על רקע המתיחות: שר התמ"ת בן אליעזר ייצא מחר לטורקיה

בן אליעזר ייצא לשיחות מדיניות וכלכליות בטורקיה עם משלחת של כ-20 אנשי עסקים ישראלים בכירים ובראשם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ■ גורמים בסביבתו של בן אליעזר הגדירו את הביקור כ"אבן הדרך המרכזית לשיפור היחסים עם טורקיה"

על רקע המתיחות עם טורקיה יצא מחר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, בראש משלחת אנשי עסקים, לביקור בן שלושה ימים בטורקיה, במהלכו יקיים פגישות מדיניות וכלכליות עם גורמים רמי דרג באיסטנבול ובאנקרה.

על אף שראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר כי אינו רואה בראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן, מתווך הוגן למשא ומתן אפשרי עם סוריה, במשרד החוץ ומשרד ראש הממשלה תולים תקוות בביקור זה כמהלך שעשוי לפתוח חזרה את הקשרים עם טורקיה. גורמים בסביבתו של בן אליעזר הגדירו את הביקור כ"אבן הדרך המרכזית לשיפור היחסים עם טורקיה".

הצד המדיני של הביקור יכלול פגישות עם שרים בממשל הטורקי, ובהם שר ההגנה, וכן עם גורמים נוספים שטרם פורסמו. פגישה עם ארדואן לא תצא אל הפועל מאחר שראש הממשלה הטורקי לא ישהה בטורקיה בימי ביקור המשלחת הישראלית. בנוסף, במטרה לשקם את תדמית ישראל בעיני הטורקים, ייפגש בן אליעזר עם פרשנים ובעלי טורים בתקשורת הטורקית ויעניק ראיונות לעיתונאים מובילים בטורקיה. בן אליעזר הביע תקווה שהשיחות המדיניות יחזירו למסלול את יחסי ישראל-טורקיה. "לטורקיה יש מקום מיוחד בליבי, וקשר מיוחד עם ישראל. לטורקיה, כמעצמה אזורית ודמוקרטיה-מוסלמית, יש את היכולת לגשר על הפערים בינינו לבין שכנינו ולהביא לכדי נורמליזציה ודו-קיום באזור", אמר.

לבן אליעזר תתלווה משלחת של 20 אנשי עסקים ובראשם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, שישתתפו בוועדה הכלכלית המעורבת ישראל-טורקיה. הוועדה הכלכלית המעורבת מתכנסת בדרך כלל אחת לשנה, או יותר, על פי בקשת אחת המדינות, לסירוגין, בישראל ובטורקיה. מדובר במנגנון בילטראלי שנועד ליצור דיאלוג בין המדינות בנושא סחר על מנת לשפר את הסחר בין המדינות ולהסיר חסמי סחר לא רשמיים שמפרים את התחרות לטובת היצרן המקומי.

בנוסף תשתתף המשלחת בסמינר עסקי באיסטנבול, שיכלול פגישות של ראשי המשק עם עמיתיהם הטורקים, וידונו גם אפשרויות סיוע לחברות ישראליות בחדירה לשוק הטורקי ובשיתופי פעולה. במשלחת יהיו חברים גם יו"ר לובי התעשייה בכנסת, ח"כ אלי אפללו, ומנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי.

על חברי המשלחת העסקית נמנים נשיא מועצת עסקים ישראל-טורקיה, מנשה כרמון; נשיא לה"ב, יהודה טלמון; נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, יהודה אלחדף; סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אריה זייף,; נשיא לשכת סוכני הביטוח, אהוד (אודי) כץ; יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר ליאוניד אידלמן; נשיא איגוד המוסכים, לוי רונן; מנהל שיווק בחברת בדק (תעשייה אווירית), יהודה ווב; מנכ"ל תע"ש, אבי פלדר ומנהלת טורקיה בתע"ש, גילה בן עזרא; מנכ"ל כרמל אוליפינים, צ'ארלס שפר; מנהל האגף הבינלאומי בבנק הפועלים, קלמן שיף; מנכ"ל נטפים טורקיה, עופר עובד; מנכ"ל תגבור, אורית בנבנישתי; נציג חברתZORLU בישראל, אורי אדלסבורג; מנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, איתן לסרי; מנכ"ל Yilmazlar Construction Group בישראל, ניסים גאיוס; מנכ"ל אישרא, רפי אלול; מנכ"ל M.P.I, משה רוזנשטיין; בעלי חברת סרפנטיין בע"מ, רעיה אלתגר; ומנהל האגף לסחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, דן קטריבס;

שר התמ"ת אמר כי "ישראל וטורקיה הן שותפות סחר טבעיות, נהנות מקרבה גיאוגרפית, קשר היסטורי טוב וידידות בין העמים, ידידות שבאה לידי ביטוי במספר גדול של תיירים ישראלים הנוסעים לטורקיה בכל שנה. הכלכלות של שתי המדינות משלימות זו את זו במגזרים החשובים ביותר".

לדברי ברוש, תורכיה וישראל הינן בעלות אינטרס עסקי מובהק בתחומים מגוונים כמו תשתיות, מים, תקשורת, חקלאות, אנרגיה, תוכנה, מו"פ וציוד רפואי וכימיקלים. "שתי הכלכלות משלימות אחת את השנייה ומסוגלות יחד, לפעול לא רק במישור הבילטראלי אלא גם שיתוף פעולה בארצות שלישיות".

טורקיה מהווה אחת משותפות הסחר הגדולות והחשובות של ישראל. היקף הסחר בכלל והיצוא הישראלי בפרט גדלו בשנים האחרונות באופן משמעותי. מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם טורקיה בשנת 1997 ועד היום גדל הסחר באופן מרשים: היבוא מטורקיה עלה מרמה של כ-250$ מיליון בשנת 1996 לכמעט שני מיליארד דולר אשתקד, והיצוא לטורקיה עלה מכ-200 מליון $ בשנת 1996 לכ-1.56 מיליארד דולר בשנת 2008.