בארץ הוא ג'רמי בלנק. מקורב ליורק מסר היום בתגובה: "אני לא יודע אם במחיר כזה אנחנו בכלל רוצים למכור את פסגות". מנכ"ל פסגות הוא רועי ורמוס, והיו"ר הוא אריק שטיינברג.

קרן יורק קיבלה לאחרונה גם הצעה נוספת, שלישית, לרכישת חלק מבית ההשקעות, מקרן פרייבט אקוויטי זרה. ככל הידוע, הקרן הציעה לרכוש 20% ממניות בית ההשקעות, לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל.

מאיפקס נמסר היום כי הקרן "מאמינה בשוק הישראלי ובודקת באופן עקבי חברות מצוינות לרכישה. הקרן אינה נוהגת להגיב בעניין חברות ספציפיות. מיורק נמסר כי "בעלי השליטה בפסגות מקבלים מדי פעם הצעות למכור את בית ההשקעות, אך קרן יורק לא קיבלה שום החלטה על מכירת אחזקותיה".

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל והוא מנהל כ-120 מיליארד שקל, מתוכם כ-45 מיליארד שקל בקופות גמל, כ-30 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, כ-35 מיליארד שקל בתיקי השקעות וכ-6 מיליארד שקל בתעודות סל.

לבית ההשקעות חוב של כמיליארד שקל הנובע מרכישת גדיש, וכן חוב שלקחה על עצמה יורק לרכישת פסגות עצמה מבנק לאומי.

יורק רכשה את פסגות מבנק לאומי בספטמבר 2006, לפי שווי של 1.28 מיליארד שקל. לאחר מכן צירפה יורק את קרן ההשקעות סנקה (המחזיקה כיום, לאחר דילול, 3%) ובסוף 2007 צורפה פליינפילד, שהביאה עימה את גדיש, ולה הוקצו 21.7% ממניות פסגות (כיום היא מחזיקה ב-16%). באפריל 2009 מוזגה פריזמה גמל לתוך פסגות גמל, ובתמורה קיבלה מרקסטון 24% ממניות בית ההשקעות.

פסגות נוקט באסטרטגיה של נתח שוק לגבי חלק ממוצריו, ובענף הגמל והקרנות הוא השחקן הגדול ביותר. בית ההשקעות סובל מהוצאות מימון גבוהות (כ-70 מיליון שקל ב-2008) ומהפחתות מוניטין, והתוצאה של כל אלה היא שהכנסותיו עמדו בשנת 2008 על 740 מיליון שקל, וההוצאות הסתכמו ב-557 מיליון שקל. הרווח הנקי הגיע ל-20 מיליון שקל, וה-EBITDA ל-280 מיליון שקל. ההערכות הפנימיות של בית ההשקעות מדברות על הכנסות בהיקף של 760 מיליון שקל בשנת 2009, כשהרווח הנקי אמור להגיע ל-120 מיליון שקל וה-EBITDA יעלה ל-360 מיליון שקל.

הלמן אנד פרידמן היא קרן השקעות פרטית שנוסדה ב-1987 ומנהלת למעלה מ-25 מיליארד דולר. עד כה השקיעה החברה בלמעלה מ-50 חברות בתחומי הפיננסים, טכנולוגיות מידע, תוכנה ומדיה בארה"ב ואירופה.

החברה ידועה בכך שהיא רוכשת חברות מבוססות עם תזרים מזומנים יציב וצפוי, ומגבילה את השקעותיה ל-5 בשנה. עסקה טיפוסית היא בדרך כלל בטווח של בין 300 מיליון דולר ל-1.2 מיליארד דולר, ויכולה גם להיות במסגרת אחזקות מיעוט. *

פסגות