הממשלה תצא מחר לגרמניה: תקיים ישיבה מצומצמת בברלין

בעקבות הביקורת על נסיעת השרים צומצם מספר השרים שמצטרפים לביקור

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייצא מחר (ב') עם כמה משריו לברלין לישיבת ממשלה משותפת עם ממשלת גרמניה, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". אלא שבעקבות הביקורת הציבורית ובשל אילוצים טכניים ואחרים, שונתה התוכנית המקורית, וכמה מהשרים ביטלו את נסיעתם. במקום תשעת השרים שהיו אמורים להשתתף בישיבת הממשלה המיוחדת, שתתקיים בפרלמנט הגרמני במסגרת אירועי יום השנה ה-20 לנפילת חומת ברלין, צומצם מספרם לשישה שרים וסגן שר אחד.

במשרד ראש הממשלה שקלו למתוח את הביקור ליומיים, אולם הרעיון נזנח והשרים יטוסו ליום אחד בלבד, כך שעלויות הלינה ייחסכו. ראש הממשלה והשרים ימריאו מחר מנתב"ג בשעה 6:00 בבוקר, והם צפויים לנחות חזרה בישראל לקראת חצות באותו היום.

ששת השרים וסגן שר החוץ יטוסו עם ראש הממשלה במטוס שיוחכר מחברת ארקיע בעלות של 84 אלף דולר, לא כולל מסי נמל. לחברה הממשלתית לנסיעות לחו"ל הגיעו שלוש הצעות מחיר משלוש חברות שונות, אולם ממשרד ראש הממשלה נמסר כי הצעת ארקיע היתה הזולה ביותר.

עבור הצטרפותם של עיתונאים לנסיעה דרשו במשרד ראש הממשלה מכלי התקשורת תשלום של 800 דולר על כל כתב. התשלום על השתתפות השרים והעוזרים הנלווים להם יהיה מתקציב משרדם. כל משרד יממן את נסיעת השר ושני עוזריו שיצטרפו אליו לגרמניה.

ידונו בעסקת שליט?

בישיבה המיוחדת ישתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ, אביגדור ליברמן, שר הביטחון, אהוד ברק, שר התשתיות עוזי לנדאו, ושר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן ושר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, שצפוי להיפגש עם שר הכלכלה ושרת החינוך והמדע של גרמניה ולדון עמם בדרכים להעמקת שיתופי הפעולה הכלכליים. לנסיעה יצטרף גם סגן שר החוץ, דני איילון, שייפגש עם מקבילו, השר לשיתוף פעולה ופיתוח בינלאומי, ויחתום עמו על הסכם לשיתוף פעולה בינלאומי בנושא מים וחקלאות באזורי אפריקה ומרכז אסיה. בתום הישיבה המשותפת ייפגשו השרים עם מקביליהם כחלק מפעילותם להידוק היחסים הבילטראליים בין שתי המדינות.

במקביל לפגישות שרים ייפגש ראש הממשלה עם קנצלרית גרמניה. לקראת חתימת עסקת שליט, מתרבות ההערכות שהנושא יעלה על השולחן במסגרת הפגישה. מאוחר יותר יבקרו השניים באנדרטה לזכר קורבנות השואה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, שהיה אמור להצטרף לנסיעה, ביטל את השתתפותו מאחר ששר האוצר הגרמני לא ישהה בגרמניה מחר ולכן לא יוכל להיפגש עם מקבילו. גם שר החינוך, גדעון סער, ושר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, החליטו לבטל את השתתפותם באירוע ולהישאר בארץ.

הנסיעה תגרור מחר שינויים בלוח הפעילות של הכנסת: לא תתקיים בכנסת הצבעת אי אמון, שכן לא נהוג לקיים הצבעות שכאלה בעת שהותו של ראש הממשלה בחו"ל. בנוסף, ייתכן שבליכוד שלא לקיים ישיבת סיעה בשל היעדרותם של נתניהו וכמה משרי הסיעה.

הביקור הוא ביקור גומלין של ממשלת ישראל בממשלה הגרמנית. בחודש מארס 2008 נערכה ישיבה משותפת של שתי הממשלות בישראל. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה אז לישראל מלווה בשמונה שרים מממשלתה לישיבת ממשלה משותפת שהתקיימה בירושלים. לאחר הפגישה נפגשו שרי הממשלה הגרמנית עם השרים המקבילים להם בישראל לשיחות בנושאי רווחה ויחסי מסחר. אותה ישיבת ממשלה נועדה לתיאומים בתחומים אזרחיים וכן תיאום מדיניות החוץ של שתי המדינות.