ארנסט & יאנג: "עוד לא תמה אי הוודאות של המכשור הרפואי"

דו"ח המכשור הרפואי השנתי של ארנסט & יאנג מראה כי סימני המשבר עדיין ניכרים לצד מכשולים ארוכי טווח יותר, אך חברות טובות ישרדו ויש גם תחומים מנצחים

רוח של אופטימיות זהירה שורה על דו"ח המכשור הרפואי השנתי של ארנסט אנד יאנג. למרות מגוון כוחות הפועלים כדי להפוך את חייהן של חברות המכשור הרפואי לקשות יותר, בכל זאת מאמינים בחברה שהתחום צלח את המשבר וכי לטובות מבין החברות מחכים ימים יפים יותר.

זהו הדו"ח השנתי השני של ארנסט אנד יאנג לתחום המכשור הרפואי, ועצם קיומו מעיד על החשיבות הגוברת של תחום זה בארה"ב.

על-פי הדו"ח, המשבר הכלכלי פגע בחברות המכשור הרפואי הגדולות (ג'ונסון אנד ג'ונסון, מדטרוניק, בוסטון סיינטיפיק וכדומה), הנחשבות בדרך כלל לחסינות משבר. ב-2008 מצבן היה עוד טוב אך במחצית הראשונה של 2009 הן לא הצליחו להצמיח מכירות כלל. בארנסט מעריכים כי למרות ההתעוררות בשווקים, גידול משמעותי בהכנסות של חברות המכשור הגדולות לא יגיע עוד השנה. בהתאם לכך, החברות הללו צפויות לגלות זהירות במדיניות הרכישות שלהן.

שנת פשיטות הרגל

בינתיים, חברות הסטארט-אפ, שהלכו ונחנקו בעקבות המשבר, ממשיכות להיחנק גם עכשיו. אמנם חברות צעירות אך בשלות יחסית - בשלבי מכירות בעיקר - הצליחו לגייס הון, אך בשוויים נמוכים משמעותית מבעבר. לאחרות לא נותר מימון כלל. סך כל מימון ההון סיכון לתחום המכשור הרפואי בארה"ב ירד ב-2008 ב-53%.

ההערכה היא כי ב-2009 יירשמו יותר פשיטות רגל כאלה מאשר בכל אחד מן המשברים הקודמים. בתקופה הקרובה נראה כנראה פשיטות רגל ומכירה בהפסד של חברות שהחזיקו מעמד בקושי, מתוך תקווה כי עם תום המשבר יגיעו הערכות שווי גבוהות יותר. רק עבור חלקן המשאלה תתממש.

באשר לקרנות ההון סיכון, הדו"ח צופה כי חלקן ייסגרו וסך כל הכסף הזמין לתחום לא יחזור בשנים הקרובות לרמתו ב-2006-2007. ואולם, עבור הקרנות הקיימות, המשבר הוא ההזדמנות להשקעות בתנאים מצוינים, כשאת התמורה נראה החל מעוד חמש שנים לערך.

אפילו בתחום המיזוגים והרכישות, שהציל את סקטור המכשור הרפואי בזמן המשבר, יש כעת מגמות לכאן ולכאן. המחצית הראשונה של 2008 דווקא הייתה מצויינת, עם עסקאות בהיקף של 31 מיליארד דולר, אחת המחציות הטובות אי פעם, אך מכאן המצב התדרדר. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2009 נרשמו עסקאות בהיקף של 6.7 מיליארד דולר בלבד, כשהרבעון השני של 2009 הייתה גרוע אף מן הראשון.

מגמות רכישה מעורבות

מספר חברות ציבוריות נרכשו בפרמיה על מחירן בשוק בעת הרכישה - אך הנתון הזה מטעה. כשמסתכלים על המחיר הממוצע במשך שנה לפני הרכישה, רק 2-3 חברות נרכשו בפרמיה. נראה שהרוכשות בהחלט ניצלו ירידה רגעית במחירי החברות, ואולי גם פאניקה של המשקיעים לגבי עתיד השווקים, כדי לקנות בזול.

מי שנעלמו לחלוטין מן המפה כרוכשות בעת המשבר הן קרנות הגידור וחברות האחזקות הפועלות בתחומים מבוזרים. חזרתן לתחום תהיה כנראה מתונה, עם השקעות מיעוט סלקטיביות ועסקאות פיננסיות, כגון רכישת זרם הכנסות או חוב של חברת מכשור רפואי.

בהסתכלות קדימה, השוק מאופיין באי ודאות. צפויים שינויים מרחיקי לכת ברגולציה, כאשר מסלול האישורים המקוצר (510K), החביב מאוד על חברות מכשור רפואי ישראליות, צפוי לעבור רפורמה מהותית. מסלול זה מאושר לחברות שמצליחות להראות כי המוצר שלהן דומה לקיימים בשוק ולכן הסיכונים בו מוגבלים. הטיעונים לדמיון בין מוצרים הפכו לאמנות של ממש.

שינויים רגולטוריים

ל-FDA ולמבקריו נמאס והוחלט לצמצם את מסלול ה-510K. משמעות הצמצום עדיין לא ברורה, אבל התוצאה היא שקרנות הון סיכון וגם חברות רוכשות, מעדיפות לשבת על הגדר טרם ביצוע השקעה.

אי ודאות נוספת נובעת מ"חוק סנשיין", אשר מחייב תיעוד מדוקדק של יחסי החברות עם רופאים שמפתחים את המוצרים איתן. ישנו חשש כי החוק יוביל לירידה בשיתוף הפעולה עם רופאים מתוך חשש לבעיות אתיות וגם בשל העלות של התיעוד הנוסף.

מבחינת הזדמנויות לעתיד, שתיים מסתמנות כבלתי מנוצחות: האחת היא הפיכת ניתוח פולשני לזעיר פולשני. השניה היא טיפול שיאפשר ניהול של מחלה כרונית בשלב מוקדם יותר - למשל טיפול במחלה מטבולית עוד בשלב ההשמנה במקום בשלב מחלת הלב והסוכרת.