מאגר ביומטרי וולנטרי? מי שיסרב יסבול מעיכובים בגבולות

חשש נוסף: מי שלא יצטרף למאגר - לא יוכל לבצע תשלומים ולחדש מסמכים ורישיונות דרך האינטרנט, וייאלץ להמתין בתורים ארוכים עבור כל מהלך ביורוקרטי פשוט

האגודה לזכויות האזרח שיגרה אתמול (א') הודעה לפיה אזרחים שיסרבו למסור פרטים למאגר הביומטרי יסבלו מקשיים הן בישראל והן במדינות אחרות. בשבוע שעבר משך ברגע האחרון ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הצעת החוק לקמת מאגר ביומטרי אחרי שהבין כי אין למהלך מספיק תמיכה והביקורת הציבורית הולכת וגדלה. עם זאת, הנושא לא ירד מהפרק ועבר לטיפולו של צוות בראשות מזכיר הממשלה, צבי האוזר.

בשבוע שעבר דווח כי בשלב ראשון ההצטרפות למאגר תהיה וולונטרית כשרק מי שמסכים יצטרף אליו. אלא שלפי טענות שמעלה האגודה מתברר כי לאלה שיחליטו שלא להצטרף, ממתינים חיים קשיים יותר בכל הקשור לתהליכים ביורוקרטיים, הן בארץ והן בחו''ל.

החשש הראשון הוא שמי שלא יצטרף לא יוכל לעשות שימוש מלא באתרי הממשל הזמין (אתר gov.il) המאפשר לבצע תשלומים ולחדש מסמכים ורישיונות דרך האינטרנט, ובמקום זה ייאלץ, לכל מהלך ביורוקרטי פשוט, להמתין בתורים ארוכים במשרדי הממשלה השונים.

הקשיים יכולים גם לרדוף את מתנגדי המאגר בחוץ לארץ. מתוכנית שמתגבשת כעת אצל משרד ראש הממשלה, קיים חשש כי קבלת דרכון ביומטרי תותנה בהצטרפות למאגר הביומטרי. הרעיון לבצע את ההתנייה נובע מכך שהחל משנת 2011, מי שלא יחזיק דרכון ביומטרי יסבול ממגבלות תנועה מאוד קשות הן בארה''ב והן באירופה, לא רק לצורך מעבר הגבול אלא גם לצורך קבלת ויזה. בתנועה לזכויות דיגיטליות ובאגודה לזכויות האזרח הגיבו בכעס על ההחלטה החדשה.

חשוב לציין כי הגופים שמתנגדים למאגר אינם מתנגדים לתעודות ביומטריות (תעודת זהות/דרכון), שכלל הפרטים הביומטריים נמצאים בצורה מוצפנת בתוך התעודה, בדומה לכרטיס אשראי שמכיל בתוכו מידע אלא למאגר עצמו.

"מוליכים שולל את התושבים", אומר עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח. "פקידי משרדי האוצר והפנים מצמידים אקדח לרקה של תושבי ישראל, והופכים את המאגר ה'וולונטרי' למאגר חובה". לדברי עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות, "ממשלת ישראל תפקיר את ביטחון תושביה ואת פרטיותם אם תמנע מהם לקבל תעודות מאובטחות ותשאיר אותם עם תעודות סוג ב' אלא אם 'יתנדבו' לניסוי הביומטרי".

בכיר באגודה אמר ל"גלובס" כי "החשש האמיתי הוא שהאזרחים סבורים שלא יקום בישראל מאגר ביומטרי למרות שגיבוש המהלך נמשך ונעשה במחשכים". ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הם אינם קשורים לנושא. ממשרד הפנים נמסר כי "היוזמה להתנות או לא את קבלת התעודות הביומטריות בהצטרפות למהלך איננה יוזמה של משרד הפנים אלא של צוות המתנהל במשרד ראש הממשלה".