בדיקת "גלובס": ברשתות האופנה קשה למצוא בגדים במידה מעל 42

לא כולן לובשות מידה 38, גם לא 40 ■ ברשתות האופנה לא מכחישים ומסבירים כי לעתים, בדגמים מסוימים, אפשר למצוא גם מידות חריגות כמו 44

"כל פעם זה קורה מחדש", מקוננת מרב (מידה 44) על רוע מזלה. "אני נכנסת לחנות בגדים, מסתכלת מסביבי ומתחילה לעבור בין המדפים והקולבים בניסיון למצוא בגד עם סיכוי סביר להיכנס אליו, אבל אין כלום מעל מידה 42. הרשתות מתעקשות לייצר בגדים לרזות בלבד - והתסכול גדול".

מי שמתורגל בשיטוט בחנויות הרלוונטיות מכיר את המצב: יד עלומה קבעה סטנדרט המציב בפני הלקוחות טווח מידות מצומצם יחסית, שאינו צולח לרוב את רף מידה L או 42 (ולפעמים גם זו הערכה אופטימית).

יצאנו לבדוק בכמה מרשתות האופנה המובילות את המצאי על המדפים: עד כמה יהיה קשה לבחורה שאינה בהכרח צרת הקפים למצוא בגד התואם את מידותיה. הבדיקה נערכה בסניפי קסטרו, פוקס, הוניגמן, רנואר, זארה, גולף ו-H&O בקניון מלחה הירושלמי; שוטטנו בין המדפים, התעניינו לגבי המידות הקיימות בג'ינס ובשמלות וגם באופן כללי - עד איזו מידה מייצרת הרשת והאם ניתן להזמין מידה שאינה קיימת על המדפים (מבין אלו המיוצרות).

המציאות מגלה כי לרוב אכן שולטות מידות קטנות יותר על המדפים, ורק נבירה במחסן או הזמנה מיוחדת ממחסני הרשת יכולה לחלץ מידה גדולה יותר, כשמלכתחילה המבחר בעייתי. בולטת לטובה רשת H&O, שמייצרת ביגוד עד מידות 46-48 ולא מתביישת להעלות על המדפים גם בגדים שאינן לצנומות וחטובות בלבד.

האלטרנטיבה, פעמים רבות, היא ברשתות המידות הגדולות. "עדיין קיימת הסטיגמה השלילית של רשת למידות גדולות", מודה אסתי ברוך, מעצבת ראשית ברשת מתאים לי, "זה נתפס כמבוגר ומעוצב פחות. אבל אנחנו בהחלט לא מכוונים למבוגרות בלבד. הבגדים אופנתיים, כבר לא צריך ללבוש אוהל ולא מפחדים ממחשופים. צריך לזכור שקהל גדול לא מוצא את עצמו ברשתות הרגילות גם אם הוא במידות המתאימות. ברשתות מכוונים למבנה גוף של נערות". על אף שהרושם הכללי המתקבל ברשתות הוא שכולן רזות להחריד, טוענת ברוך, גם בהן בסופו של דבר המידות הנמכרות יותר הן פעמים רבות 42 ו-44; החוכמה היא, כנראה, לגלות היכן הן מתחבאות.

ומה קורה בזירת המעצבים? האם מלבד מעצבים כמו ששון קדם, הממותג כמעצב בגדים במידות גדולות, קיים מגוון מעודד יותר מההיצע הכללי בשוק?

"באופן כללי מעצבים נוטים לעבוד עם המידות הקטנות יותר", אומרת המעצבת טל בק, "אלא אם מדובר במהלך מסחרי של פנייה לנישה מסוימת. הבעיה היא שבייצור מידות גדולות, מעל 44, נדרשת תצרוכת בד כפולה - לא מספיק רוחב גליל אחד - וזה משפיע על כל התמחור ומייקר את עלות הבגדים בכל המידות". בק עצמה מייצרת בגדים על סקאלה של 1-4, המקבילה למידות 38-44.

רעומה זק"ש, הידועה יותר כ"רעומה", סבורה דווקא אחרת: "בגלל שהתחרות מול חברות מחו"ל גדולה, ואלו לרוב לא מייבאות מעל מידה 42-44, חייבים לפנות לנישות - ולנו זה מאפשר מרחב פעולה. הרבה מעצבים נושקים ל-46-48, אפילו ל-50. גם המידות ה'רגילות' שונות אצל כל מעצב מאלו שברשתות". רעומה עצמה מייצרת גם היא עד מידה 50.

"גם בחו"ל הרבה פעמים קשה למצוא בגדים מעבר למידה 42", אומרת דורית שדה, המייצרת להגדרתה "מידות בינוניות" - מ-42 ועד 46. דווקא בעלות המידות האלה, היא מסבירה, נופלות לפעמים בין הכיסאות - "ברשתות יש בגדים לחתיכות, והן לא לגמרי עונות להגדרה של "מידות גדולות. אני חושבת שהיום כל מעצב ישראלי שרוצה למכור קצת יותר חייב להרחיב קצת את טווח המידות ולעצב גם לנשים גבוהות יותר או מלאות". *

רנואר

עמדת המעילים בכניסה סניף רנואר מפתחת אופטימיות מסוימת, עם מידה 44, אלא שזו, מסתבר, היא חריגה בוטה השמורה למעילים - כך, לפחות, על פי המוכרות, שמסבירות ש"הרשת מייצרת עד מידה 42, 44 במעילים או במקרים חריגים". על המדף, כך או כך, שולטות בבירור מידות נמוכות יותר משתי אלו.

*תגובת הרשת: "הרשת מייצרת בגדי נשים בטווח מידות של 34-44, כשלכל דגם כמות פריטים שונה. יש פריטים המיוצרים במהדורות מוגבלות כך שלא תמיד יהיו זמינות על המדפים, לעומת דגמים אחרים, המיוצרים מראש במהדורות רחבות יותר וזמינות על המדפים. במידה ואזלה המידה, ניתן להזמין את הפריט בחנות אחרת.

קסטרו

בשיטוט בחנות קשה מאוד לאתר בגדים העוברים את רף המדיום / 40. המוכרות יודעות לספר שקיימים בגדים עד מידה 44, אבל "צריך לבדוק במחסן אם קיים אצלנו במלאי".

*תגובת הרשת:"בקסטרו המידות נעות בטווח שבין 32 ל-46", מסבירים ברשת, "כשמידות 44-46 ו-32-34 מיוצרות על פי הדגם - במקרים מסוימים. המידות הן על פי קהל הלקוחות הייעודי של קסטרו".

זארה

גם על מדפי הרשת הספרדית יש יחס חסר פרופורציות בין S ו-M למידות שמעליהן, ומי שיצליח למצוא יותר משלושה פריטים במידה XL עשה כנראה עבודת מחקר רצינית במיוחד.

**תגובת הרשת: "באופן כללי, במחלקת נשים טווח המידות הוא מ-XS עד XL. מידה XS היא מן הסתם מידה נפוצה יותר בקו הספורטיבי והצעיר ביותר.

מידה XL קיימת ביותר ויותר פריטים. הזמינות היא בפריטים הקלאסיים יותר למשל מכנסיים מחוייטים, בליזרים, חולצות מכופתרות וסריגים.

באופן כללי ניתן לומר שהמידות הנפוצות ביותר הן מדיום ולארג', והרשת נערכת עם מלאים בהתאם".

הוניגמן

המידות על המדף נעות בעיקר בין 0 ל-2 או 3 (המוכרות, אגב, התקשו לשאלתנו לתרגם למידות במספרים), עם עדויות קלות ל-4, ואת המידות הגדולות יותר מוכנות לחפש עבורנו במלאי. במעילים, מסבירים לנו, יש לרוב מידה אחת גדולה יותר.

*תגובת הרשת: "טווח המידות ברשת הוניגמן נע בין 34 ל-44, הוא זמין ומתעדכן במלאי לאורך כל העונה ומידי יום בכל חנויות הרשת עד גמר המלאי. רשת 'הוניגמן' מספקת מענה לקהל לקוחותיה לפי טווח המידות הקבוע של הרשת. ניתן להזמין פריט שקיים ברשת ואינו במצאי במידה המתאימה בחנות ובפרט שהוא אכן קיים בקולקציה במידה הנדרשת, בטווח המדובר".

גולף

למידות S, M ו-L נוכחות מכובדת על המדפים. את מידה 46, שהמוכרות אמרו שהיא הגדולה ביותר ברשת, התקשינו יותר למצוא, והוצע לנו לחפש במחסן.

*תגובת הרשת: "טווח המידות הסטנדרטי הוא 36-44 / XS-XL. מגוון רחב של מכנסיים הורחב ל-34 ו-46, בשל הביקוש באינטרנט ודרך מנהלי החנויות. כל דגם שמיוצר במידות קצה של 34 או 46 נבחן בקפידה כדי לוודא שגזרתו אכן מחמיאה למידה לה הוא מיועד. מעילים וז'קטים מיוצרים במבחר דגמים עד מידה 46. מנהלי החנויות מיומנים להזמין מידה שאינה נמצאת בתנאי שהיא קיימת במלאי. הרשת בנויה על הקשבה מתמדת ללקוחות. המעצבות עצמן בודקות מדי יום התפלגות מכירות לכל דגם, כך שהגוף שאחראי על עיצוב הקולקציה העתידית מכיר את הלקוחות".

פוקס

את מרבית הפריטים הצלחנו למצוא במידות 0 (P) עד 3, אף שרשמית קיימת גם מידה נוספת צפונה. גם בקולקציית המכנסיים לא היו מזיקות על המדף קצת השלמות מקצה טווח המידות.

*תגובת הרשת: "המידות ברשת לטופים הן XP, P, 1-4, ובמכנסיים - 32-44. זמינות המידות גבוהה. הדבר בולט במיוחד בתחילת עונה. מטבע הדברים, הזמינות גבוהה פחות בסוף העונה. אם פריט במידה המבוקשת אינו נמצא בחנות, הקופאי יכול לבדוק באילו חנויות הוא נמצא. אפשר גם לבקש משירות הלקוחות בבקשה להעביר פריט. הרשת פונה לכלל האוכלוסייה ומטבע הדברים, מגוון הדגמים והמידות רב ומתאים לקהל רחב ביותר המחפש אופנת קז'ואל מגוונת".

H&O

השינוי בתפישה ניכר כאן בקלות על המדפים - כאן לא מתביישים במידות גדולות יותר, וגם ה- XXL ומידה 46 מציצות מן המדפים ועל הקולבים.

*תגובת הרשת:גליה צורי, סמנכ"ל סחר ב-H&O, מעדכנת כי המידות ברשת נעות "מ-XS ל-XLL, 46-48, תלוי בקולקציה. האופנה שלנו מכוונת לטווח רחב של גילאים וההיצע בהתאם".

ההזמנה בתשלום

כשביקשה א' למדוד שמלה במידה 42 בחנות "דפנה לוינסון HDL" בקניון מלחה, הסתבר לה שאינה קיימת בחנות. המוכרת אמרה שאפשר להזמינה, אך רק בתשלום מראש. "התפלאתי, מדוע לא ניתן להזמין עבורי כדי שאוכל למדוד? לא מדובר במידה נדירה שדורשת תפירה מיוחדת. כשם שהמוכרת הייתה מזמינה שמלה במידה 38 או 36 עבור לקוחה, כך גם צריך לנהוג עם מידה 42 ואפילו 44 אם צריך", אומרת א'.

בסופו של דבר, היא מספרת, הסכימה המוכרת להתקשר אליה אם השמלה תגיע לחנות - אולם זה מעולם לא קרה. היא פנתה במייל לשירות הלקוחות, אך לא נענתה.

*תגובת הרשת: מהרשת נמסר כי הפנייה במייל לא התקבלה, ומסבירים: "אנו עושים מאמצים לתת מענה לכלל לקוחותינו, הן מבחינת הפריטים המוצעים והן מבחינת השירות. אין זה מפליא שמידה מסוימת אזלה; באותה מידה, יכלה להימכר מידה אחרת בחנות. אנו מתחייבים לספק שמלה עבור לקוחה ששילמה בעבורה - הבחירה בידיה. במקרים בהם מסופקת ההזמנה והמידה לא מתאימה, כספה מוחזר. המוכרת הייתה מזמינה פריט ששילמו עבורו בכל מידה שהיא, וניסתה לסייע בלבד. אין במקרה הנדון העברת מסר, אלא מקריות בה חסרה בחנות מידה מסוימת. גם ברשת שלנו אלו מידות נפוצות בקרב נשים".