"יש הזדמנות לתחרות בשוק הסלולר - תלוי בשר התקשורת"

ליאור בנאי, מנכ"ל פרי-טלקום, מסיים שנה של ניסוי שיווקי כדי להיכנס לשוק הסלולר כמתחרה ■ בראיון ל"גלובס" הוא מפרט את הקשיים מצד המפעילות הסלולריות והדרך הארוכה לקבלת רישיון קבוע ממשרד התקשורת, שעדיין לא ניתן

במדינה מתוקנת עם משרד תקשורת חזק ואסטרטגיה ברורה, סביר להניח שההתייחסות לחברה כמו Free-טלקום, הייתה אחרת. אלא שבישראל, חברה כמוה שמביאה בשורת חדשנות ורעננות לשוק הסלולרי, צריכה לחכות 3 שנים כדי לקבל רישיון קבוע להיות מפעילה סלולרית MVNO.

בינתיים, היא מכלה את משאביה המדוללים בהמתנה מייגעת לסיום הביורוקרטיה במשרד התקשורת. במובנים רבים דומה הסאגה שעוברת פרי-טלקום לסאגה שעברה 012 סמייל בדרך לקבלת רישיון לספק טלפוניה במודל דומה על רשתות בזק והוט. זו גם הסיבה שבלית ברירה נאלצה להודיע לפני שבועיים על כך שאם לא תקבל את הרישיון עד סוף השנה לא תהיה לה ברירה מלבד לפנות לבג"צ.

אבל מה שתופס על הוט ועל בזק לא תופס על החברות הסלולריות. הרשתות הפתוחות הנייחות הן בבחינת רשתות שעליהן אפשר לעשות הכל, ואילו לפי משרד התקשורת, הרשתות הסלולריות הן דבר שאסור לגעת בו. אצלן הרשתות צריכות להישאר סגורות וכדי לאפשר לשחקן חדש לפעול על גביהן, צריך לעבור שימועים על גבי שימועים שנמשכים שנים. בינתיים, את המחיר משלמים הצרכנים באמצעות מס היעדר תחרות.

ניסיונות מניעתיים

פרי-טלקום הייתה יכולה להיות דוגמה טובה ביותר לקיום תחרות בשוק הסלולרי אם הייתה כאן מדיניות תומכת. מדובר בשני צעירים, ליאור בנאי וערן שלו, יוצאי סלקום, שהקימו חברה לסיפוק שירותי ערך מוסף על גבי הסלולר, אך מוצאים את עצמם נאבקים על הזכות הזאת כבר 3 שנים.

פרי-טלקום היא קונספט. היא מודל שאם יצליח, יכול לחולל שינויים גדולים בשוק, ולכן החברות הסלולריות חוששות ומנסות להתנכל לה, כמו למשל, על-ידי עיכוב העברת דאטה בצורה מסודרת ועל-ידי כך משבשים את רציפות הקול, במיוחד סלקום. אבל היום, בעקבות לחץ תקשורתי, המשרד הגיב בתקיפות לנוכח הניסיונות למנוע ממנה לספק שירותים במסגרת הניסוי שעשתה, המצב נרגע ומה שנותר לחברה הוא לקבל רישיון קבע ולגייס הון בעיקר לטובת שיווק.

איך תמשיכו ללא רישיון קבוע?

בנאי: "התחלנו את התהליך לפני שנתיים. שנה שלמה עבדנו חזק בנושא של רגולציה ובנושא תשתיות וטכנולוגיה. בינואר 2009 השקנו ללקוחות את מה שנקרא במשרד התקשורת 'ניסוי שיווקי' שאמור היה להימשך שנה. אנחנו ממש בסיום הניסוי, ומבחינתנו כל היעדים הושגו. גם טכנולוגיים, גם רגולטוריים, גם מתחרים, גם כל החיבורים מול המפעילים".

אם מחר תקבלו רישיון, אתם יכולים כבר להתחיל לספק שירותים?

"אם מחר נקבל רישיון קבע, נשלים את היערכות הסופית תוך 3-4 חודשים. יש הבדל מהותי בין ניסוי שיווקי לבין מפעיל מסחרי מלא, אבל אנחנו נהיה שם. התחלנו את המהלך הזה במטרה להיות מפעיל סלולרי נוסף".

בעצם אתם הולכים בשני כיוונים. אחד, להיות MVNO, ומצד שני להציע פתרון טכנולוגי למי שרוצה להיות מפעיל MVNO?

"נכון. אנחנו הולכים גם לפתרון של MVNO שיהיה משולב, או MVNO כמפעיל סלולרי וירטואלי או בטכנולוגיה שאנחנו עובדים עליה שזה Over IP (VoIP). בנוסף נציע גם לאחרים להשתמש בטכנולוגיה שלנו.

מה שאתם רוצים לעשות זה להיות MVNO מלא. כלומר להתחבר לרשת הרדיו של המפעילה הסלולרית. המתג והבילינג אצלך, ואתה צריך רק את רשת הגישה שלו?

"אנחנו אכן צריכים רק את האנטנות. אנחנו הולכים לעבוד בטכנולוגיה בטופולוגיה שנקראת full MVNO כי יש לנו מתג קלאס 5 עם כל התכונות שצריך, ויש לנו בילינג וכל מה שצריך וככה אנחנו עובדים בשנה האחרונה. אנחנו עולים עוד מדרגה ומרחיבים את זה עם HLR Home Location) Register - מאגר מידע הכולל אינפורמציה לגבי השירותים שהמנויים צורכים) וגם בשביל שאנחנו נשלוט על המנויים שלנו מבחינת איכות השירות ותכונות ו-SMS וכל שאר הדברים".

אתה רץ לפני שקבעו את דמי המעבר. אתה לא יודע כמה תצטרך לשלם לחברות הסלולריות. זה קריטי?

"החוק הגדיר שאנחנו כמפעיל MVNO נצטרך להתדיין מול חברות הסלולר ולקבוע את מחיר השינוע באנטנות שלהן. משרד התקשורת לא הולך להתערב. הוא פתח מה שנקרא חלון של חצי שנה שבו הוא נותן לצדדים להגיע להסכם. והיה ולא נגיע להסכמות, המשרד יכתיב את המחיר. יש מדינות שאכן המו"מ הצליח בהן ויש מקומות שרגולטור נאלץ לקבוע את מחיר. מהיכרותי את השחקנים בשוק, אני מניח שהוא ייאלץ להתערב".

הגיוס הבא

איך תממנו את עצמכם?

"את סבב הסיד עשינו בעצמנו, את ההון לניסוי השיווקי השלמנו בפחות מחודש. זה החזיק אותנו עד עכשיו, כולל תשתיות ושיווק. אנחנו עכשיו יוצאים לסבב גיוס נוסף לצורך הרחבת תשתיות, רכיבים סלולריים וכל מה שנגזר ממפעילה סלולרית מלאה. חלק קטן מהגיוס יוקצה לשיווק ולרכישת מנויים מכיוון שאנחנו הולכים לתת שירות גם למנויים שלנו, אבל גם עבור רשתות ריטייל גדולות".

אז מה שחסר לך זה רק הרישיון?

"בשלב ראשון אנחנו צריכים את הרישיונות ל-MVNO או ל- VOC כלומר רישיון להשתמש ברשת הדאטה של המפעילות הסלולריות, ובשלב שני את שני הסוגים. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיות משתלבות ומשלימות אחת את השנייה. MVNO זה שירות סטנדרטי ורגיל של שיחות ו-SMS סלולרי, שירות VOC שאנחנו נותנים בשנה האחרונה הוא הרבה יותר מתוחכם, מתקדם ויעיל וגם יכול להיות הרבה יותר זול.

למעשה חסר רק רישיון בשביל לחבר בין הלקוחות לבינינו. קיים חלון הזדמנויות אדיר לתחילת תחרות בשוק הסלולר, מבחינתנו המפתחות בידי שר התקשורת".