וול סטריט ננעלה בעליות שערים; פרוטליקס צללה 14.8%

גלובס tv נתון מספר מכירות הבתים הקיימים בהמתנה לאוקטובר הפתיע לטובה כשעלה ב-3.7% ■ נתוני מכירות הרכבים לחודש נובמבר בארה"ב - מעורבים ■ הזהב ננעל בשיא כל הזמנים - 1,200 דולר לאונקיה

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הלילה (ג') בעליות שערים חדות, כשנראה כי החששות באשר להשלכות שליליות פוטנציאליות של המשבר בדובאי התפוגגו. הדאו ג'ונס שבר במהלך יום המסחר את רף ה-10,500 נקודות - רמת שיא שנתית - לפני שהתקפל וננעל בשער נמוך יותר.

"משקיעים מתחילים להיכנס לציפייה ל'ראלי סנטה קלאוס', וזו יכולה להיות הזדמנות עבור אנשים לקפוץ חזרה לשוק", אמר כריס טינקר מ-ICAP אפולו בראיון טלוויזיוני ל"בלומברג". טינקר מדבר על ראלי סוף שנה, מאחר שבד"כ בתקופת חג המולד ובכלל בסוף השנה, השוק רושם עליות שערים.

צ'רלס פלוסר, נשיא הבנק המרכזי של פילדלפיה וחבר ה'פדרל ריזרב', נאם הערב (ג') ברוצ'סטר, ניו יורק והיה לראשון מקובעי המדיניות המוניטרית בארה"ב שקרא בגלוי להעלות את שערי הריבית האפסית בארה"ב.

פלוסר, הידוע בארה"ב בדעותיו הניציות בכל הנוגע לאינפלציה, היה בין הבודדים שביקשו בזמנו שלא להוריד את הריבית בחדות כל כך במהלך הורדות הריבית המסיבי שנקט ה'פד' במהלך המשבר הנוכחי. כזכור, בפרוטוקולי הריבית האחרונים שפורסמו ציינו חברי ה'פד' כי הם מתכוונים להשאיר את הריבית ברמתה הנמוכה "לתקופה ממושכת". כלכלנים אמריקניים מצפים כי ה'פד' לא יתחיל להעלות את הריבית לפחות את למחצית השנייה של 2010.

פלוסר, שאמר כי הוא מרגיש בטוח יותר כעת בהתאוששות הכלכלית, ציין כי ה'פד' צריך להעלות את הריבית "בקרוב" ולהפסיק להזרים כספים למערכת הפיננסית. פלוסר הזהיר כי אם לא ייעשה כן, "האינפלציה תעלה לרמות בלתי מתקבלות על הדעת". בנוגע לשוק העבודה ציין פלוסר כי "התאוששות שוק העבודה מהמיתון הנוראי תיקח זמן. אני מניח שיחלפו כמה שנים לפני שנראה את שיעור האבטלה יורד לרמות סבירות". לדעת פלוסר, צמיחת התמ"ג בשנתיים הקרובות (2010-2011) תסתכם בארה"ב ב-3%.

החוזים העתידיים על הנפט ננעלו הערב בעלייה של 1.5% לרמה של 78.45 דולר לחבית. הזהב ננעל בעלייה של 1.5% ברמת שיא של כל הזמנים - 1,200.2 דולר לאונקיה.

מדד מנהלי הרכש מאכזב; נתון מספר מכירות הבתים הקיימים מפתיע לטובה

מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אוגוסט ירד ל-53.6 נקודות לעומת צפי לירידה ל-54.8 נקודות. בספטמבר עמד המדד על 55.7 נקודות. עם זאת, יש לזכור כי כל קריאה מעל 50 נקודות פירושה התרחבות כלכלית.

רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות והאסטרטגיה במזרחי טפחות הגיב לפרסום מדד מנהלי הרכש וכתב כי "המדד מצביע על כך שהעלייה בפעילות היצרנית בארצות הברית נמשכת זה ארבעה חודשים. אולם, בחודש האחרון היה קצב הצמיחה איטי יותר, לאחר שיפור רצוף במשך 12 חודשים. המדד החדש אף נמוך מהציפיות". מנחם הוסיף כי "מדובר בדו"ח פושר משהו, המצביע על כך שההתאוששות הכלכלית בארה"ב נמשכת, אך בקצב איטי יחסית. נתון מעין זה תומך בכך שהממשלה והבנק הפדרלי ימשיכו, בחודשים הקרובים, לגלות מעורבות ולתמוך במגזר העסקי".

דו"ח הוצאות הבנייה בחודש אוקטובר הצביע נותר מאוזן. כלכלנים צפו ירידה של 0.4%, לעומת עלייה של 0.8% בחודש ספטמבר (במסגרת הדיווח היום עודכן הדו"ח לירידה של 1.6%).

נתון מספר מכירות הבתים הנמצאות בתהליך בנייה לחודש אוקטובר, שפורסם במקביל לדו"ח הוצאות הבנייה, הפתיע לטובה כשהצביע על עלייה של 3.7% לעומת הצפי לקיטון של 1%. בספטמבר עלה מספר המכירות בחדות בשיעור של 6.1%. זוהי העלייה החודשית התשיעית ברציפות ומספר מכירות הבתים הקיימים נמצא כעת בשיא של שנתיים וחצי.

"שוק הדיור מראה סימנים מעודדים של התאוששות", ציין עם פרסום הנתונים סקוט בראון, כלכלן ראשי ב-Raymond James מפיטסברג פלורידה. "עם זאת, שינוי בשוק העבודה חיוני להמשך השיפור בשוק הדיור".

פרוטליקס בחרה בפייזר, יצרניות הרכב ריכזו עניין

פורד , טויוטה והונדה ריכזו עניין על רקע דיווחי יצרניות הרכבים על מכירותיהן בארה"ב בחודש נובמבר.

לפי דיווחים בתקשרות האמריקנית, ג'נרל אלקטריק הגיעה להסכם טנטטיבי עם שותפתה, ויוונדי, לרכישת חלקה של האחרונה ב-NBC יוניברסל ב-5.8 מיליארד דולר.

על רקע העלייה במחירי הסחורות בלטו, בין היתר, מניותיהן של אקסון מובייל , באריק גולד ואלקואה .

גם סיטיגרופ ו בנק אוף אמריקה ריכזו עניין, לאחר שמניות הפיננסים רשמו אתמול אל העליות התלולות בחיור מבין 10 המגזרים במדד ה-S&P 500. זאת, על רקע התפוגגות החששות בנוגע להשלכות אפשריות של המשבר בדובאי.

חברת הביומד הישראלית, פרוטליקס , ננעלה בירידות שערים חדות על רקע ההסכם האסטרטגי עם ענקית התרופות העולמית פייזר , שרכשה את הזיכיון לשיווק התרופה שפיתחה פרוטליקס לטיפול במחלת הגושה. במסגרת ההסכם, פייזר תזרים לפרוטליקס עשרות מיליוני דולרים.