דור אלון ממשיכה להשקיע בתדלוק בגז למרות בעיות המיסוי

מנכ"ל דור אלון, ישראל יניב: "הסבת תחנה לתדלוק בגז עולה מאות אלפי שקל. כשאנחנו מבצעים השקעות אנחנו מבקשים אופק ברור מהממשלה. שלא יהיו לנו הפתעות מהאוצר שיטילו מס על הגז או על רכב ממונע בגז"

דור אלון מאמינה בהיתכנות שוק מקומי לתדלוק רכב בגז, והיום השיקה את תחנת התדלוק ה-22 שלה בגעש, מתוך כ-50 תחנות כאלה הפזורות ברחבי הארץ. בכוונתה גם להקים עוד 10 תחנות בשנתיים הקרובות.

לתדלוק בגז שלושה יתרונות ברורים על פני התדלוק הרווח בבנזין או בדיזל: הגז נקי הרבה יותר, הערך הקלורי שלו גבוה משל בנזין ודיזל ולכן מספיק לקילומטראז' יותר גדול, וכן משום שהוא מופיע גם בצורה נוזלית וגם בצורת גז, הוא נוח הן לשינוע והן לתדלוק.

60% מהגז הנוזלי בעולם מקורו בבארות ולא בתהליך של זיקוק. מחירו זול ב-50% מזה של הדלק הקונבנציונלי. הסבת רכב לתדלוק בגז עולה 8,000 שקל ומחזירה עצמה בתוך נסיעה של 30 אלף ק"מ. ההסבה אינה פוגעת באחריות היצרן. במילים פשוטות - סביבתית, בריאותית וצרכנית הוא חלופה בהחלט עדיפה על פני הדלק הרגיל.

אז איפה הבעיה? ראשית בכך שחניונים ציבוריים לא מאפשרים כניסה לרכב ממונע בגז. יש בחניונים צורך להתקין מתקני בקרה למקרה של פליטת גז, ונדרשת פה היערכות שאף אחד לא שש לקחת על עצמו, למרות שזה בא על חשבון הציבור. נציין, שמיכלי הגז נחשבים כיום לטענת דור אלון לבטיחותיים אף יותר ממיכלי הדלק הקיימים. שנית, כדי שהתדלוק בגז ימשיך להיות אטרקטיבי לנהגים, צריך להישמר הפטור ממס שמאפשר את המחיר הזול של התדלוק בגז. כמו כן, מיכל הגז תופס שטח נכבד מתא המטען, ואת זה הציבור לא אוהב.

נדרשת מערכה עיקשת

בגלל הבעיות האלה, כיום - מתוך 2.6 מכוניות שנוסעות בכבישי ישראל, רק 20 אלף ממונעות על ידי גז. בשאלת המיסוי, שר התחבורה, ישראל כץ, הצהיר היום בעת השקת התחנה של דור אלון, כי יפעל להשאיר את המיסוי על התדלוק בגז במצבו הנוכחי. הצהרות לא מספיקות אלא נדרשת מערכה עיקשת. ואכן, ישראל יניב, מנכ"ל דור אלון, אמר כי "הסבת תחנה לתדלוק בגז עולה מאות אלפי שקל. אנחנו לא מבקשים עזרה בכך מהמדינה, אלא רק שישאירו את המיסוי במצבו הנוכחי. כשאנחנו מבצעים השקעות אנחנו מבקשים אופק ברור מהממשלה. שלא יהיו לנו הפתעות מהאוצר שיטילו מס על הגז או על רכב ממונע בגז".

בשאלת החניונים, מסתבר ששר התחבורה לא היה מודע למרכזיותה, ואמר כי יבדוק את הנושא. בכל אופן, כמו הרבה דברים קריטיים, הנושא נתון בידיה של של ועדה בינמשרדית, ולמרות שזה נשמע כמו מתכון בדוק לסחבת, בדור אלון התחושה היא אופטימית ומאמינים שבתוך כמה חודשים תיכנס לחוק תקנה שתאפשר כניסה גורפת של רכב ממונע בגז לחניונים ציבוריים.

שר התשתיות בלט בהיעדרו מהאירוע, אולם מלשכתו נמסר כי "השר נכח בדיונים במשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, שלא איפשרו את הגעתו לאירוע".