טורקיה הסכימה לתווך במשא ומתן בין ישראל לסוריה

(עדכון) שר החוץ הטורקי: "המשבר בין שתי המדינות מאחורינו" ■ בן אליעזר: "הפוטנציאל עם טורקיה לא מומש במלואו" ■ "יש פוטנציאל רב להגדיל את היקף הסחר בתחומים כמו טכנולוגיית המידע, מחשבים, חקלאות, ציוד רפואי ותרופות"

טורקיה הסכימה לתווך במשא ומתן בין ישראל לסוריה, כאשר שר החוץ הטורקי אמר היום: "המשבר בין שתי המדינות מאחורינו". שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר היום במסגרת ביקורו בטורקיה כי הפוטנציאל הכלכלי בין שתי המדינות לא מומש במלואו. "למרות ההישגים של השנים האחרונות יש עדיין פוטנציאל רב להגדיל את היקף הסחר בתחומים כמו טכנולוגיית המידע, מחשבים, חקלאות, ציוד רפואי ותרופות. עוד מאמץ מוגבר נדרש בכל תחומי המסחר, כך שהפוטנציאל ימומש במלואו", אמר בן אליעזר, בפתח דיוני הסמינר העסקי ישראל-טורקיה שמתקיים באיסטנבול בהשתתפות עשרות חברות משתי המדינות.

עוד נאמו בפתח הסמינר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש וכן מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי. לשר התמ"ת נלווית בביקורו משלחת של כ-25 אנשי עסקים וכן ח"כ אלי אפללו.

"גם נושא השירותים הוא תחום הכרחי להעמקת היחסים הכלכליים", הוסיף בן אליעזר. שירותים הם המגזר הגדול בכלכלות המדינות, והם שווים 60 אחוז מהתוצר בישראל ובטורקיה". לדבריו, בשלב הראשון יש להתמקד בבריאות, בפיננסים ובתחבורה.
בן אליעזר העריך כי בחמש השנים האחרונות השקיעו חברות ישראליות כמעט 500 מיליון דולר בטורקיה במגזרים כמו בנקאות, ייצור ושירותים. מנגד, השקיעו חברות טורקיות בתקופה המקבילה במזון ישראלי ובמגזר התשתיות.

"שני העמים חולקים קשר מיוחד. חובה לעשות מאמצים עילאיים לשמר ולהעמיק את הידידות שלנו. השקעות, שיתופי פעולה במחקר ופיתוח, מיזמים משותפים ואינטגרציה כלכלית הם התשובה שלי כשר התעשייה, המסחר והתעסוקה, כאשר אני נשאל על אמצעים לחזק את הברית בין טורקיה לבין ישראל", אמר בן אליעזר.

דיוני הסמינר יימשכו כל היום, ומטרתם למשוך משקיעים פרטיים פוטנציאלים משני הצדדים לסחר משותף, וכן להעמיק קשרים מסחריים קיימים. בהמשך היום ייפגש השר בן אליעזר עם מספר חברות טורקיות מרכזיות, ומחר הוא ייפתח באנקרה את דיוני הועדה הכלכלית המעורבת לדיונים של גורמי ממשל משני הצדדים לשדרוג יחסי הסחר בין המדינות.

טורקיה מהווה אחת משותפות הסחר הגדולות והחשובות של ישראל. היקף הסחר בכלל והיצוא הישראלי בפרט גדלו בשנים האחרונות באופן משמעותי. מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם טורקיה בשנת 1997 ועד היום גדל הסחר באופן מרשים: היבוא מטורקיה עלה מרמה של כ-250$ מיליון בשנת 1996 לכמעט שני מיליארד דולר אשתקד, והיצוא לטורקיה עלה מכ-200 מליון $ בשנת 1996 לכ-1.56 מיליארד דולר בשנת 2008.

פואד: ישראל רוצה לראות את טורקיה מעורבת במו"מ עם סוריה

מוקדם יותר הבוקר, אמר בן אליעזר במפגש עם עיתונאים טורקים כי ישראל תעשה הכל כדי להחזיר את טורקיה לעמדה של שחקן מרכזי באזור. "ישראל רוצה לראות את טורקיה מעורבת במשא ומתן עם סוריה. אנו מברכים על כל מעורבות של מדינה במשא ומתן". בן אליעזר הדגיש כי הוא נושא "מסר בשם ראש הממשלה".

בתוך כך, העיתון הגדול בטורקיה "הורייט", דיווח הבוקר בכותרת הראשית שלו כי ביקורו של שר התמ"ת בטורקיה יצר "קרע" בממשלת ישראל. העיתון מצטט את דבריו של שר החוץ, אביגדור ליברמן מאתמול, שמתח ביקורת על הנסיעה והבהיר כי היא אינה מקובלת על משרד החוץ.

בתגובה לכותרות אמר בן אליעזר כי "בישראל, כמו בטורקיה, יש דמוקרטיה. אני לא נמצא כאן כאדם פרטי אלא מייצג ממשלה".