כבר לא הגביע של הלוזרים

המיתוג החדש של גביע אופ"א (שעכשיו נקרא הליגה האירופית), יחד עם מערך שיווק סופר-יעיל של אופ"א, הוביל להכפלת ההכנסות של המפעל מזכויות שידור. צ'מפיונס זה עדיין לא, אבל בהחלט יש על מה לשחק

"חמישי בלילה, ערוץ 'פייב', חמישי בלילה, ערוץ 'פייב'", שרו בשמחה גלויה לאיד האוהדים באולד טראפורד בשבוע שעבר. פייב הוא ערוץ בריטי שרכש את זכויות השידור בבריטניה של הליגה האירופית, אחרי שעיקר הספורט ששודר בערוץ היה הליגה האנגלית ופוטבול אמריקני. בדיוק הערוץ שבו ישודרו החל מעוד חודש בערבי חמישי משחקיה של ליברפול, שנואת נפשם של אוהדי מנצ'סטר יונייטד. הצהלות האלו הן כמובן תזכורת לכך שליברפול סיימה את דרכה בליגת האלופות ונשרה למפעל שהיה קרוי עד השנה האחרונה גביע אופ"א. או כמו שפרנץ בקנבאואר קרא לו: "גביע הלוזרים".

כריסטיאן פורסלו מהנהלת ליברפול סירב לראות בכך טרגדיה. מול מראייני "סקיי" הזועמים על אובדן הקהל של המועדון הפופולארי עבור ליגת האלופות, אותה הם משדרים, הוא הסביר שהפגיעה הפיננסית מוגבלת מאוד. "אם נשחק שניים-שלושה משחקים בליגה האירופית, זה יתאזן מבחינה פיננסית". גם קרל היינץ רומיניגה הבהיר לפני מספר שבועות, לאור החשש שבאיירן לא תעלה לשלב הבא בליגת האלופות: "גם עם מענק העלייה, לעוף בשמינית הגמר של ליגת האלופות משתלם פיננסית פחות מהגעה לשלבים המאוחרים של הליגה האירופית". התמונה שמתוארת כאן היא לחלוטין לא זאת שזכורה לנו מגביע אופ"א. איך הגענו פתאום למצב החדש שהליגה האירופית בכל זאת שווה לא מעט מבחינה כספית?

ההרפתקה האירופית החדשה

פיליפ לה-פלוך הוא מנהל שיווק באופ"א. השווייצרי, אחד מהאנשים שחתומים על רעיון ליגת האלופות, נבחר כאחד מעשרים האנשים המשפיעים על שוק שיווק הספורט בעולם על-ידי מגזין "ספורטס ביזנס אינטרנשיונל". הוא זה שהוביל את המהלך בו לקחה אופ"א את גביע אופ"א, נתנה לו תכנית משחקים מסודרת והגיונית ומיתגה אותו מחדש.

המפעל החדש, הבנוי על מכירת זכויות שידור מרכזית באמצעות אופ"א, כמו שנהוג בצ'מפיונס ליג, הוא לא רק יותר סולידרי למועדונים החלשים, אלא גם הרבה יותר מצליח פיננסית. כך שגם למועדונים העשירים זה לא נורא אם יפלו אליו מדי פעם. ג'יימס פיקלז, עורך "טי.וי ספורטס מרקטינג", הסביר ל"ספורטס ביזנס אינטרנשיונל" שבשלוש השנים הקרובות הליגה האירופית תרשום הכנסות של יותר מ-200 מיליון אירו ממכירת זכויות שידור, כפול ממה שגביע אופ"א הכניס בשיטה של מכירת זכויות פרטית על-ידי המועדונים בשלבים המוקדמים, ומכירה מרוכזת מרבע הגמר ואילך.

סוכנות TEAM שעובדת עבור אופ"א כבר חתמה על יותר מ-100 עסקאות שידור, לעומת 77 בשנה שעברה. וזאת למרות שהעסקאות כוללות גם משחקים מהשלבים המוקדמים. במקום לעבוד עם סוכנויות, מועדונים ויועצים שונים, עובדים הערוצים באופן מרוכז ובחוזה ארוך טווח לשלוש שנים. גם דרך העבודה המתוחכמת של TEAM, שהציעה את חבילות ליגת האלופות במקביל במספר מדינות, בכדי ליצור תחרות, או את הליגה האירופית מיד אחרי סיום המכרז לליגת האלופות, כשידוע לה מה הסכומים שיכולים הערוצים להציע, סייעה לזינוק בהכנסות. מחוץ לאירופה נמכרו חבילות של ליגת האלופות יחד עם הליגה האירופית, מה שנותן לערוצים מאסה של תוכן (352 משחקים), הדומה לליגה סדירה, ומיצוב כערוץ של כדורגל.

20% רייטינג לצ'מפיונס

מרוויחים מרכזיים הם הערוצים המסחריים באירופה. הרייטינג ונתח השוק של הערוצים החינמיים יורד בהתמדה ב-15 השנה האחרונות. עם עליית הערוצים בתשלום והמהפכה הדיגיטלית נוצרו מאות רבות של ערוצים חדשים הממומנים על-ידי פרסום ומנויים. ג'ורג'יו ג'ובטי, ראש רכש זכויות ספורט בחברת התקשורת של ברלוסקוני, מדיאסט, צפה שהעלית של הספורט תעבור לערוצים בתשלום: "עם המחירים הנדרשים היום עבור זכויות שידור של ספורט, זה בלתי אפשרי עבור ערוצים מסחריים להגיע לאיזון". מצד שני, ויתור על ספורט ויציאה משוק כה גדול ועתיר צופים עלול לגרום נזק בלתי הפיך לערוצים הללו. כבר היום, למרות הפסדים כספיים, מהווה התוכן הספורטיבי אלמנט מרכזי במיתוג, במיצוב ועבור התדמית של הערוצים המחזיקים בזכויות. הספורט נותן זהות ייחודית בשוק צפוף ועמוס, ומעניק דימוי מוביל.

מספרי הצופים שנאספו על ידי סוכנות אירודאטה TV, העוסקת בחקר קהלי טלוויזיה ברחבי העולם, מראים שלמשחקי ליגת האלופות בשנה האחרונה למשל, היה רייטינג ברחבי אירופה שנע בין 7% (אירלנד) ל-20% (פורטוגל). גמר הצ'מפיונס נתן ל-ITV 9.6 מיליוני צופים בבריטניה, ולאנטנה יותר מ-11 מיליון צופים בספרד. בייחוד במה שנוגע לכדורגל, זהו נכס שהערוצים המסחריים לא יכולים להרשות לעצמם לוותר עליו.

זה בדיוק מה שגורם לערוצים כמו פרו7-סאט1 בגרמניה, פייב בבריטניה, 6M בצרפת, מדיאסט, טלהסינקו בספרד ואנטנה ביוון להשקיע הון בשידור הליגה האירופית. המפעל הזה זול בהרבה מליגת האלופות, אבל מעניק תרומה דומה לערוצים המסחריים. וגם במדינות מהן צפויות הנציגות המקומיות להצליח יותר במפעל, כמו רומניה, רוסיה, טורקיה, פולין, פורטוגל והולנד, מוכנים הערוצים לשלם יותר מבעבר.

נראה שהעסק משתלם לכולם: מלבד ליברפול ישתתפו בשלבים הבאים באיירן או יובנטוס, מארסיי, אתלטיקו מדריד, ולנסיה ובילבאו, אייאקס, רומא, המבורג, ברמן, פנרבחצ'ה ואברטון. כולן קבוצות מושכות קהל ענק. בנוסף ישתתפו האלופות של בלגיה, הולנד ויוון, כמו גם בנפיקה וספורטינג מפורטוגל, המדינה עם הרייטינג הגבוה ביותר לכדורגל מועדונים אירופי. בנפיקה, יש להזכיר, היא מועדון הכדורגל בעל מספר החברים הגדול בעולם, עם אוהדים סביב הגלובוס. למגינת ליבם של אוהדי מנצ'סטר יונייטד, נראה שהפעם הנפילה של ליברפול תהיה רכה.