"דו"ח גיזה מוכיח שאפריקה מסוגלת לעמוד בכל התחייבויותיה"

כך טוענת נציגות אג"ח ט' התוקפת את נציגות 12 סדרות האג"ח ואומרת כי הניסיון לסתור את הדו"ח של גיזה מתבסס על עובדות שגויות ■ "כנראה, בלהט העשייה שכחה ממטר את ההסדר שהייתה שותפה בהכנתו"

נציגות אג"ח ט' תוקפת את נציגות 12 סדרות האג"ח ואומרת כי "דוח גיזה מוכיח שאפריקה מסוגלת לעמוד בכל התחייבויותיה וכי הניסיון לסתור את הדו"ח של גיזה מתבסס על עובדות שגויות".

נזכיר כי אג"ח מסדרה ט' שהנפיקה אפריקה ישראל נועדה להיפרע ביום 10 בנובמבר. החברה לא עמדה בתשלום החוב. הנהלת אפריקה ישראל לא הגיעה להסדר חוב עם מחזיקי אג"ח ט' אלא נמנעה באופן חד צדדי מלשלם את החוב במועדו והסתפקה בהעברת הריבית בלבד.

נציגות אג"ח ט' דורשת את תשלום החוב במלואו ומסרבת להיכלל בהסדר החוב שהתגבש בין החברה לבין נציגות 12 סדרות האג"ח שטרם הגיע מועד פירעונן. נציגות אג"ח ט' מתבססת על ניתוח מקורות ושימושים שביצעה חברת גיזה זינגר אבן שהוצג ביום ה-25 באוקטובר. דו"ח גיזה קובע כי לאפריקה ישראל יכולת ברורה לעמוד בהתחייבויותיה לכל הנושים בטווח הקצר, הבינוני והארוך.

אייל ידוב, גיזה זינגר אבן: "גיזה בחנה את הערות ממטר (היועץ הכלכלי של נציגות 12 סדרות האג"ח), ונותרה איתנה בדעתה באשר לתרחיש שהוצג על ידה. יתר-על-כן, מבדיקה של טענות ממטר אחת לאחת עולה כי לא בחילוקי דעות בין כלכלנים עסקינן, אלא בעובדות. אין ספק כי עיון מעמיק בדוח התגובה אינו מחליש את דוח גיזה זינגר אבן - ההפך".

דו"ח התגובה הוזמן על ידי נציגות 12 סדרות האג"ח ונכתב על ידי ממטר יועצים עסקיים. דו"ח ממטר נועד לסתור את דו"ח גיזה ולטעון כי אפריקה ישראל אינה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה. לא נדרשת עין מקצועית כדי לבחון כי הטענות הן טענות שנאספו בחופזה כדי לנגח מסמך המבוסס על הנחות שמרניות ועל נתוני החברה בלבד.
כך לדוגמא, לפי דוח מקורות ושימושים ליום 27 באוגוסט יתרת הפתיחה עומדת על 551 מיליון שקל כפי שנכתב בדו"ח גיזה. בחברת ממטר כנראה לא הבינו ש"יתרת הפתיחה" מתייחסת לתאריך הדו"ח ולא ליתרת הפתיחה לשנת 2009 כפי שכתבו בעבודתם.

כנראה, בלהט העשייה שכחה ממטר את ההסדר שהייתה שותפה בהכנתו. בבדיקת ההסדר המוצע על ידי ממטר לפי אותן ההנחות שכתב ממטר על דו"ח גיזה מתגלה שגם עם "המכירה המסיבית" כלשונו אין ביכולתה של אפריקה לשלם את חובה לאחר ההסדר, גם בטווח הזמן הקצר והיא צפויה לסיים את התקופה עם גרעון תזרימי של מאות מיליוני שקלים.

להערכת נציגות אג"ח ט', לחברה יש יכולת ברורה לעמוד גם בתשלומים לפי לוח הסילוקין המקורי של אגרות החוב. מה שאנו רואים כאן הוא שכמעט כל חברה, תחת הנחות עבודה מחמירות מספיק, לא תהיה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה במועד, אפילו אם סיימה זה עתה הסדר חוב. חוסר הוודאות מובנה בכל אספקט של חיינו ובוודאי שהוא תופס מקום מרכזי בשוק ההון, לא ניתן לומר על אף חברה שהיא תעמוד בוודאות בכל התחייבויותיה העתידיות.

כן ניתן לומר שלאפריקה ישראל יש יכולת סבירה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן בהשוואה לחברות אחרות במשק הישראלי. עובדה זו אף נתמכת ע"י גופי דרוג אובייקטיבים נוספים מעלות ומדרוג, אשר לפני הודעת החברה שגרמה לירידה טכנית בדרוג, דירגו את החברה בדרוג BBB+ ו Baa1 בהתאמה.


בשבוע שעבר פנה עו"ד גיא גיסין המייצג את מחזיקי אג"ח ט' לעו"ד ליפא מאיר המייצג את 12 סדרות האג"ח הנותרות, בנוגע לתגובה שהגיש בעניין התנגדות אג"ח ט' לכינוס אסיפת נושים אחת. "בתגובת הנציגות שזורים נתונים כלכליים שמקורם אינו ברור, כמו גם הערכות כלכליות מרחיקות לכת. העדרו של תצהיר בתגובה תמוה ביותר לאור זאת שהתגובה עמוסה בטענות עובדתיות והערכות כלכליות". עו"ד גיסין דרש מנציגות 12 סדרות האג"ח להגיש לבית המשפט ולנציגות אג"ח ט' תצהיר חתום התומך בטענות ובנתונים.