קוטלר: "לא נסלוק הימורים, פורנו ותרופות. לא היה ולא יהיה"

קיפאון בתוצאות ישראכרט: רשמה רווח של 142 מיליון שקל, והכנסותיה עלו ב-1.5% בלבד ■ מחזור העסקאות הסתכם ב-60 מיליארד שקל, קפיצה נרשמה באשראי החוץ בנקאי

ממשיך הקיפאון בהכנסות ישראכרט. חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, המחזיקה כמחצית מהשוק, מדווחת כי הכנסותיה עלו מתחילת השנה ב-1.5% בלבד, והגיעו ל-1.17 מיליארד שקל. הרווח הנקי של ישראכרט, הנמצאת בבעלות בנק הפועלים ומנוהלת על ידי דב קוטלר, עמד בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 על 142 מיליון שקל, בהשוואה ל-139 מיליון שקל אשתקד. הרווח ברבעון השלישי הגיע ל-56 מיליון שקל, עלייה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל.

עודף ההכנסות על הוצאות של ישראכרט לפני העברת עמלות לבנקים ירד מתחילת השנה ב-8%, והגיע ל-512 מיליון שקל. עם זאת, הירידה בהכנסות נטו לא הפכה לירידה ברווח הנקי מאחר שהסכם חדש עם בנק הפועלים הקטין את התשלומים שהבנק גובה מישראכרט. כך, היקף התשלומים לבנקים ירד ל-320 מיליון שקל - 44 מיליון שקל פחות מאשר בתקופה המקבילה. אלמלא כן היה הרווח של ישראכרט יורד ב-19%.

*דב קוטלר, ההכנסות שלכם בסטגנציה, הרווח עלה רק בזכות ירידה בעמלות הבנקים.

"ההכנסות אכן ללא שינוי, בעיקר בגלל ירידת שיעור עמלת בתי עסק. אבל בהסכמים עם הבנקים יש התאמת מנגנוני הוצאות ולכן השורה התחתונה היא עלייה ברווח".

*אתם שוקלים כעת כניסה לסליקה בינלאומית באינטרנט. אחרי הקנסות שקיבלה כאל אין בכך סיכון?

"אני מכיר את כאל היטב (קוטלר היה בעבר מנכ"ל כאל - ע.פ) ולהערכתי החברה חזקה ותעבור את האירוע בהצלחה. לגבי סליקה באינטרנט, אנחנו חושבים אחרת - ישראכרט כמדיניות לא נמצאת בסליקה בסיכון גבוה ואני אומר חד משמעית: לא נסלוק הימורים, פורנו ותרופות. לא היה ולא יהיה. לגבי סליקה בינלאומית בכלל, לא קיבלנו שום החלטה, אנחנו בודקים כמה מנועי צמיחה".

*כמעט כל העלייה במספר כרטיסי האשראי נובעת מכרטיסי האשראי החוץ בנקאי, תחום בו ישראכרט הייתה חלשה מאוד בעבר.

"הצמיחה מגיעה מהכרטיסים החוץ בנקאיים, בעיקר משני מועדונים שהם שיתופי פעולה אסטרטגיים. חבר משרתי הקבע, שם כבר הנפקנו מעל 100 אלף כרטיסים, ולייף סטייל בשיתוף עם סופר פארם, שם רק התחלנו להנפיק, ואת עיקר ההשפעה נראה ברבעונים הבאים".

*מהדוחות עולה עלייה של עשרות אחוזים באשראי צרכני. מצד שני, ההפרשות לחובות מסופקים גדלו כמעט פי 3, האם אתה לא מגדיל את סיכון חדלות הפירעון?

"הצמיחה באשראי חוץ בנקאי נובעת מהגדלת כמות הכרטיסים החוץ בנקאים ומקמפיין ה'הלוואות לכולם' שהשקנו לפני רבעון. אנחנו מודעים לסיכון, מנהלים אותו בצורה מבוקרת ומעמידים אשראי צרכני על בסיס מודלים סטטיסטיים שנבדקים רטרואקטיבית. לקחנו בחשבון שיעור הפרשות של 2.5%".

354 אלף כרטיסים חוץ בנקאיים

ברבעון השלישי עלה מחזור העסקאות של ישראכרט ב-2.6% ,והגיע ל-22 מיליארד שקל. מתחילת השנה עמד מחזור העסקאות על כ-60 מיליארד שקל, עלייה של 2% בהשוואה לאשתקד. שיעורי הצמיחה של ישראכרט נמוכים מהמתחרים למעט אלו של החברה הבת, פועלים אקספרס, המנפיקה כרטיסי אמריקן אקספרס.

מחזור העסקאות של אמקס עלה בשנת 2009 ב-6.5% ועמד על 6.4 מיליארד שקל. הסכם ההפצה בין ישראכרט לאמריקן אקספרס פג בסוף השנה וכעת מתנהל מו"מ על חידושו כאשר גם לאומי קארד מעוניינת בהפצת כרטיסי אמקס.

פעילות האשראי החוץ בנקאי קפצה כאמור. היקף הכרטיסים החוץ בנקאיים עלה ל-354 אלף בהשוואה ל-268 אלף בדצמבר 2008. היקף האשראי החוץ בנקאי הצרכני עלה ב-60.6% והגיע ל-567 מיליון שקל. ישראכרט נותרה החברה הפחות יקרה בשוק האשראי החוץ בנקאי והריבית הממוצעת שהיא גובה ירדה מ-8.4% ל-8.3%. ההפרשות לחובות מסופקים עמדו מתחילת השנה על 21 מיליון שקל, בהשוואה ל-14 מיליון שקל בכל שנת 2008.

11