רובי גינל: "מצוקת האשראי לא מאחורינו; התמ"ג יצמח ב-3.5%"

סמנכ"ל לרגולציה וכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בכנס המיסים של דלויט בריטמן אלמגור זוהר: "קרוב ל-70% מהבקשות מקרנות המימון הממשלתיות נדחו; שנת 2009 בתעשייה הייתה שנה מהקשות בתולדות התעשייה; צריך להפחית את נטל המס"

"מה שמושך את צמיחת התעשייה הוא היצוא התעשייתי שמהווה 42.5% ממכירות התעשייה, היצוא שמשך את התעשייה כלפי מעלה מושך אותה היום כלפי מטה", כך אמר רובי גינל, סמנכ"ל לרגולציה וכלכלה בהתאחדות התעשיינים בישראל, היום (ב') בכנס המיסים של דלויט בריטמן אלמגור זהר. "זה המוצא מהמיתון - חיזוק היצוא", הוא הדגיש.

"החשיפה ליבוא בשנים האחרון הביאה לירידה בתעסוקה ולפגיעה ביצוא. ישראל נמצאת במקום בעייתי בין היתר במדד הזמינות של מהנדסים ומדענים, ירדה למקום ה-16 לאחר שהייתה במקומות הגבוהים", אמר. "גם במדד תחכום תהליכי הייצור נפלה למקום ה-22", הוסיף.

גינל צופה כי תפוקת התעשייה תצמח ב-4.4% אך מספר המועסקים לא יגדל ב-2010, בנוסף הוא צופה עלייה בתוצר של 3.5% במשק. בנוסף הוא מצפה כי ב-2009 האבטלה הממוצעת תגיע ל-7.8% וב-2010 תגיע ל-7.5%.

להערכתו, מצוקת האשראי לא נמצאת מאחורינו. "הקושי בשמירה על מסגרת האשראי וגם בקבלת אשראי עדיין קיימים. קרוב ל-70% מהבקשות מקרנות המימון הממשלתיות נדחו", אמר.

"שנת 2009 בתעשייה הייתה שנה מהקשות בתולדות התעשייה. בחודשים האחרונים אנחנו חווים התאוששות מסוימת. הענפים שתרמו הכי הרבה להתאוששות מסוימת ביצוא היא התרופות והרכיבים האלקטרוניים, כמו כן נבלמה הירידה בתפוקת התעשייה", סיכם גינל.

בנושא שעות העבודה למועסק בתעשייה הוא אמר כי נושא זה היה אחד הפרמטרים שצפו את כניסתו של המשק הישראלי למיתון, ניכרת כעת עלייה קלה של 0.1%.

"הפיטורים בתעשייה החלו כבר ברבעון השני של 2008 פוטרו 6.4% מעובדי התעשייה. השכר הריאלי בתעשייה מצמצם פערים לאחר הורדות חריפות בשכר", אמר.

גינל ציין כי בדוח התחרותיות העולמי ישראל הידרדרה למקום ה-27 והיא במקום ה-29 במדד קלות עשיית העסקים. "ההשקעה הממשלתית במו"פ הולכת ומידרדרת החל משנות ה-90 והיום אנחנו הרחק מאחורי רוב המדינות המתקדמות", אמר.

לגבי נטל המס, אמר גינל: "צפוי להיות מס חברות של 18% ב-2010 שזה הרבה יותר גבוה מהמקובל במדינות מתקדמות. צריך להפחית את נטל המס".

בנושא אזורי הפיתוח ציין גינל כי הייתה כוונה להוציא את כל מה שנושק למרכז הארץ מאזורי הפיתוח במהלך מהיר של שנה אחת. "להערכתנו המגזר העסקי צריך שלוש שנות הסתגלת לפחות. בין הרשויות שימשיכו ליהנות מהטבות של אזור פיתוח א': יוקנעם, מגדל העמק, עפולה, נצרת עלית, עמק ישראל, שומרון, אריאל, אשקלון, ואחרות".