תרופות מתחת לדלפק

רשויות החוק והאתרים הגדולים פועלים על מנת להוציא את התרופות מהאינטרנט

מכירה של תרופות מרשם באינטרנט, שהיא תוצאה ישירה של החדשנות הטכנולוגית שהביאה לידי פריחה של הסחר האלקטרוני, עלולה להיפסק בשל סיכונים ממשיים לציבור הצרכנים. על כך מדווחים לאחרונה כלי תקשורת רבים במקומות שונים בעולם, במסגרת מה שנראה כקמפיין תקשורתי בשיתוף האינטרפול וגורמי בריאות ורגולציה במספר רב של מדינות.

כאשר רק החלה המכירה של תרופות באינטרנט קיבל אותה הציבור בעולם בברכה, בעיקר בגלל מרכיב הנוחות שחסכה לו עמידה מטרידה ומעצבנת בתור, חיפוש מקום חניה ליד בית-המרקחת, ואיבוד זמן. נוספה לכך העובדה המבורכת, שרוב רובם של הרוקחים הם בעלי מקצוע אחראים שאינם מוכנים לעשות קיצור דרך כלשהו בתהליך הבדיקה של המרשם והשוואתו לכיתוב על גבי האריזות של התרופה. שכן, טעות קטנה במינון שנרשם על-ידי הרופא או בתרופה עצמה יכולה לחרוץ גורלות.

ויאגרה מזויפת

אך עד מהרה, לאחר שהציבור הבין את יתרונות הנוחות שברכישת תרופות באינטרנט, החלה ההידרדרות, וזו הגיעה לאחרונה לממדים מסוכנים, כאשר החלו לצוץ אתרים בעלי שמות המשדרים מקצוענות בתחום התרופות, שעסקו בהפצת תרופות מזויפות שבחלקן גם מסכנות את המשתמשים בהן. המפץ הגדול שבשירותים אלה התרחש כאשר האינטרנט הוצף בהצעות לרכוש כדורי ויאגרה ללא מרשם ובמחיר נמוך משמעותית ממחיר התרופה בבית-מרקחת תקני. קבוצות שונות החלו להפיץ את הוויאגרה המזויפת באמצעות האינטרנט, וסביר להניח כי כל אחד מהקוראים קיבל לפחות פעם אחת הצעה במייל לרכוש את הכדורים, האמורים לשפר את חיי המין של המשתמשים. מעודדים מהביקושים הגואים לוויאגרה, גדל מספר הארגונים המזייפים תרופות מרשם, והמצב שהלך והידרדר הפך לבלתי נסבל.

לאחרונה דיווח העיתון המקוון "דה פרובינס" כי פורסמה אזהרה לתושבי קנדה שלא לרכוש תרופות כלשהן באמצעות האינטרנט, מאחר שהן מזויפות ומיוצרות בחו"ל על-ידי ארגוני פשע. בהמשך לכך הורחבה האזהרה גם למוצרי מזון שיצרניהם יוצרים מצג שווא באשר לסגולות הריפוי שלהם. רשות הגבולות הקנדית (RCMP) והמשטרה הפדרלית של קנדה ערכו לפני מספר ימים מסיבות עיתונאים בהמשך לקמפיין שיזמו האינטרפול וארגון הבריאות הבינלאומי, המתקיים בו-זמנית ב-26 ארצות שונות והקרוי בשם Pangea II. נציג המשטרה סיפר כי רוב התרופות המזויפות נשלחות אמנם באירופה ומאירופה, אך על-פי בדיקות וחקירות שהתבצעו הן מיוצרות ככל הנראה בסין.

במסיבת העיתונאים הציגו הדוברים מיכלים שנשלחו מחו"ל ונתפשו בדואר המרכזי שבעיר ונקובר, ושנמצאו בהם אלפי תרופות לא חוקיות.

נזקים בלתי הפיכים

לפני כשבועיים, במסגרת הקמפיין הבינלאומי, החל ה- FDA בארצות-הברית להזמין נציגים של אתרי אינטרנט מובילים ואת הנציגים של רשתות הדראגסטור העיקריות שם, כדי שיציגו בפני הרשות נתונים ותובנות הקשורות למודעות דיגיטליות של תרופות המתפרסמות באתרים. העדות המרשימה ביותר היתה של נציג גוגל, שהמחישה יותר מכל את חומרת הבעיה. התברר למשל, כי הקלדה של המלים "לחץ דם גבוה" במנוע החיפוש מייצרת 40 מיליון רשומות, וביניהן גם מודעות המציעות פתרונות שונים, שאיש אינו מצליח לדעת מי עומד מאחוריהן. אריק אבנזינגר, דובר מטעם גוגל, אומר כי יש צורך בתקנות חדשות, שכן מדי שנה מתבצעים 4 מיליארד חיפושים בנושאי בריאות, מה שמחדד את החשיבות המרובה של מידע נכון ומתאים.

בעיה זו אינה ייחודית לארצות-הברית והיא מקבלת אופי גלובלי. דייויד זינמאן, סמנכ"ל פרסום של יאהו, אמר כי "אנו זקוקים לשקיפות טובה יותר, ולא ניתן ליישם את התקנות החלות על פרסום בעיתונות ובטלוויזיה על פרסום באינטרנט". הוא הדגיש כי המטרה של יאהו אינה רק לסייע למפרסמים למכור את מוצריהם, אלא גם לעזור לצרכנים לקבל את ההחלטות הנכונות בכל הקשור לתרופות, מאחר שלכל מודעה המציעה תרופה מסוימת והמתפרסמת בעיתונות או בטלוויזיה, מתלווה בטקסט המציג את מגבלות השימוש והסכנות הטמונות בתרופה זו. לעומת זאת הפרסום באינטרנט, במיוחד זה המתבצע על-ידי גורמים עלומים, אינו כולל אזהרת שימוש כלשהי.

מתברר עוד, כי חלק גדול של התרופות המזויפות מורכב מחומרים שאין להם כל קשר לתרופה, והם מהווים סיכון בריאותי היכול במקרים מסוימים להגיע גם לסכנת חיים. לאחרונה דיווחה רשת השידור BBC, כי נערכה חקירה סמויה שהעלתה כי תרופות מזויפות כוללות מרכיבים כמו צבעים לכבישים ודיו למדפסות, היכולים לגרום לחולים הצורכים אותם נזקים בלתי הפיכים. הכתבה ששודרה בנושא הציגה תמונה קשה, לפיה מעריכים גורמים רשמיים כי בבריטניה משתמשים כ-2 מיליון תושבים בתרופות מזויפות שאותן הם רוכשים באתרי אינטרנט שונים. במקביל, כך נאמר באותה כתבה, גם מתפתחת מכירה אוף 'ליין של תרופות מזויפות, בעיקר ויאגרה, על-פי שיטת המכירה של סמים בשכונות שונות בבריטניה, כאשר מודעות המוצגות על גבי חלונות ראווה של חנויות מפנות את המעוניינים לפינות שונות במקומות נסתרים בהם פועלים דילרים. עיתונאי של ה-BBC הגיע על-פי מודעה כזו לחניון שכונתי, ושם הוא רכש 40 כדורי ויאגרה מזויפים תמורת 85 ליש"ט.

הקמפיין התקשורתי המתבצע בימים אלה כנגד התרופות המזויפות הנמכרות באינטרנט מלווה במצוד משטרתי בינלאומי כנגד המפיצים והיצרנים. אך קמפיין זה, שמקווים כי ישפיע גם על ההתנהגות הצרכנית של אלה הקונים תרופות באינטרנט, עשוי לסייע בהתפשטות השימוש במתקנים אוטומטיים לתרופות מרשם, כאלה הצמודים לבתי-מרקחת, מרכזים רפואיים וקליניקות. לפני מספר שנים, עם השקתם של הקיוסקים האלקטרוניים הללו לתרופות מרשם, פותח תהליך חדש ונוח יותר לרכוש באמצעותם תרופות מרשם. הצרכן יכול לשלוח בפקס או במייל את מרשם הרופא אל בית-המרקחת, ולקבל הודעת SMS מתי ניתן לקבל התרופה שלו. התהליך מתחיל ברישום מאובטח של הצרכן, כמקובל בדרך כלל באתרי בנקים, וכולל הקלדה של שם משתמש, סיסמה, ונתונים נוספים כמו מספר תעודת זהות או דרכון. כך יכול הצרכן לשלוח את המרשם ממקום עבודתו או מביתו, ולאסוף את התרופה מהקיוסק האלקטרוני העומד לרשותו 24 שעות ביממה במשך כל ימות השבוע. היתרון העיקרי הוא הנוחות, שכן בכך נמנע איבוד הזמן וההמתנה בתור, שאיש אינו מעוניין בהם.

אך למרות הפופלריות הגואה של מתקנים אוטומטיים למכירת תרופות במקומות שונים בעולם, עדיין אין סימנים לחדירה כלשהי שלהם לארץ. לפני מספר שנים התפרסם מאמר של הרוקח הישראלי עומר פורת, המצדד בהחדרת השימוש בקיוסקים כאלה גם בארץ, כאשר לפי דעתו יוכל הרוקח הישראלי, לאחר שיעבור השתלמויות שונות, להקדיש את רוב זמנו לייעץ לפציינט במתכונת שתהווה חלק מהטיפול הרפואי. המתנגדים להחדרה של הקיוסק האלקטרוני טוענים כי בכך יישבר הקשר בין הפציינט לרוקח, שכן על-פי הניסיון זקוקים צרכנים רבים לייעוץ על אופן השימוש ותופעות הלוואי של התרופה וכן לחוות דעת על יעילותה לעומת תרופות אחרות המצויות בשוק.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com