משרד התשתיות מעוניין בהגדלת הפקת הגז מקידוח "תמר"

יו"ר רשות הגז: "ההשקעות במשק הגז הטבעי יגיעו בשנים הקרובות ל-4 מיליארד דולר" ■ ההערכות הן שהשותפות בקידוח יחליטו במסגרת תוכנית הפיתוח של מאגר "תמר" על קצב הפקה של 5-6 BCM לשנה

משרד התשתיות מעוניין שהשותפות בקידוח "תמר 1" יגדילו את קצב הפקת הגז הטבעי מהמאגר, כך עולה מדברים שאמרו בשבוע שעבר (ה') ראשי רשות הגז הטבעי, בכנס שקיים משרד התשתיות בתחום חלוקת הגז הטבעי בדרום. מדובר בהתייחסות ראשונה של גורם רשמי במשרד התשתיות לתוכנית הפיתוח המתגבשת של שדה "תמר".

מנהל תחום הכלכלה והתעריפים ברשות הגז, קונסטנטין בלוז, רמז בכנס כי ניתן להגיע לקצב הפקה של כ-7.5-10 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה מקידוח "תמר".

לדבריו, "אנחנו מעוניינים שקידוח תמר יספק יתירות למשק הישראלי, דהיינו להקים מתקנים שיוכלו לספק כמויות גז גדולות, ולספק גיבוי למקרה של תקלות טכניות", אמר בלוז. הוא סייג את דבריו, והדגיש כי טרם הוגשה תוכנית ע"י השותפות בקידוח.

כפי שפורסם ב"גלובס", ההערכות הן שהשותפות בקידוח, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, יחליטו במסגרת תוכנית הפיתוח של מאגר "תמר" על קצב הפקה של 5-6 BCM לשנה - קצב נמוך ממה שמשרד התשתיות מעוניין. עלות תוכנית הפיתוח נאמדת ב-2.5 מיליארד דולר, והיא נועדה לתת מענה לאספקת הגז למשק ממאגר "תמר" החל מ-2012.

אי הוודאות הוסרה

היקף רזרבות הגז הכולל בקידוח "תמר" נאמד ב-207 BCM מתוך כך 170 BCM ברמה של רזרבות גז מוכחות. ל"גלובס" נודע, בחודש שעבר הגישה מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י, למשרד התשתיות בקשה רשמית לקבלת "חזקה" על 80% (250 אלף דונם) בשטח רישיון "מתן" בו נמצא מאגר "תמר".

הבקשה למתן חזקה היא למעשה תחילת ההליכים הפורמאליים לקבלת האישורים להפקה עתידית של גז מהשדה. לפי חוק הנפט, חזקה מקנה למחזיקים בה זכות הפקה ל-30 שנה.

יו"ר רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן, אמר בכנס כי "יש הבדל גדול בין משק הגז של 2005 למצב כיום. כל אי הוודאות שהיו בנושא אספקת הגז הוסרו, ועכשיו צריך להשקיע יותר בתחום התשתיות".

בהתייחסו להשלכות של קידוח תמר אמר שטרן כי "בשנים הקרובות צפויות השקעות בסדר גודל של 4 מיליארד דולר במשק הגז הטבעי. מאגר תמר יגיע למשק הישראלי תוך 3-4 שנים, תוך ביצוע השקעות בקנה מידה גדול במטרה לספק למשק הישראלי היקפים נכבדים".

שטרן אמר כי גם ההסכם עם הספק המצרי EMG, בו שותף יוסי מימן, תורם כיום ליציבות במשק הגז, "הספק המצרי התחבר למערכת ההולכה הישראלית, והוא מספק כיום כמויות גדולות לאחר השקעה של מאות מיליונים בהנחת הצינור לישראל", אמר.

בלוז שסקר את התפתחות משק הגז הטבעי אמר בכנס כי באמצע העשור הבא כ-75% מצריכת המזוט במדינה, וכמחצית מצריכת הסולר להסקה יוחלפו בגז טבעי.

בהתייחסו לקידוחי הגז המתוכננים ברישיונות הסמוכים לקידוח "תמר" אמר בלוז כי "הוכח שבמדינת ישראל יש כמויות גז גדולות. אנחנו מצפים ל-3 קידוחים נוספים ב-2010-2011 שיש בהם פוטנציאל לכמויות גז נכבדות. במידה ואחד מהם יצליח כמות הגז עשויה להספיק למשק הישראלי 30 שנה קדימה (לעומת 20 שנה כיום)".

בלוז הוסיף כי "באמצעות שני הספקים הקיימים ומתקן ה-LNG המתוכנן - סיכון ההיצע שהיה מאוד מהותי למעשה הוסר מהמשק הישראלי". בהתייחסו לגז המצרי הוא אמר כי "לאור ההסדרה של הגז ממצרים יש סיכוי מצוין לצרכן הישראלי ליהנות ממחירים טובים גם בעשורים הבאים".