שטייניץ: "המטרה ברורה - לאפשר לעצמאים להזדקן בכבוד"

בכוונת שר האוצר להציג בשבועות הקרובים תזכיר חוק שמסדיר את נושא החיסכון לפנסיה של ציבור העצמאים ■ לפי נתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי יש בישראל בין 300 ל-400 אלף עצמאים, המהווים כ-12% מכח העבודה המקומי, כשחלק ניכר מהם אינו חוסך כיום לפנסיה

משרד האוצר משלים את הקמת מעטפת החובה לחיסכון פרטי לפנסיה לכל העובדים בישראל. כשנתיים לאחר שהוחל הסכם הפנסיה חובה לאוכלוסיית השכירים, הודיע היום (ב') שר האוצר, יובל שטייניץ, כי בכוונתו להציג בשבועות הקרובים תזכיר חוק שמסדיר את נושא החיסכון לפנסיה של ציבור העצמאים. על כוונת האוצר להחיל פנסיה חובה על אוכלוסיית העצמאים בישראל פורסם לראשונה ב"גלובס". באוצר מציינים היום כי תזכיר החוק בנושא יופץ בקרוב בקרב משרדי הממשלה השונים על מנת לקדם את המהלך.

"אנו פותחים היום במהלך מאוד חשוב, שהוא דוגמא טובה לשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים והוא חלק ממהלך ארוך טווח", אמר היום השר שטייניץ, שהוסיף כי "במשבר האחרון ראינו מה קרה במקומות בהם הציבור התמקד ברכישה ולא בחיסכון. בישראל הייתה תמיד תודעת חיסכון וכעת אנו מתגברים את התודעה עם הוספת העצמאים לחיסכון הפנסיוני. זהו מהלך ארוך טווח ונראה את פירותיו עוד 15-20 שנה כשהעצמאים של היום יזכו לפנסיה. המטרה היא ברורה - לאפשר לעצמאים להזדקן בכבוד".

יהודה טלמון, נשיא לה"ב - לשכת ארגוני העצמאיים בישראל, הסביר את חשיבות המהלך כשסיפר כי "ראיתי דוגמאות של עו"ד שחיו ברמת חיים גבוהה והגיעו לפנסיה ללא כל הכנסה ונאלצו לפנות לקרן גמ"ח. זה מוכר בלה"ב גם ממוסדות אחרים, כגון אמנים וכו'. הכוונה טובה והרצון הוא טוב אך יש עוד לדון בפרטים. לדעתנו גם צריך להכיר בהוצאה הזו כהוצאה מוכרת במלואה", אמר והוסיף כי "זהו צעד ראשון חשוב, אך לא האחרון, לטיפול ברשת הביטחון הפנסיונית של העצמאים. אני רוצה המשך טיפול בדמי אבטלה לעצמאים והגדלת התקרה להפקדות של העצמאים - הנמוכה מזו של השכירים, רכיב פיצויים ועוד".

בישראל יש בין 300 ל-400 אלף עצמאים, המהווים כ-12% מכח העבודה המקומי

לפי נתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי יש בישראל בין 300 ל-400 אלף עצמאים, המהווים כ-12% מכח העבודה המקומי, כשחלק ניכר מהם אינו חוסך כיום לפנסיה.

על פי תזכיר החוק, החל משנת 2011 יחויב כל עצמאי שהכנסתו החודשית עולה על מחצית השכר הממוצע במשק (כ-4,000 שקל לחודש כיום) להפקיד כספים לקופת גמל לקצבה, בשיעור שיועלה בהדרגה במדרגות של 4% מדי שנה ויעמוד בשנת 2015 על 20% מההכנסה העולה על מחצית השכר הממוצע במשק ועד לשכר הממוצע במשק. כלומר, ב-2015 יחויבו העצמאים להפריש 10% משכרם עד לשכר של כ-8,000 שקל לחודש (96 אלף שקל לשנה) - למול הפקדות מעביד ועובד ללא רכיב הפיצויים המהווה כ-8.33% נוספים משכרו המבוטח של השכיר. נציין כי מדובר בסכומים חודשיים אולם חובת הפנסיה לעצמאים תהייה ברמה שנתית - כלומר לפי ההכנסות השנתיות של העצמאי.

כמו כן, באוצר ובארגוני העצמאים הגיעו להסכמה כי חובת ההפקדה תחול על עצמאים בגילאים 21 עד 60 ולא תכלול את מי שכבר מקבל פנסיה בגובה של שכר מינימום או עצמאי שעובד גם שכיר. עם זאת, מי שכבר יהיה בן 55 במועד תחילת החוק, פטור מחובת ההפקדה. כמו כן מי שכבר מקבל קצבה בסכום העולה על 3,850 שקל, פטור אף הוא מחובת ההפקדה, מציינים באוצר. בנוסף, חובת החיסכון לפנסיה תתייחס רק לרכיב החיסכון והעצמאים לא יחויבו לרכוש כיסויים ביטוחיים למקרי מוות או נכות בדומה לשכירים.

עם זאת, האוצר וארגוני העצמאים ובראשם לה"ב בראשות יהודה טלמון, טרם הגיעו להסכמות בנוגע לסנקציות שיופעלו כנגד עצמאים שלא יחסכו לפנסיה במסגרת הפנסיה חובה, כאשר האוצר רוצה לקבוע אחריות פלילית כנגד מי שלא יעמוד בהוראות החוק. בקרב אוכלוסיית העצמאים מתנגדים לכך. בנוסף, השר שטייניץ הבהיר כי גם לאחר קביעת חובת חיסכון לפנסיה לכל אוכלוסיית העובדים בישראל אין בכוונת האוצר לפגוע בהטבות המס שנועדו לעודד חיסכון זה, או בקצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי. "אין לנו שום כוונה לפגוע בשום קצבה או הפרשה לחיסכון. המהלך הזה כולו תוספת חיסכון, ביטחון והכנסה לעתיד. הנושא לא עלה על הפרק", אמר שטייניץ.

האוצר לא משנה את תקרת הטבות המס הקיימות לעצמאים כיום

נציין כי האוצר לא משנה את תקרת הטבות המס הקיימות לעצמאים כיום, לפיהן עצמאי יכול להפקיד עד 16% משכרו לטובת החיסכון הפנסיוני עם תקרת שכר בפועל של 15.6 אלף שקל לחודש (כלומר עד תקרת שכר שנתית של 187,200 שקל בגינם ניתן להפקיד עד 29,952 שקל), בגינם הוא זכאי לזיכוי עבור 5% מהשכר המבוטח כשלגבי ה=11% הנותרים מההפקדות לחיסכון הפנסיוני, הוא זכאי לניכוי ביחס לתשלומי המס שלו.

מאיר אוזן, יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים ויו"ר קבוצת שקל, אמר בתגובה כי "מדובר ברעיון חשוב אולם המודל שהציע האוצר, אינו מתאים לכל העצמאיים. אמנם המודל מדבר על קצבת מינימום, אולם אצל עצמאיים, ישנן תקופות בהן יש צורך להשקיע את כל המשאבים הפנויים בהקמת העסק, והאילוץ לחסוך לפנסיה, עלול לפגוע בעסק", הסביר ואמר בנוסף כי "בשל אופי הפעילות וההכנסות של עצמאיים רבים, היכול לנוע בקיצוניות גדולה יחסית בתקופות שונות, אנו מציעים לאוצר לשקול ולבחון מחדש את המודל לחיסכון פנסיוני לפי מעגל חיים ("המודל האנגלי"). במצב כיום, התקרה המזכה בהטבות מס על הפקדות פנסיוניות היא שנתית ואינה מתחשבת בפערים שיכולים להיות לעצמאי בהכנסות בין השנים השונות. המודל אנגלי קובע כי ההטבות יינתנו על הסכום הכולל ששולם לקופה במשך השנים, ללא קשר לסכום המשולם בשנה זו או אחרת. על פי מודל זה אותו מציע הפורום לאמץ בפנסיית החובה לעצמאיים, יוכל העצמאי להפריש לאפיק הפנסיוני ולקבל הטבות מס על כל סכום ההפרשה שלו בשנים בהן ההכנסה גבוהה, כנגד שנים אחרות בהן הוא יכול להשקיע אלא סכום מינימלי בלבד".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אומר בתגובה להודעת האוצר כי הוא "מברך על כוונת משרד האוצר לעודד פנסיה לעצמאיים, אולם הצעת החוק לא נעשתה בהליכי התייעצות נאותים לכל רוחב המגזר העסקי ולכן יש בה כמה כשלים יסודיים".

לדבריו, הטלת חובה על עסקים להפריש לפנסיה היא אכן נכונה, אך רק על עצמאים שהכנסתם אינה עולה על השכר הממוצע במשק. יהיה זה מגוחך לדרוש מעצמאים אשר בחרו את דרך פעולתם הכלכלית להפריש לפנסיה גם כאשר הם מצויים ברמות הכנסה גבוהות. "עצמאים רבים אינם זקוקים, בכדי להבטיח את עתידם הכלכלי, להיכנס למסגרת של פנסיה חובה. מאחר וכבר היום הפרשות ארוכות הטווח זכאיות בהטבות מס, ישנו עידוד לכל ציבור העצמאים לבצע הפרשות. הטלת חובה על עצמאי לחסוך לפנסיה ללא התחשבות ברמת הכנסתו היא פעולה נגד חופש הבחירה של העצמאי", אמר. עוד הוסיף לין כי אין מקום לכרוך את נושא ההפרשות לפנסיה עם סנקציות פליליות.

מסמך שאלות ותשובות

משרד האוצר פרסם היום (ב') מסמך שאלות ותשובות בנוגע לפנסיית החובה לעצמאים. זאת לאחר ששר האוצר, בכירי אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, וראשי ארגוני העצמאים בראשות נשיא להב יהודה טלמון, הודיעו היום על ההבנות והכוונה להוביל חקיקה בנושא.

1. מה משמעות החוק החדש של פנסיית חובה לעצמאים?

החוק מחייב כל מי שיש לו הכנסה מעסק או ממשלח יד להפקיד כספים לחיסכון פנסיוני באחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני (בקרנות הפנסיה, בקופות הגמל או בביטוחי המנהלים). המשמעות היא שעצמאי שעד היום לא הפקיד לחיסכון פנסיוני יתחיל להפקיד ולצבור כספים לגיל הפרישה.

2. כמה מפקידים?

שיעור ההפקדה שיידרש, לעצמאי שהכנסתו החודשית מעסק או ממשלח יד עולה על מחצית השכר הממוצע במשק, יעלה בהדרגה החל בשנת 2011, ומשנת 2015 יעמוד על 10% למי שהכנסתו עומדת על השכר הממוצע במשק. כמובן שמי שמעוניין להפקיד שיעורים גבוהים מאלו הנקובים בחוק יכול לעשות זאת וליהנות מהטבות מס עד לתקרות שקבועות בדיני המס.

3. האם החובה תחול גם על מי שהכנסתם נמוכה?

חובת הפקדה לא חלה על מי שהכנסתו החודשית קטנה ממחצית השכר הממוצע במשק. בנוסף, מאחר שחובת ההפקדה היא בגין ההכנסה העולה על מחצית השכר הממוצע במשק, שיעור ההפקדה מתוך ההכנסה החודשית, גדל ככל שגדלה ההכנסה. לדוגמא, בשנת 2015, שיעור ההפקדה מתוך סך ההכנסה של מי שהכנסתו עומדת על שלושת רבעי השכר הממוצע במשק, יעמוד על 6.67%, ולמי שהכנסתו עומדת על השכר הממוצע במשק, יעמוד השיעור על 10%.

4. האם הביטוח הפנסיוני כולל גם ביטוח מאבדן כושר עבודה ומוות?

כל אפיקי החיסכון הפנסיוני: קופת גמל, קרן פנסיה וביטוח מנהלים מספקים ביטוח פנסיוני קצבתי לגיל פרישה אך מוצרים אלה שונים בכיסוי הביטוחי שהם מעניקים במהלך תקופת החיסכון. הבחירה ברכישת כיסוי ביטוחי לאובדן כושר עבודה ומוות ניתנת בידי החוסך, כך למשל חוסך שמעוניין בכיסוי ביטוחי כזה יוכל לבחור לחסוך בקרנות הפנסיה המקיפות או בביטוחי המנהלים וחוסך שיבקש לחסוך לזקנה בלבד יוכל לבחור לחסוך בקופת גמל.

5. יש לי עסק אך אני גם מקבל שכר חודשי מעבודה נוספת שיש לי, האם אני חייב להפקיד?

החוק חל על כלל העצמאים, עצמאים שיש בידם חיסכון פנסיוני מעבודתם כשכירים על שכר חודשי הגבוה מהשכר הממוצע במשק מקיימים למעשה את חובת ההפקדה ואינם חייבים להפקיד גם על הכנסתם מעסק או משלח יד. עם זאת, ככל שנחסוך יותר, הסכום שיעמוד לרשותנו בגיל הפרישה יהיה גדול יותר ויאפשר לנו קבלת קצבה גבוהה יותר.

6. האם החוק חל על עצמאי בכל גיל?

מי שגילו 60 ומעלה לא יחויב לחסוך מאחר שזה גיל בו הוא כבר יכול לפרוש ולהתחיל לקבל קצבה. כמו כן מי שצעיר מגיל 21 לא יחויב מאחר שמגיל 21 תקופת החיסכון ארוכה דיה על מנת לצבור חיסכון לגיל הפרישה ואין טעם לחייב קודם לכן שכן מדובר בדרך כלל בבעלי הכנסות נמוכות. בנוסף, מי שכבר הגיע לגיל 55 במועד תחילת החוק, פטור מחובת ההפקדה. כמו כן מי שכבר מקבל קצבה בסכום העולה על 3,850 ש"ח, פטור אף הוא מחובת ההפקדה.

7. האם אוכל לקבל את כל כספי החיסכון הפנסיוני שלי בסכום חד פעמי?

כספי החיסכון הפנסיוני נועדו לספק הכנסה קבועה לגיל פרישה ועל כן ניתן לקבל כספים אלו רק בדרך של קצבה. אולם, אם הקצבה לה אתה זכאי תהיה גבוהה מ- 3,850 ש"ח תוכל לקבל את יתרת הקצבה כסכום חד פעמי.

8. האם אני יכול לבחור היכן לחסוך את כספי החיסכון הפנסיוני?

החוק מחייב לחסוך באחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני: קרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים. החוסך יכול לבחור כראות עיניו איזה מוצר ואיזו חברה מנהלת תנהל את כספי החיסכון שלו.

9. כיצד אדע באיזה מוצר לבחור והיכן כדאי לי לנהל את כספי?

ההחלטה היכן לנהל את כספי החיסכון הינה החלטה מורכבת, לכן על מנת לבחור ולהחליט על אפיק החיסכון הפנסיוני הרצוי, מומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני בעל רישיון ייעוץ פנסיוני.

10. האם קיימת תקרה להפקדה?

במכשירי החיסכון הפנסיוני ניתן להפקיד סכומים העולים על הקבוע בחוק, אולם לעניין חלק מהטבות המס יש תקרה שמעליה לא ניתנת הטבת מס.

16. איזה סכום מהכנסתי עליי להפקיד לפנסיה?

בטבלה הבאה מפורטים השיעורים שלפיהם יחויבו עצמאים שהכנסתם בין מחצית השכר הממוצע במשק לבין השכר הממוצע במשק. אין חובה להפקיד עבור חלק השכר העולה על השכר הממוצע במשק.