בסעודיה נפתחה אוניברסיטה שבה ילמדו גברים ונשים יחד

ערב הסעודית, המדינה היחידה בעולם שאוסרת על נשים לנהוג, לא צפויה לבטל בקרוב את האיסור הזה ■ המלך עבדאללה, 86, דווקא רואה את הצורך בשינויים מהירים במדינה

המלך עבדאללה, 86, דווקא רואה את הצורך בשינויים מהירים במדינה. הוא מקים אוניברסיטאות חילוניות, כולל מוסד ללימודים משותפים של שני המינים, ודוחף לכיוון של יותר מדע וטכנולוגיה במערכת החינוך. המלך זקוק לכוח עבודה מיומן כדי לגוון את הכלכלה של ייצואנית הנפט הגדולה בעולם

ערב הסעודית, המדינה היחידה בעולם שאוסרת על נשים לנהוג, לא צפויה לבטל בקרוב את האיסור הזה, אומר עלי סווייאל, בנקאי סעודי בן 28. "מה החיפזון?", הוא שואל אגב לגימת קפה בסניף של סטארבקס בריאד, כשהוא חבוש בעבאיה המסורתית ובמשקפי שמש. "מה היתרונות שיהיו לנו מזה?"

המלך עבדאללה, 86, דווקא רואה את הצורך בשינויים מהירים במדינה. הוא מקים אוניברסיטאות חילוניות, כולל מוסד ללימודים משותפים של שני המינים, ודוחף לכיוון של יותר מדע וטכנולוגיה במערכת החינוך. המלך זקוק לכוח עבודה מיומן כדי לגוון את הכלכלה של ייצואנית הנפט הגדולה בעולם, וליצור משרות עבור צעירי הממלכה, שיותר מרבע מהם מובטלים.

חוסר יכולת לשפר את מצבם של כמעט 40% מהאוכלוסייה שמתחת לגיל 15 יהפוך את המדינה האסלאמית לחשופה יותר לזרמים קיצוניים, אומר סיימון הנדרסון, מומחה למדינות המפרץ במכון למדיניות המזרח-התיכון בוושינגטון. יציבות משלוחי הנפט בעולם תלויה בסעודיה, בעלת ברית קריטית של ארה"ב.

מחמיצים הזדמנויות

תגובת נגד של אנשי דת, בראשות השייח סעאד בין נאצר אל-שאטרי, מאיטה את מאמציו של המלך, למרות שהוא פיטר את אל-שאטרי מן הגוף הדתי העליון במדינה בחודש שעבר. "אנחנו מחמיצים הרבה מאוד הזדמנויות בגלל ההתנגדות הדתית והשמרנים", אומר ג'מאל חאשוגי, עורך העיתון "אל וואטאן" בג'דה. העיתון שייך לנסיך חאלד אל-פייסאל, מושל מחוז ג'דה.

אל-שאטרי מתח בספטמבר ביקורת פומבית על האוניברסיטה המעורבת הראשונה (לבני שני המינים) שהוקמה בסעודיה. ביולי בוטל ברגע האחרון פסטיבל הקולנוע של ג'דה, שנערך מדי שנה מאז 2006. כוהני הדת בסעודיה, שבה אין בתי קולנוע, טוענים שפסטיבלי סרטים ומוזיקה מנוגדים לשריעה, ההלכה האסלאמית.

לפי ברית שנחתמה בין משפחת המלוכה, אל סעוד, לכהני הדת הסונים במדינה כבר בשנת 1744, סעודיה היא מדינת הלכה. בתמורה, הממסד הדתי מכיר בשלטון בני אל סעוד, לפי ההיסטוריה הרשמית של המדינה. הממסד הדתי הוואהאבי שולט בבתי המשפט וברוב מערכת החינוך.

הנסיך טורקי אל פייסל, שאביו, המלך פייסל, הנהיג חינוך לילדות בתחילת שנות ה-60 והציב חיילים לשמירה על ילדות בדרכן לבית הספר, אומר שכיום קיימת אופוזיציה דומה להתנגדות שהיתה אז לחינוך ילדות. "כל אג'נדה של רפורמה תיתקל בהתנגדות, אך זה לא יפריע למלך עבדאללה", אומר טורקי, 64, לשעבר שגריר ארצו בארה"ב ובבריטניה, וראש שירותי הביון של סעודיה בשנים 1977-2001.

לנהוג? רק בקמפוס

כדי למשוך מרצים וסטודנטים בינלאומיים אל אוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה, KAUST, ביטל המלך כמה וכמה איסורים שהיו נהוגים. הנשים, למשל, אינן חייבות ללבוש עבאיה, הגלימה שמכסה את כל גופן פרט לפניהן.

מותר להן גם לנהוג בתחומי הקמפוס המגודר. "זה משהו שלא ציפיתי לראות בימי חיי", אמר הומוד אל ראוויס, סטודנט בן 23 בכובע בייסבול, מכנסיים קצרים וחולצת טי, על הקמפוס החדש של המלך.

עבדאללה מקים גם ארבע ערים תעשייתיות, כולל את "העיר הכלכלית של המלך עבדאללה" ליד הקמפוס של KAUST. הממשלה אומרת שהיא תיצור מיליון משרות חדשות עד שנת 2020 במדינה שאוכלוסייתה מונה 28 מיליון. המטרה היא להקים תעשיות קשורות לאנרגיה כמו פלסטיקה, פטרוכימיקלים, אלומיניום ופלדה. 90% מהכנסות המדינה באים היום מיצוא נפט.