מערכת ההפעלה של גוגל: עולה במהירות של 7 שניות

המערכת, שנחשפה בסופ"ש ואמורה לקרוא תיגר על חלונות של מיקרוסופט, תתבסס על שירותים מקוונים בלבד ותתוקן רק בנטבוקים

לקח לגוגל כמה שנים טובות להתחרות במיקרוסופט ברוב היישומים החשובים: מנוע חיפוש, דפדפן אינטרנט ומערכת הפעלה סלולרית. אחרי שנכנסה לכל שדות הקרב האלה, הגיע תורה של ענקית האינטרנט לפנות למונופול של מיקרוסופט: מערכות הפעלה למחשבים אישיים. בסוף השבוע הציגה גוגל לראשונה את מערכת ה-Chrome OS, המבוססת על דפדפן האינטרנט כרום, שהחידוש העיקרי בה הוא המעבר משולחן העבודה המוכר היישר אל האינטרנט.

בניגוד למערכות ההפעלה להם התרגלנו, כרום מבוססת דפדפן, כך שמלבדו, אין כמעט דבר על המחשב והתוכן נשמר על השרתים של גוגל. זהו רעיון "ענן המחשוב" המוכר, עליו גם מיקרוסופט מדברת תקופה ארוכה ומתכוונת להשתלב בו דרך פלטפורמת ה-Azure שלה.

בגוגל טוענים ש-90% מזמן העבודה שלנו על המחשב נעשה באמצעות הדפדפן, מה שהופך אותו לתוכנה החשובה ביותר במחשב.

לכן, הוא יהיה הפנים והגוף של מערכת Chrome OS.

בדומה לשירותי אינטרנט כמו ג'ימייל, בהם המיילים נשמרים ברשת, או גוגל Docs, שמאפשר לאחסן מסמכים באינטרנט, גם בכרום כמעט כל המידע יישמר באינטרנט, מה שיחייב חיבור קבוע לרשת.

כרום תאפשר למשתמשים להפעיל את כל שירותי הרשת בחיבור קבוע מהאינטרנט, ובחברה מציינים שניתן יהיה גם להפעיל משחקי אינטרנט, להאזין למוזיקה ואף להפעיל סרטים ישירות מכרטיסי זיכרון.

אולם, למרות כל המידע שגוגל סיפקה, עדיין לא ברור כיצד המשתמשים יוכל להתקין דרייברים למדפסת או לאחסן את מאגר השירים והסרטים שלהם על המחשב, משום שרק חלק קטן מהפעולות עם כרום ניתן יהיה לבצע ללא גישה לרשת (אוף-ליין).

בשורה משמעותית ביותר היא זמן אתחול מערכת ההפעלה. גם מחשבים מהירים במיוחד עולים היום תוך 45 שניות, ובגוגל העלאת המחשב תתרחש תוך 7 שניות בלבד, כמעט כמו הטלוויזיה הביתית.

"המשתמשים רוצים שהמחשב יעלה באותה מהירות שלוקח לטלוויזיה להתחיל לעבוד", אומר סונדר פיצ'אי, סגן נשיא לפיתוח מוצר בגוגל. "ברגע שאתה מפעיל את המחשב, אתה רוצה להיות גם מחובר מיד לרשת".

בהדגמת המוצר הציגה גוגל כיצד משתמש, שמפעיל נטבוק הפועל על כרום, צריך רק להקיש את שם המשתמש והסיסמה שלו בכניסה למחשב ומיד לאחר מכן הוא מחובר לרשת ולכל המידע השמור על מערכת ההפעלה.

צורת הגישה הזו תאפשר למשתמשים לגשת לתוכן שלהם גם ממחשבים אחרים הפועלים על כרום וכך להיות זמינים למידע שלהם בכל מקום.

את מערכת ההפעלה של גוגל ניתן יהיה להשיג רק כשהיא מותקנת על נטבוקים שיתאימו להגדרות החומרה שהחברה תחליט - משמע, לא יהיה ניתן להוריד את כרום בחינם מהרשת מנפרד מרכישת הנטבוק.

אחת השאלות בנוגע לכרום היא מדוע גוגל לא משתמשת באנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, כמערכת ההפעלה לנטבוקים.

לדברי סרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל, "אנדרואיד וכרום יתמזגו אחת בתוך השנייה עם הזמן".

כרום OS היא דוגמה אמיתית למעבר של המחשב שלנו לשירותי הענן וכן ליכולת של גוגל לגרום לנו להיות חשופים זמן רב יותר לפרסומות שלה ברשת.

וזו הרי המטרה האמיתית של המוצרים שלה, חשיפה מרובה יותר לפרסומות, שמכניסות לה בשורה התחתונה יותר כסף.