למרות המחיקות בגין לב לבייב: בנק הפועלים עקף את תחזיות האנליסטים

רווחי הבנק ירדו ב-3.6% ל-425 מ' ש' בעקבות זינוק של 33% בהפרשות לחומ"ס ל-629 מ' ש' ■ הבנק הפריש כ-300 מ' ש' בגין חובות לבייב ■ הרווח המימוני צנח בכ-30% בגלל הריבית הנמוכה במשק ■ יובל בן זאב מעלה את מחיר היעד למניית הבנק ל-17.5 שקל - 21% מעל מחירה בשוק

הצרות של לב לבייב מגיעות עד לדו"חות הכספיים של בנק הפועלים , בניהולו של ציון קינן. בנק הפועלים הרוויח 425 מיליון שקל ברבעון השלישי, ירידה של 3.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התשואה על ההון של הבנק הסתכמה ברבעון החולף ב-8.8%, ירידה לעומת 9.6% ברבעון המקביל. הסיבה לירידה ברווחיות היא עלייה חדה בהפרשות לחובות מסופקים, ככל הנראה בגין הפרשות של חובות הקשורים ללב לבייב. ב"גלובס" דווח כבר בחודש שעבר כי הבנק יבצע הפרשות של 300 מיליון שקל ברבעון השלישי בגין חובות לבייב.

ההפרשות לחובות מסופקים הסתכמו ב-629 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של 33% לעומת 471 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2008. שיעור ההפרשה לחומ"ס עלה ל-1.21% לעומת 0.8% בלבד ברבעון השני - הרבה מעל שיעור ממוצע של 0.4-0.5% הנהוג בתקופות רגילות. הבנק לא מפרט, כהרגלו, בגין מה בוצעו ההפרשות, אך בדו"ח ניתן למצוא רמז לכך שהן קשורות ללב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל . נזכיר כי בנק הפועלים הוא הנושה הגדול ביותר של לבייב, וחובותיו של לבייב לבנק מסתכמים בכ-2.5 מיליארד שקל, בעיקר דרך החברה הפרטית ממורנד שבשליטתו.

"הגידול (בהפרשות לחומ"ס - ע.ב.י) נבע בעיקר בגין קבוצת לווים שעיקר פעילותה בתחום הבינוי והנדל"ן", נכתב בדו"ח, רמז לכך שמדובר באפריקה. בבנק מדגישים כי ההפרשות נעשו בראייה שמרנית, כלומר הבנק הפריש את הסכום שראה לנכון בגין חובות לבייב. עם זאת, במידה ותחול הידרדרות נוספת במצבו, הבנק ייאלץ לבצע הפרשות נוספות בגין חובות לבייב גם ברבעון הרביעי. הבנק הפריש בסך הכל 343 מיליון שקל בגין לווי נדל"ן, מתוכם פלי ההערכות כ-300 מיליון שקל הקשורים ללבייב.

סך החובות הבעייתיים בתיק האשראי של בנק הפועלים הסתכם ב-18.6 מיליארד שקל, לעומת 17.6 מיליארד שקל ברבעון השני. מתוכך סכום זה, 2.2 מיליארד שקל מסווגים כפיגור זמני בתשלומים. הבנק מציין בדו"ח, כי תיק החובות הבעייתיים נובע מ-52 אלף לקוחות שרק חובות שניים מהם עולים על חצי מיליארד שקל. כידוע, אחד מהם הוא לבייב, אשר מוגדר בדו"ח של הבנק: "לקוח אחד בתחום הנדל"ן שהחבות שלו מסווגת כחבות המיועדת לארגון מחדש".

מעבר לתחזיות האנליסטים

הרווח המימוני לאחר ההפרשות לחומ"ס ירד ב-28.7%% לרמה של 1.15 מיליארד שקל, כאשר הריבית הנמוכה במשק המשיכה ללחוץ את המרווחים הפיננסיים במערכת הבנקאית. מהדו"ח של הפועלים עולה, כי פער הריבית הכולל ברבעון השלישי ירד ל-1.18% מ-1.24% ברבעון השני ו-1.76% ברבעון השלישי של 2008.

אך בדו"ח ניתן למצוא גם נקודות אור. ראשית, ההכנסות התפעוליות (המורכבות בעיקר מעמלות) עלו ב-10.4% ל-1.35 מיליארד שקל. הבנק מציין כי העלייה נבעה בעיקר מגידול בהכנסות מהשקעות במניות ומפעילות בכרטיסי אשראי. ההוצאות התפעוליות של הבנק קטנו ב-11% ל-1.63 מיליארד שקל.

בנוסף, הבנק המשיך לשפר את הלימות ההון שלו ברבעון השלישי, וזו הגיעה ל-13.33% לעומת 12.83% בסוף הרבעון השני - בהתאם ליעד של בנק ישראל (12% עד סוף השנה). הלימות ההון הראשוני עלתה גם היא ל-8.21% ברבעון השלישי מ-7.84% ברבעון השני. גידול חל גם בהון העצמי של הבנק, שעלה ב-3% ל-20.3 מיליארד שקל. ברבעון השלישי גייס הבנק 300 מיליון שקל ומתחילת השנה הוא גייס 4.5 מיליארד שקל.

יש לציין כי למרות הגידול בהפרשות לחומ"ס והקיטון ברווח הנקי, התוצאות של בנק הפועלים היו טובות במעט מקונצנזוס תחזיות האנליסטים בשוק. כך, למשל, בשוק ציפו לרווח נקי של 379 מיליון שקל והפרשות לחומ"ס בהיקף של 679 מיליון שקל, והמספרים האמיתיים היו טובים יותר מצפי האנליסטים.

יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר בכלל פיננסים, מעודד מהתוצאות של הבנק ומעלה את מחיר היעד למניה ל-17.5 שקל, 21% מעל מחיר הסגירה שלה אתמול. "הדו"ח הנוכחי מצביע על התייצבות וצפי לתשואה להון של 10-12% בשנים 2010-2011", כותב בן זאב בסקירה ללקוחותיו.

הפועלים יפרע כמעט את כל ה-CDO עד סוף השנה

כמו תמיד, הדו"חות הכספיים של בנק הפועלים מספקים הצצה להשקעות שלו בחו"ל. לאחר המכה שספג הבנק בעיקר בגין תיק ה-MBS שלו בארה"ב, אותו מכר בשנה שעברה לקרן פימקו של ביל גרוס בהפסד של כמיליארד דולר בשנה, הדו"חות הכספיים מלמדים שערכם של שאר תיקי ני"ע מגובי הנכסים ממשיך לרדת גם השנה.

שוויו של תיק ה-MBS של הבנק במדינות אירופה (בריטניה, אירלנד, הולנד וגרמניה) הסתכם ב-301 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי, לעומת 375 מיליון שקל בסוף 2008. הפועלים השקיע גם בני"ע מסוג ABS, כאשר מתחילת השנה הוא מחק בגינם 40 מיליון שקל. שווי תיק זה עומד על 331 מיליון שקל. נכסי ה-ABS הינם מגוונים וכוללים גם הלוואות למוסדות דת, לבתי מלון, לבתי אבות, לפאבים ועוד.

כבר ברבעון השני הודיע הבנק כי הוא בוחן אפשרות למכור את תיקי ה-MBS וכן את תיק ה-ABS שלו המוחזק בלונדון. כידוע, הבנק טרם מכר את התיקים, אך התקדמות הושגה בתיק ה-CDO של הבנק. ני"ע מסוג CDO הם אגרות חוב מגובי התחייבויות. נכון לסוף הרבעון השלישי, שווי ני"ע מסוג CDO הסתכם ב-47 מיליון דולר. מתחילת השנה פרע הבנק CDO בהיקף של 120 מיליון דולר ובדו"חות הרבעון השלישי הוא מציין כי בכוונתו לפרוע עד סוף השנה כמעט את כל ני"ע מסוג CDO ויישאר עם ניירות בהיקף 25 מיליון שקל בלבד שמועד פירעונם ב-2010. נכון לסוף ספטמבר, הבנק מופסד "על הנייר" כ-7 מיליון שקל מניירות ה-CDO.