זכות הנושים קודמת לבעלי המניות

כך במקרה של חדלות פירעון

מאז שפרץ המשבר הכלכלי נמצאים בתהליכי אישור עשרות הסדרי חוב בין חברות שגייסו אג"ח לבין מחזיקי אגרות החוב והבנקים. בחלק מן המקרים הסדר החוב מבוסס על הזרמת הון חדש לחברה מצד שלישי, משקיע, אשר יהפוך לבעל השליטה בחברה, וממילא יגרום ההסדר לבעלי המניות דילול מהותי.

תוצאה זו, לפיה בעלי המניות מאבדים את זכויותיהם בחברה כאשר היא נמצאת על סף חדלות פירעון, מתיישבת עם כללי הדין לפיהם במצב של חדלות פירעון, הנושים נפרעים לפני בעלי המניות. אלא שהוראות דין שונות עשויות לחייב את קבלת ההסכמה של בעלי המניות לשם גיוס משקיע במסגרת הסדר, למרות שערך המניות של בעלי המניות כבר אבד והתאפס. יוצא שבעלי המניות עשויים להחליט שלא לאשר את ההשקעה החדשה, וכך לסכל הסדר המועיל לנושים, למרות שלבעלי המניות אין אלטרנטיבה טובה יותר: אם במקום הסדר החברה תיקלע לפירוק, בעלי המניות לא יזכו ממילא לדבר.

סוגיה זו עלתה במסגרת ההחלטה של השופטת אלשיך לאשר את הסדר הנושים שהוצע בחברה הציבורית שטאנג, במסגרתו קיבל המשקיע רוב מוחלט של מניות החברה (99.5%). רשות ניירות ערך התנגדה לאישור ההסדר, טענה שהוא מנשל את בעלי המניות ממניותיהם, ובין היתר דרשה שיחולו עליו דיני הצעת רכש שדורשים הסכמה מצד 95% מבעלי המניות.

השופטת אלשיך דחתה את התנגדותה של הרשות. בבסיס החלטתה עומד עקרון ההדחייה, הקובע כי במצב של חדלות פירעון, עדיפים האינטרסים של הנושים המעוניינים בהסדר על אלו של בעלי המניות המתנגדים לו משום שיביא לדילולם. השופטת אלשיך גם קבעה שהזכות הקניינית של בעל המניה היא זכות מוגבלת, אשר עשויה לסגת מפני עקרון ההדחייה ושאין להרשות לעשות בזכות זו שימוש פסול בחוסר תום לב. בהתאם, השופטת אלשיך פוסלת אפשרות שבעל מניות יסכל הסדר נושים למרות שממילא אבדה לו השקעתו בחברה, בבחינת "גם לי גם לך לא יהיה". נעיר כי במקרה שטאנג, בעלי השליטה הסכימו לדילול וההסדר כלל פיצוי לבעלי מניות המיעוט. עם זאת, נדמה שעיקר הנימוקים שפורטו בהחלטה, מכוחם ניתן לאשר הסדר נושים הכולל השקעה ודילול של בעלי המניות, ללא הסכמתם, חלים גם בלי שני אלו.

יצוין שעמדה דומה הובעה על ידי השופטת אלשיך בעבר, אך נראה שבמקרה של שטאנג נעשה צעד קדימה, שהביא לגיוס השקעה תוך דילול מוחלט של בעלי המניות בחברה ציבורית, ובניגוד לעמדת הרשות.

לפיכך, במציאות העסקית הנוכחית, הדורשת עריכת הסדרי נושים הכוללים אלו גיוס הון ממשקיע, עשויה ההחלטה בעניין שטאנג למנוע ניסיונות מצד בעלי המניות לסכל הסדרים אלו או לדרוש הטבה תמורת הסכמתם להסדרים. מכאן, חשיבותה של החלטה זו גם במישור העסקי.

הכותבים הם שותפים במשרד עורכי הדין קליר-בנימיני, המתמחה בהגנה על זכויות מחזיקי איגרות חוב