אטיאס, בנתיים, מציף מלים

מצהיר הצהרות, מפעיל לחץ מתון על קבלנים, קבוצות רכישה וצרכנים - ראו הוזהרתם!

אריאל אטיאס, שר השיכון, מחזיק מעצמו מומחה לנפש. לא משנה אם הוא חושב ביידיש ליטאית (מהישיבה), במרוקנית מסולסלת (מהבית) או בעברית רהוטה (מהממשלה), הראש שלו חושב פסיכולוגיה.

"זוגות צעירים, דעו!" חזר והכריז השר השבוע, "תהיו בטוחים שאנחנו נצליח להתמודד עם המצוקה הקשה של הדיור! אנחנו עמלים להדביק פערים של שנים רבות! אנחנו ניצור אווירה חדשה ואמיתית ונציף את השוק באלפי דירות, ואתם, אתם תתחילו להתמקח!"

איור ג`יבלי אריאל אטיאס

אטיאס יוצר אווירה. עושה עבודת הצהרות. פסיכולוגיה להמונים. לחץ נפשי מתון על קבלנים, קבוצות רכישה וצרכנים. ראו הוזהרתם. עד עכשיו זה לא עבד. מחירי דירות באזורי הביקוש המשיכו להמריא מרגע לרגע, בעיצומו של מיתון, אבטלה ופחדים, וגררו עלייה גם מסביב. האם מסע השכנוע ההמוני יעזור בעתיד? אפשר? אולי? האומנם?

עד היום הפסיכולוגיה, תבונת הנפש, דווקא הצליחה לו. בענק. החרדי הנאה - "הבלונדיני הגבוה" קראו לו בישיבה - יליד 1970, בחליפה אופנתית, מעוצבת ויוקרתית, עשה את הזינוק הכי מהיר בפוליטיקה בכלל ובש"ס בפרט.

לפני פחות מ-10 שנים הצליח לקבל משרה זמנית של עוזר זוטר במחלקת הגבייה בבד"ץ "בית יוסף", תעשיית הכשרות של הרב עובדיה יוסף. "הבוס" היה אז הרב משה יוסף, הבן של. "יום אחד התלוננתי בפני הרב משה שאני זקוק לסיפוק רוחני בעבודה. שאלתי את הרב משה 'למה אתה לא עוזר לי להתקרב קצת לאבא שלך?' אז הרב משה אמר לי משהו שלא אשכח לעולם:

'אבא הגיע לגיל שבו רמת הקשר האישי שלו עם הסביבה מינימלית ביותר והוא לא מפתח קשרים חברתיים עמוקים. אני לא יכול לגרום לו לאהוב אותך, אבל אני מוכן לתת לך הזדמנות להתקרב אליו. אני אארגן לך כמה דקות עם הרב. אם תבזבז אותן, זו בעיה שלך. אם תהיה לך "נשיאת חן", הרווחת. אמרתי לו 'טוב, אבל לא מיד'.

לא רציתי לבזבז את האשראי שלי בחיפזון. רציתי לעמוד מן הצד וללמוד איך מדברים עם הרב. חצי שנה הצצתי על מרן הרב עובדיה מרחוק. ראיתי איך הוא מתנהג עם אנשים לפני התפילה, אחרי התפילה, באמצע האוכל, בתוך הלימוד. הבנתי שלא משעמם לו בחיים, שאסור לבזבז את זמנו היקר, שצריך לבוא אליו קצר וממוקד. התכוננתי היטב. רק אז קיבלתי את דקות החסד שלי. באתי מוכן..." (כך בראיון אישי נדיר ל"מעריב", דצמבר 2006).

מאז הכל היסטוריה. תוך שנה היה למנכ"ל ארגון הכשרות, שהזניק אותו לעוצמה ולרווחי עתק. הוא הפך לחלק מחבורת הרב ומשפחתו, עבר לגור בסמוך, ואחרי זמן מה התבקש על ידי הרב להצטרף לרשימה לכנסת. בבחירות הראשונות שלו הגיע למקום 5 וקיבל מהרב את תפקיד שר התקשורת. בבחירות השניות, השנה, הגיע למקום 2 וקיבל, כפי שתוכנן בש"ס מראש, את משרד השיכון, לצד אלי ישי, מספר 1, שלקח, בדרישה קואליציונית חד-משמעית, את משרד הפנים. כך שולטת ש"ס בצד התכנון ובצד המינהל.


חזרה לימי הסיוע הסוציאלי

ומאחורי כל זה יש סדר, אמביציות ומסלול מתוכנן היטב. בשקט מאולץ ורחוק ככל האפשר מדירת הרב יוסף מתנהלת מלחמה על הדרכים להגדלת כוחה של ש"ס ועל זהות המנהיג העתידי. אלי ישי? אריה דרעי? אריאל אטיאס?

וכך מתערבב לו הסלט הגדול, ותוך כדי יצירת אווירה ציבורית ודיבורים (דיבורי סרק) על הצפת המדינה בדירות, מתחיל אטיאס לעשות את העבודה האמיתית שלו: פניות, שאט אט יהפכו ללחצים ולאיומים פוליטיים, לשוב לימי הסבסוד, התמריצים, המענקים והתמיכות (שנעלמו מן העולם לאחר שהתברר שכספי מדינה כבדים נבלעים על ידי יזמים וקבלנים, ומחירי הדירות לא ירדו).

אם יתממש הלחץ לפתרון "הולם", כלומר שיבה לימי הסיוע הסוציאלי בדיור, הנהנים הראשונים יהיו הבוחרים הפוטנציאלים של אטיאס והרב עובדיה יוסף. האם אז יתקצר הזינוק שלו למשבצת של מספר 1?

stella-k@globes.co.il