השבוע בוול סטריט: המשקיעים ממתינים לשלל נתוני מאקרו

הסנאט אישר להעביר את חוק הרפורמות בבריאות, אחד מעמודי התווך במצעו של אובמה ■ מחר יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש אוקטובר ■ ביום שלישי יפורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש נובמבר

השבוע הקרוב בוול סטריט יהיה בסימן זירת המאקרו וכן בהמתנה לנתונים הראשוניים לגבי מצב המכירות ביום שישי השחור. את הכותרות יתפסו גם דו"חותיה של HP, וכמו כן, הפדרל ריזרב יפרסם הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה שלו.

נפח מסחר דליל בשבוע הקרוב עשוי להגדיל את השפעתן השלילית של האכזבות, אם תהיינה, מזירת המאקרו העמוסה, כשכל נתוני השבוע יפורסמו לפני יום ה', בו לא יתקיים מסחר לרגל חג ההודיה. נציין כי ביום ו' יתקיים מסחר עד 20:00, שעון ישראל. ביום זה עשויים הסוחרים להגיב לנתונים ראשוניים מהגל הראשון של עונת הקניות, או מה שידוע כ"יום שישי השחור". המשקיעים הוכיחו כי הם רגישים מיוחד לחדשות המאותתות על כך שהצרכנים, שעדיין נאבקים למצוא עבודה ולמכור את בתיהם, ישמרו על ארנקים סגורים.

המשקיעים יעבדו השבוע נתונים כלכליים רבים, שיעזרו להם בנסיונם להעריך כמה זמן יארך תהליך ההתאוששות, כשבראשם יהיו הנתונים שיצביעו על מידת נכונותם של הצרכנים לרכוש גם ללא הנחות של הממשל.

שוק המניות רשם בשבועות האחרונים מגמת עלייה משמעותית, "וזקוק לדיאטה רציפה של נתונים כלכליים חיוביים כדי לשמור על המומנטום", אמר הווארד וורד מקרן GAMCO. "אנשים אינם בטוחים באיתנותה של ההתאוששות וסדר היום הכלכלי של השבוע הקרוב יכול לתת את הטון להתנהגות השוק עד לסוף השנה".

מנהל הפורום הכלכלי העולמי (WEF), ריצ'רד סמנס, הזהיר בפסגת הארגון המתקיימת בימים אלה בדובאי כי כלכלת העולם עדיין לא התגברה על המשבר הפיננסי העולמי. "אנו עדיין במחצית הראשונה של תהליך היציאה מהמשבר והשלכותיו", כך אמר אתמול בראיון לסוכנות הידיעות AFP. "עדיין מוקדם להגיד שהצלחנו לצאת מהמשבר", הוסיף סמנס. משתתפים אחרים בפורום הביעו את הסכמתם לאזהרות אלה וטענו כי ההתאוששות מאוימת על ידי מגוון רחב של בעיות שמגיעות מארה"ב.

ניצחון לאובמה

הסנאט אישר להעביר את חוק הרפורמות בבריאות, אחד מעמודי התווך במצעו של אובמה, לדיון במליאה, למרות התנגדות עיקשת של הגוש הרפובליקני, שניסה לקבור את יזמת החקיקה בעודה באיבה באמצעות חסימת הדיון עם נשק הפיליבאסטר.

אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים מונה כמה מהשפעותיה של הרפורמה: "ראשית, עלות הרפורמה, הנאמדת בכמעט טריליון דולר על פני 10 שנים, תגדיל את החוב האמריקני ותגרום לעליית התשואות של האג"ח בארה"ב. שנית, הוצאות בריאות פרטית בארה"ב כחלק מהתמ"ג מגיעות כיום ל-16% וחלקן היחסי ממשיך לגדול בקצב מהיר מהתוצר, מה שעשוי להפוך לנטל הולך וגדל על הכלכלה האמריקנית. מנגד, 62% מפשיטות הרגל הפרטיות -בארה"ב מקורן בהוצאות על בריאות. הרפורמה תפחית את המספר ותתרום מכיוון זה לגידול בצמיחה".

עוד אומר כהנוביץ כי "המחירים הגבוהים בארה"ב וההגבלות הקשיחות על תרופות גנריות הביאו את האמריקאים להיות המשלמים העיקריים על פיתוחים רפואיים בעולם. מדינות בעלות מערכת בריאות ציבורית נהנו מכוחן הצרכני וממחירים מוזלים ע"ח הצרכן האמריקני. יתכן והרפורמה בארה"ב תביא לעליית מחירי שירותי הבריאות בשאר העולם ולירידת ההוצאות על מחקר ופיתוח רפואי, מה שאולי יתברר בעתיד כאסון בריאותי עולמי".

צפי לשיפור בשוק הדיור

■ מחר יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש אוקטובר. כלכלנים צופים עלייה ל-5.7 מיליון יחידות, לעומת 5.57 מיליון בחודש ספטמבר.

■ ביום ג' יפורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש נובמבר. כלכלנים צופים ירידה לרמה של 47.5 נקודות, לעומת 47.7 נקודות בחודש אוקטובר.

■ כמו כן, יפורסמו נתונים מקדימים בדבר התמ"ג ברבעון השלישי, כאשר אנליסטים מעריכים כי הכלכלה האמריקנית התרחבה ב-2.9% ברבעון זה.

■ בנוסף, יפורסם מדד S&P /קייס שילר, של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב, לחודש ספטמבר. המחירים צפויים לרדת ב-9.05%, בהמשך לקיטון של 11.32% בחודש אוגוסט.

■ ביום ד' יפורסם דו"ח בנוגע להזמנות סחורות בנות-קיימא בחודש אוקטובר. להערכת כלכלנים, בחודש זה נרשמה עלייה של 0.5% לאחר גידול של 1% בחודש ספטמבר.

■ במקביל יפורסמו נתונים על הכנסה והוצאה פרטית לחודש אוקטובר. הכנסה פרטית צפויה לגדול בשיעור של 0.2%, לעומת קיפאון חודש לפני כן. הוצאה פרטית צפויה לגדול ב-0.5%, לעומת ירידה בשיעור 0.5% בחודש ספטמבר.

■ כלכלנים צופים כי ליבת מדד ה-PCE שהוא המדד הנגזר מהפער בין ההכנסות להוצאות והינו הנתון המועדף על-ידי הפדרל ריזרב בבואו לבחון את רמות האינפלציה במשק, ואשר מנטרל את השפעות מחירי המזון והאנרגיה, תצביע על עלייה של 0.1% בחודש אוקטובר, בדומה לספטמבר.

■ בשל חג ההודיה, הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות ביום ד' ירידה ל-500 אלף תביעות, לעומת 505 אלף בשבוע הקודם.

■ בהמשך יפורסם מדד אמון הצרכנים של רויטרס/אוניברסיטת מישיגן, נתונים מתוקנים, לחודש נובמבר. הצפי הינו ל-67 נקודות.

■ לבסוף יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים חדשים לחודש אוקטובר. כלכלנים צופים כי המספר יעלה ל-405 אלף יחידות, בהשוואה ל-402 אלף יחידות בחודש אוקטובר.

לאחר הנעילה מחר, HP צפויה לדווח על רווח של 1.13 דולר למניה, לעומת 1.03 דולר ברבעון המקביל.

קבוצת השליטה ביצרנית הממתקים האמריקנית, הרשי, דוחפת את החברה להגיש הצעת רכישה של 17 מיליארד דולר תמורת יצרנית הממתקים הבריטית קדבורי , כך דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" בהסתמך על מקורבים לפרשה שסירבו להזדהות. הצעת הרשי נראית כאפשרית, אך עד שתהיה מוכנה ורשמית, יעברו לפחות שבועיים. הצעת הרכישה הזו עולה על הצעת הרכישה שהגישה קראפט עבור קדבורי בסך 16.7 מיליארד דולר- הצעה שהנהלת קדבורי דחתה כבלתי הולמת ואפילו "משפילה".

מפקחים מטעם ה'פד' בוחנים האם בנקים כמו ג'י פי מורגן , מורגן סטנלי ו גולדמן זאקס מחזיקים בהון מספיק כדי לעמוד בסיכונים שהם נוטלים על עצמם. בנוסף, ב'פד' בודקים האם למנהלי הסיכונים בבנק השפעה על מדיניות הבנק ומה הם יודעים על איתנות הלווים שלהם.

הנציבות האירופית עשויה לחסום את רכישתה המתוכננת של אורקל את סאן מיקרוסיסטמס , בהיקף 7.4 מיליארד דולר, בשל חששות שאורקל עלולה למחק את המוצר המתחרה של סאן MySQL.

כצפוי, פרטנר תפטר עשרות עובדים במהלך 2010. מרגע שפרטנר שכרה את חברת הייעוץ מקינזי, היה ברור שפרטנר הולכת להתייעלות. היקף הפיטורים ובאיזה חטיבות עדיין לא ידוע משום שמקינזי לא סיימה את עבודתה אך כאמור בחברה מעריכים שלא יהיה מנוס מפיטורי עשרות עובדים לפחות וכנראה שאף יותר מכך.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]