מי הבאה לפשוט את הרגל - יוון, וייטנאם, טורקיה או הונגריה?

גלובס tv מאז ההודעה של ממשלת דובאי עלויות הביטוח כנגד חדלות פרעון (CDS)של דובאי יותר מהוכפלו, ואנליסטים מזהירים מפני משבר חוב בשווקים מתעוררים נוספים, ובראשן הונגריה, וייטנאם יוון וטורקיה

משבר החוב בדובאי שהביא בשבוע שעבר לירידות שערים באסיה, אירופה וארה"ב, עורר גל של חששות מפני חדלות פרעון אפשרית של מדינות אחרות המתמודדות עם חובות ענק.

ממשלת דובאי הדהימה את השווקים בשבוע שעבר (ד') כשהודיעה כי דובאי וורלד, חברת האחזקות של דובאי, לא תצליח לעמוד בפרעון התחייבויותיה הנאמדות ב-59 מיליארד דולר מתוך חוב כולל של 80 מיליארד דולר של ממשלת דובאי. שוקי המניות הגיבו אומנם בירידות, אך לחץ גדול יותר הורגש בשוק האג"ח הממשלתיות; מחיר השוקוק (אגרת חוב המקובלת על חוקי השריעה האיסלאמית) -שהונפק על ידי חברת בת של דובאי וורלד, נפל ל-57 סנט ביום שישי מ-110 סנט ביום רביעי.

מאז ההודעה של ממשלת דובאי עלויות הביטוח כנגד חדלות פרעון (CDS) של דובאי יותר מהוכפלו, ואנליסטים מזהירים מפני משבר חוב בשווקים מתעוררים נוספים, ובראשן הונגריה, וייטנאם ויוון.

"המשבר בדובאי החזיר את המשקיעים לפחדים מפני הפסדים פוטנציאליים של הבנקים ובעיות המינוף שכמעט נשכחו לאור הראלי הארוך בשווקים", אמר לארס קריסטיאן, אנליסט בכיר בדנסקה בנק בקופנהגן.

"ניתן לראות בהכרזה של דובאי סימן אזהרה מפני בועות שעדיין לא התפוצצו". קריסטיאן טוען כי יוון, לטביה והונגריה הן הרגישות ביותר לחדלות פרעון, כשרק צעדי הבנקים המרכזים להגברת הנזילות הצליחו למנוע את הקריסה.

פרמיות הביטוח כנגד חדלות פרעון של מדינות אחרות, כמו הונגריה, טורקיה, בולגריה, ברזיל, מקסיקו ורוסיה עלו גם הן, כפי שניתן לראות בגרף הנ"ל באדיבות ברקליס קפיטל.

דובאי

* הסכומים מייצגים את עלויות הביטוח השנתיות על חוב של 10 מיליון דולר למשך חמש שנים.

4.5 מיליון הודים עובדים במפרץ הפרסי

הודו מייצאת עובדים רבים למזרח התיכון, כש-4.5 מיליון הודים עובדים במפרץ הפרסי ומייצרים הכנסה שנתית של 10 מיליארד דולר לשנה. בהודו חוששים כי משבר החוב בדובאי יפגע בהזרמות ההון להודו. כך לדוגמה, 25% מההכנסות של קרילה, מחוז בדרום הודו, מגיע מהודים העובדים במזרח התיכון.

על פי נתונים של הבנק העולמי, בשנה שעברה הודים שעבדו בחו"ל העבירו 52 מיליארד דולר להודו, כעובדים סינים העבירו באותה תקופה 49 מיליאר דולר בלבד. מרבית המהגרים ההודים עובדים בתעשיית הנדל"ן של מדינות המפרץ, כך שהמשבר בדובאי עלול לפגוע בהם ישירות.

עם זאת, שר האוצר של הודו, פראנאב מקהרג'י אמר כי ההודים העובדים במדינות המפרץ לא ייפגעו באופן משמעותי. "לא צריך להיכנס לפניקה בגלל ההשפעה האפשרית של משבר החוב בדובאי על הכלכלה ההודית".

שיעור החשיפה של בריטניה לדובאי - 41%

החשיפה של בנקים ברחבי העולם לנכסים פיננסים של דובאי נאמדת ב-123 מיליארד דולר, נכון לסוף יוני 2009. שיעור החשיפה של בנקים אירופאים לסכום זה מגיע ל-72%, כשזה של ארה"ב מגיע ל-9% בלבד, זה של יפן ל-7%. לצרפת וגרמניה חשיפה של 9% כל אחת. בעלת החוב הגדולה ביותר היא בריטניה עם שיעור חשיפה של 41%. כך לפי בראון ברודרס הארימן.

סך הנכסים הפיננסים של איחוד האמירויות נאמד ב-413 מיליארד דולר, כשבנקים זרים מחזיקים 90 מיליארד דולר, או 22% מסכום זה. כך אומר ג'ייסון גולדנברג, אנליסטי בברקליס קפיטל שבדק נתונים רשמיים של איחוד האמירויות. "רוב הכסף מוחזק על ידי בנקים אירופאים", מסר האנליסט.

דובאי מבקשת עזרה מאבו דאבי

בינתיים, כאמור, העולם מתמודד עם המשבר הנקודתי בדובאי. מאז ההכרזה על משבר החוב, משקיעים רבים תוהים האם אבו דאבי תעזור לדובאי לשרוד את המשבר, ואם כן, מה המחיר שהיא מוכנה לשלם.

חלק מהאנליסטים הדגישו כי נסיכות דובאי אינה ניצבת מול איום של פשיטת רגל, אך המחיר שהיא תשלם עבור יציאה מהמשבר הזה הוא וויתור על חלק מהריבונות הכלכלית לטובת אבו דאבי.

נסיכות דובאי / צלם רויטרס

על אף שאבו דאבי היא בירת איחוד הנסיכויות הערביות והנסיכות הגדולה ביותר שבה נמצא רוב עושר הנפט. בשנים האחרונות, אבו דאבי ישבה על הספסל כאשר דובאי לקחה פיקוד על בניית פרויקטים מרהיבים בתחום הנדל"ן.

פקיד ממשל בכיר מאבו דאבי שסירב להזדהות אמר היום (שבת) לסוכנות רויטרס כי אבו דאבי "תבחר" מתי, כיצד והיכן לסייע לשכנתה בחובות, דובאי.

"נבחן את המחויבויות של דובאי וניגש לכל מקרה בנפרד", אמר. "חשוב להדגיש כי אבו דאבי אינה מתכוונת לקחת על עצמה את כל החובות שלהם", הוסיף הפקיד.