מנכ"ל Third Avenue: "זה זמן מצוין להשקיע בנדל"ן ובהונג-קונג"

בארס ראה את נכסי החברה מתכווצים בחצי בגלל משקיעים היסטריים, אבל מנצל את ההזדמנות להגדיל חשיפה לנדל"ן, לאסיה ולחברות שנסחרות בדיסקאונט עמוק ■ בראיון ל"גלובס" הוא מפרט לעומק את שיטת בחירת המניות שלו

לפני מעט יותר משנה ראיינו במדור הזה את דיוויד בארס, מנכ"ל חברת הקרנות Third Avenue, של המשקיע הידוע מרטי וויטמן. השיחה עם בארס, שהתקיימה ב-14 בספטמבר 2008, התנהלה על מי מנוחות. איש לא שיער לעצמו שלמחרת היום יקרוס ליהמן ברדרס, וייקח עימו את שוק המניות,אל מה שיתברר כמשבר הפיננסי והריאלי העמוק ביותר מאז 1929.

בשנה שחלפה מהראיון הקודם ראה בארס כיצד היקף הנכסים המנוהלים בענקית הקרנות שבראשה הוא עומד נחתך בחצי, אך הוא עדיין שומר על אופטימיות, לאור ההזדמנויות הרבות שהמשבר הביא עימו.

בראיון עימו, שנערך לרגל ביקורו ב-KCPS, המנהלת קרן משותפת עם Third Avenue, הוא מספר מהם הלקחים שהמשקיעים צריכים לקחת עימם מהמשבר, מדוע זכאים המשקיעים המוסדיים לתעודת כבוד, ואיפה נמצאות היום ההזדמנויות.

"אם נעצום את העיניים ונדמיין שהיום שלפני קריסת ליהמן ברדרס התרחש רק אתמול, נראה שאנחנו נמצאים למעשה באותו מקום", הוא אומר. "עם זאת, בתקופה שחלפה בין שני המועדים הללו לא היה אי מבטחים - מניות ערך, מניות צמיחה, מכשירי אשראי או שווקים מתעוררים - שום דבר לא היה בטוח ולא היה מקום להתחבא. אפילו השקעה במזומנים התבררה כמסוכנת, כשאחת מהקרנות הכספיות הגדולות נאלצה להתפרק ואיבדה חלק מנכסיה. אנשים לקחו את הכסף שלהם והעדיפו לשים אותו במזרונים במקום להשקיע אותו בכל אפיק אחר".

*מה קרה לכם בתקופה הזו? לא מעט משקיעים דרשו את כספם בחזרה.

"מה שקרה למנהלי השקעות כמונו הוא שלמרות שאנחנו אוהבים להגדיר את עצמנו כמשקיעים, הפכנו להיות מנהלי תיקים", הוא אומר.

"יש הבדל בהגדרות, כיוון שעשינו כמה החלטות של ניהול תיקים, כדי לייצר נזילות, וזה השפיע על ההשקעה בחברות שכמשקיעי ערך אנחנו אוהבים להחזיק. זה שיחק לרעתנו, מכיוון שהמצב הזה הקשה עלינו להשקיע בחלק מחברות הערך הטובות ביותר שהיו קיימות ב-25 השנים שבהן אנחנו מנהלים את העסק. היינו צריכים לשמר את ההון שלנו ולא להשקיע אותו, כיוון שמשקיעים דרשו למשוך את השקעותיהם. נזילות הייתה הגורם העיקרי, ואנחנו החזרנו את הכסף לכל מי שדרש אותו בחזרה".

*איך מתמודדים עם משקיעים שדורשים את כספם וחוששים להשקיע?

"אם היינו יכולים להיפגש בכל יום במהלך השנה החולפת, היית מפרסם בכל יום כתבה שבה היינו אומרים למשקיעים להירגע, להיות סובלניים ולא להיכנס לפאניקה. אבל אנשים היו בפאניקה".

והיו סיבות רבות לפאניקה, אם כי ב-Third Avenue סירבו להתרגש מהן. "אחת הסיבות לשקט שלנו היא שאנחנו לא משתמשים במינוף. כל מי שלווה כסף היו לו סיבות להיכנס לפאניקה", אומר בארס. "אם הם היו צריכים ללוות כדי לחיות, כדי לרכוש נכסים, כדי לשמור על העסק שלהם כעסק חי - היו להם סיבות להיכנס לפאניקה, כי מי שנתנו להם את ההלוואות חדלו מכך.

"אז אם אתה לא לווה כסף כדי לעשות עסקים, אתה יכול להיות סובלני יותר ולאתר הזדמנויות שקיימות בשוק. אנחנו אמרנו את זה למשקיעים שלנו כל הזמן. ואתה יודע מה הם אמרו לנו? ש'סיטיבנק עלול לא לשרוד את המשבר, אז אנחנו מעדיפים שהכסף שלנו יישאר בכיס שלנו כדי שנוכל למשש אותו'. זאת הפסיכולוגיה של המשקיעים. ויש לכך גם צד חיובי - המחירים הפכו להיות אטרקטיביים מאוד".

*ומצד שני, לא היה לכם את הכסף להשקיע.

"אז עשינו את מה שעשו כל מנהלי ההשקעות: לקחנו את התיק שלנו ואיזנו אותו מחדש, בחרנו להשקיע במה שראינו כהזדמנויות הכי טובות במחיר הכי טוב. אז היו לקוחות שאמרו לנו להחזיר להם את ה-100 דולר שלהם ואת זה עשינו. ויש כאלה שאמרו לנו שהם נשארים איתנו, אז לקחנו את הכסף שלהם ומיקדנו אותו בהשקעות שראינו כהשקעות הערך הטובות ביותר".

נדל"ן והשקעות מחוץ לארה"ב

Third Avenue מזוהה יותר מכל עם מרטי וויטמן, אחד מגורואי השקעות הערך בוול סטריט, ששומר על רקורד של 17% תשואה שנתית ממוצעת ב-20 השנים האחרונות. ההשקעות הטובות ביותר עליהן מדבר בארס הביאו את התיק שלהם לממוקד יותר בנדל"ן ובניירות מחוץ לשוק האמריקני.

*האם התיק שלכם מסוכן יותר היום מבעבר?

"האפיקים בהם אנחנו משקיעים היום הרבה פחות מסוכנים. זה זמן מצוין להשקיע בנדל"ן. אם אתה מקבל החלטה נכונה באשר למיקום הנדל"ן, איך הוא ממומן, מי מנהל אותו, מה העתיד של תוכניות הפיתוח באזור וכו', אתה יכול להצליח. יש שלוש מילים לתאר בחירה מוצלחת של נדל"ן: מיקום, מיקום ומיקום".

*ומה לגבי השווקים הבינלאומיים?

"אנחנו מאוד אוהבים את השוק בהונג קונג. אחת מהחברות שאנחנו משקיעים בהן היא צ'ואנג קונג, שמנוהלת על ידי המיליארדר לי קה שינג. יש לו השקעות בנמלי ים, בחברות תקשורת ובפרויקטי פיתוח בהונג קונג ובסין. עם תהליך העיור של סין, החברה הזו ממוצבת היטב".

*היא נשמעת כמניית צמיחה קלאסית. מה הופך אותה למניית ערך?

"אני אוהב להגיד שאנחנו משקיעי ערך אבל לפעמים אנחנו מתנהגים כמשקיעי צמיחה וקוראים לעצמנו משקיעי ערך. אנחנו פשוט לא אוהבים לשלם על צמיחה. החברות הללו ממשיכות להיסחר בדיסקאונט בהשוואה לערך שלהן בספרים".

*מה החזון שלכם - מימוש רווחים מהיר או גישת "קנה והחזק"?

"Third avenue אוהבת לקנות נכסים בטוחים בזול. אנחנו מחפשים חברות שיש להן מאזן חזק, שהנכסים שלהן שווים יותר מההתחייבויות שלהן, ושאנחנו יודעים מהן כל ההתחייבויות שלהן, בין אם הן במאזנים או מחוץ להם. קודם כל אנחנו רוצים בטיחות. וגם דוחות כספיים שקופים וברורים, שמפוקחים על ידי אחת מארבע פירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם.

"ואנחנו צריכים צוותי הנהלה שחושבים קודם כל על בעלי המניות. בשורה התחתונה, אנחנו מסתכלים על דיסקאונט. אנחנו רוצים לקנות חברה ששווה דולר ב-50 סנט".

*מהו אופק ההשקעה שלכם?

"טווח הזמן להשקעה הוא 3-5 שנים, כי אנחנו מחפשים להכפיל את ערך ההשקעה שלנו בתוך חמש שנים. וכדי שזה יקרה, צריך 20% צמיחה בשנה, וזה לוקח זמן. העבודה שלנו היא לבחון אילו מניות הן הנכונות, שיניבו בסופו של דבר את התשואה שאנחנו מצפים לה, וצריכים להיות סובלניים.

"תזמון השוק הוא פעולה מאוד קשה ואנחנו לא מהסוג של הסוחרים שמוכרים וקונים כל חמש דקות. אם תסתכל לאורך ההיסטוריה, המשקיעים הסבלניים ביותר הם אלו שצמחו הכי גבוה לאורך זמן. אם אתם מחפשים מישהו שיסחור כל הזמן, תצטרכו ללכת למקום אחר".

*איך אתם מודדים הנהלות שיניבו לכם תוצאות בסופו של דבר?

"יש הרבה דרכים לעשות זאת. כשאתה קורא דיווחים ציבוריים של חברות ניתן ללמוד מכך הרבה על ההנהלה. אפילו הדרך שבה ההנהלה מתגמלת את עצמה יכולה ללמד אותך רבות על תפקודה. אז הרבה מבוסס על מה שאנחנו קוראים, כמו מי הם רואי החשבון המפקחים על הדוחות, מה שכרם של המנהלים בחברה, או מי יושב בדירקטוריון החברה.

"אני מעדיף הנהלה שתהיה חלק מבעלי המניות בחברה, כלומר כזו שתתוגמל באופציות למניות ותראה איתי עין בעין את האינטרס של בעלי המניות".

*אתם משקיעים במספר רב של חברות. איך בוחנים את כולן?

"אנחנו מנהלים תיק מרוכז. יש לנו אולי 35 חברות בליבת ההשקעות שלנו שבאמת חשובות. אנחנו מקדישים זמן רב ללמוד עליהן. אנחנו מתנהגים באופן דומה לקרנות פרייבט אקוויטי במובן הזה. יש לנו כ-200 פוזיציות אבל 35 בליבה. יש לנו 27 אנליסטים שמסתכלים על עסקים כל היום. הם משתמשים במסנני מניות, קוראים דוחות ואנליזה של אחרים.

"אחד המקורות הטובים שלנו הם ההנהלות של חברות שאנחנו משקיעים בהן שהופכים להיות חברים שלנו. זה יכול להיות מקור מצוין לרעיונות השקעה. אם מנכ"ל של חברה בתיק שלנו מספר לנו על תחרות גוברת מצד אחת המתחרות שלו, אנחנו עשויים להתעניין בהשקעה דווקא במתחרה".

*למה להם לשתף איתכם פעולה אם כך?

"משום שאנחנו משקיעים ולא סוחרים. אנחנו נמצאים איתם מספר שנים ולא קונים ומוכרים אחרי חמש דקות".

*אילו קריטריונים עיקריים משמשים אתכם לבחירת מניות?

"הקריטריון העיקרי הוא החוזק של המאזן של החברה. אם החברה ממונפת מאוד אנחנו לא נשקיע זמן בניתוח שלה. אז אנחנו נבחן את הנכסים הנזילים של החברה מול ההתחייבויות שלה".

*איזה לקח צריכים המשקיעים ללמוד מהמשבר?

"הדבר ראשון הוא חוזק מאזני. אם חברה ממונפת ותלויה בהלוואות כדי לשרוד, היזהרו מאוד. דבר שני, תהיו סובלניים. גם אם יש ירידות, זה אומר שהמניות הופכות להיות זולות יותר ויש יותר הזדמנויות השקעה בשבילנו ואפשר לקנות יותר.

"כאן צריך להגיד מילה טובה על המשקיעים המוסדיים בישראל, שמהווים דוגמה טובה למשקיעים ברחבי העולם. הם לא נהגו בפאניקה בזמן המשבר. הם אמנם ביקשו מאיתנו לרשום את הקרן באופן בו היא תהיה נזילה בכל נקודת זמן בשביל תחושת הביטחון, אבל אף אחד מהם לא רץ לפדות את הכסף בשיא הפאניקה".