מבקר המדינה חוקר שורה של פרשיות במועצת הזיתים

זעם במגזר הערבי על אי מינוי ד"ר אל-האדי למנכ"ל המועצה ■ יו"ר המועצה לידור: מסע הפרסום לא נועד להרגיע ■ עונת הזיתים הנוכחית היא הגרועה ביותר בתולדות המדינה, והמגדלים צופים ייצור של רק 2,000-2,500 טון שמן זית ישראלי

על רקע החשש מפני פגיעה קשה בהכנסות מגדלי שמן הזית האיכותי והתחזית לעלייה של 20%-25% במחירו בשבועות הקרובים התעורר זעם בין מגדלי הזיתים, בעיקר במגזר הערבי, הדורשים שלא לפרק את מועצת הזיתים עד לפרסומו של דו"ח של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החוקר בשנתיים האחרונות שורה של פרשיות במועצת הזיתים.

עונת הזיתים הנוכחית היא הגרועה ביותר בתולדות המדינה, והמגדלים צופים ייצור של רק 2,000-2,500 טון שמן זית ישראלי, הרבה פחות ממחצית הייצור השנתי הממוצע. היקף שוק שמן הזית השנתי בישראל הוא כ-350 מיליון שקל, כאשר הצריכה השנתית היא כ-16 אלף טון. הייצור המקומי הממוצע עומד על 6,000-7,000 טון, ואת היתרה מייבאים.

הכוונה השנה היא לאפשר ליצרנים הגדולים לייבא כמויות גדולות מהרגיל של שמן זית, בעיקר מספרד ומטורקיה, שברובו המכריע לא יהיה מכבישה קרה אלא מזיקוק, דבר הפוגם בתכונות הבריאותיות של שמן הזית. המגדלים חוששים, ששמן מיובא ונחות באיכותו יימכר במחיר דומה או אף נמוך ממחיר שמן ישראלי איכותי.

המגדלים כועסים

המגדלים כועסים על אי מינויו של ד"ר פתחי עבד אל-האדי למנכ"ל מועצת הזיתים, למרות שנבחר כבר לפני כחצי שנה על ידי ועדת איתור. אל-האדי מוערך כמומחה הבכיר בישראל לתחום הזית והוא בעל מוניטין בינלאומי.

כמו כן הובעה בין המגדלים תמיהה על מסע הפרסום המתנהל ברדיו ובשלטי חוצות לעידוד צריכת שמן הזית הישראלי דווקא בעיצומו של המשבר, שעלותו חצי מיליון שקל מתקציב משרד החקלאות. לטענתם, זה ניסיון להרדים את המגדלים ולהפיג את ההתנגדות לפירוק מועצת הזיתים.

יו"ר מועצת הזיתים איצ'ה לידור, שהיה מנכ"ל משרד החקלאות, אומר: "אף אחד לא עשה שום דבר מיוחד כדי שהחקלאים יירגעו. לך תסביר לאנשים, שהתחום של שיווק והחדרה של מותג זה לא עסק חד-פעמי שאפשר לעשות אותו לפי המצב בשנה מסוימת. אנחנו עובדים לטווח ארוך".

מועצת הזיתים פועלת מנובמבר 2008 במתכונת של מינהלה זמנית. ביולי השנה הורה שר החקלאות שלום שמחון למנכ"ל יוסי ישי להפסיק את פעילותה העצמאית של מועצת הזיתים ולמזג אותה לתוך מועצת הצמחים, בין השאר לאור עמדת מקורבו של שמחון, סמנכ"ל מועצת הזיתים גדי הורוביץ, שגם מתנגד למינויו של אל-האדי. משרד החקלאות מנמק את הצעד כנובע משינויים בענף, מאי כדאיות התפעול במתכונת של מועצה עצמאית, קשיי ניהול, מצוקה כספית והצורך לקיים בחירות.

ב-4 בנובמבר נערכה בוועדת הכלכלה של הכנסת ישיבה בעניין מועצת הזיתים, לבקשת משרד החקלאות לפרקה. הבקשה נדחתה ומספר ח"כים, בהם נחמן שי, ישראל חסון ודניאל בן סימון, הביעו כעס על התמשכות המצב הזמני של המינהלת וההתחמקות ממינויו של עבד אל-האדי. יש לציין, כי שר החקלאות הצהיר ש"המנכ"ל הנבחר ימשיך לעמוד בראש הענף בכל מסגרת שהיא".

יום לאחר הישיבה בכנסת החליטה המינהלה הזמנית של מועצת הזיתים, בראשות לידור, למנות עוזר ליו"ר המינהלה עד למינוי מנכ"ל. זוהי, כך טוענים בסקטור הערבי, ההוכחה הסופית לכך שאין כוונה למנות את אל-האדי לתפקיד.

לידור אומר בתגובה, כי למעשה ממתינים לאישור המינוי של עבד אל-האדי על ידי ועדת שפניץ לבדיקת מינויים בכירים, וברגע שהמינוי יאושר יוצב אל-האדי בראשות מועצת הזיתים.

מבקר המדינה חקר לאחרונה שורה של פרשיות במועצת הזיתים, שבמרכזן אי סדרים כספיים בהיקף של כמיליון שקל. נבדק חשש למעילה והוצאת כספים שלא כדין על ידי בכיר במועצה, שבין השאר גם רכש לבני נשים בדיוטי פרי על חשבון מועצת הזיתים.