סין הקומוניסטית: תלונות בסקטור הפרטי על "הלאמה זוחלת"

קבלן פרטי: "הרגשנו שאנחנו נעים לכיוון של כלכלה יותר ליברלית מוטת שוק חופשי, אך חבילת התמריצים הממשלתית הפכה את המגמה הזו"

ממשלת סין ניצבת בפני ביקורת גואה של אישים בולטים בעסקים ובאקדמיה המקומיים על מה שלטענתם נראה כמו הלאמה מחודשת וזוחלת של הכלכלה בשנה האחרונה. כלכלת סין התאוששה בצורה חדה מההאטה הזמנית שלה כתוצאה מהמשבר העולמי, הודות להרחבה חסרת תקדים של הלוואות בנקאיות בהנחיית הממשלה, שהגיעו ברובן לחברות ממשלתיות.

המבקרים טוענים שאמצעי ההמרצה של המשק מלווים גם בפיקוח מחודש של המדינה על סקטורים מסוימים, פיקוח שעלול להזיק לצמיחה ארוכת הטווח של הכלכלה. "לפני המשבר, הרגשנו שאנחנו נעים ללא הפוגה לכיוון של כלכלה יותר ליברלית מוטת שוק חופשי, אך חבילת התמריצים הממשלתית הפכה את המגמה הזו", אומר ז'נג שין, מנכ"ל סוהה צ'יינה, אחת מעשר החברות הקבלניות הגדולות במדינה. "אנחנו רואים את זה בנדל"ן, אבל יש תעשיות שבהן המצב גרוע בהרבה, ושחקנים פרטיים נמחצים".

לחץ פוליטי למכור

הדומיננטיות של עסקים ממשלתיים מתחזקת מחדש במגוון רחב של תעשיות, כולל תעופה, פלדה וכריית פחם, על חשבון היוזמה הפרטית. התופעה הזו מכונה בסינית "קואג'ין מינטוי" או "המדינה מתקדמת, הסקטור הפרטי נסוג" בתרגום חופשי.

רוב חברות התעופה הפרטיות שהוקמו בשנים האחרונות נבלעו על-ידי המתחרות הממשלתיות, שצוברות הפסדים בהשתלטויות עוינות. קיז'הו סטיל, יצרנית פלדה פרטית, הסכימה באחרונה למכור את השליטה בה ליריבה ממשלתית לאחר לחץ פוליטי חזק.

בייג'ין אינה מכריזה על הלאמה חוזרת כעל יעד ממלכתי, אך פקידים ואנשי עסקים אומרים שלמדיניות הממשלה יש את האפקט הזה, בייחוד מאז פרוץ המשבר העולמי בשנה שעברה. "המונופול הממשלתי על כניסה לשוק בסקטורים רבים נובע מכך שהרפורמה במערכת הפוליטית שלנו לא הושלמה", אומר ליו ג'יפנג, פרופסור באוניברסיטת הסינית למדע המדינה ולמשפטים שהיה ממנסחי חוק החברות הממשלתיות בסין.

חודורקובסקי סיני

ליו אומר שגורם חשוב לשינוי במדיניות בייג'ין ביחס להפרטות היה החשש שסין תסבול מגרסה סינית של האוליגרך הרוסי מיכאיל חודורקובסקי, שנכלא ב-2005 בעקבות מה שמשקיפים רבים רואים כתגובה של הקרמלין על מעורבותו בפוליטיקה.

ממשלת סין כבר נקטה צעדים להפגת החששות מפני הלאמה חוזרת. הוקם צוות בראשות סגן ראש הממשלה, ז'נג דג'יאנג, לאיתור דרכים לסיוע לחברות פרטיות קטנות ובינוניות. התקשורת הממלכתית דיווחה שהנושא נכלל בין שישה נושאי מפתח שיידונו בשבועות הקרובים בצמרת המפלגה הקומוניסטית בפורום הסגור השנתי שלהם על הכלכלה, שקובע את האג'נדה הכלכלית לשנה הקרובה.