עיני יצטרך לחמם את הגזרה

אם יו"ר ההסתדרות רוצה להיכנס לפוליטיקה הוא צריך להתחיל לצחצח חרבות עם ביבי

בסביבתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ביטלו בימים האחרונים בגיחוך את הטענות שהשמיעו גורמים שונים במשרד האוצר, לפיהן עיני "מחמם" את יחסי העבודה במשק לאחר שקיבל החלטה אסטרטגית להתמודד בעתיד על ראשות מפלגת העבודה.

מדובר בשורת סכסוכי עבודה ותיקים, הסבירו אנשיו של היו"ר, שבמקרה הגיעו יחד לנקודת רתיחה. טענות האוצר, אמרו בהסתדרות, נובעות מחוסר היכולת או הרצון של ראשי המשרד להתמודד עם בעיות אמיתיות.

ולמרות זאת, קשה להתעלם מהעובדה שבכל יום כמעט שומעים על שביתה או על עיצומים חדשים. היום (ד'), למשל, הודיעה ההסתדרות כי עובדי רשות המים פותחים בשביתה מלאה במחאה על "סחבת במו"מ מצד האוצר". לפני יומיים הודיעו עובדי המוסד לביטוח לאומי כי הם יפתחו בשביתה ביום ראשון הקרוב, ואילו שביתת הקלדניות נמשכת זה השבוע השלישי ברציפות.

ואקום פוליטי במפלגת העבודה

בהסתדרות ממהרים, כאמור, לבטל את תיאוריות הקונספירציה, אבל דווקא עיני בעצמו הוסיף אתמול עוד שמן למדורה כשהצהיר מעל במה של כנס כלכלי כי "בינואר 2010 יסתיים השקט התעשייתי במשק". אפילו באי הכנס, שהגיעו בכלל כדי לשמוע דברים על חיסכון פנסיוני, זזו באי-נוחות על כיסאם והביעו תמיהה על מה שנראה כמו איום מיליטנטי.

האמירה הזו של עיני מגיעה אחרי שורה של עקיצות כלפי משרד האוצר, ובמיוחד כנגד העומד בראשו, השר יובל שטייניץ. השבוע ביקר עיני את ההתנהלות של "פורום השולחן העגול" ואת העובדה לכאורה שהוא לא זוכה מספיק לשיתוף פעולה מצד האוצר. עם זאת, גורמים שהשתתפו באותו מפגש אחרון של הפורום המשולש, מספרים כי דווקא עיני היה זה שבילה יותר זמן בהפסקת סיגריה מאשר בדיון אמיתי עם שטייניץ ועם שרגא ברוש.

"לדעתי, עיני מזהה ואקום פוליטי במפלגת העבודה", טוען יועץ תקשורת בכיר ומי שמכיר מקרוב את העולם הפוליטי והכלכלי גם יחד. "בעסקים קוראים לזה שלד בורסאי, ובמקרה של מפלגת העבודה מדובר בשלד פוליטי. עיני יודע שערכו של שלד לעתים קרובות גבוה יותר מערכו של גוף חי ופעיל, וכשהוא רואה את חולשתו של אהוד ברק הוא מבין את משמעות העניין", הוא מסביר.

מה הם הסימנים לכך שעיני פתח לכאורה בקמפיין? "אם שואלים את עיני על כוונותיו הפוליטיות אז הוא מכחיש (לאחרונה גם הכחשות לא ממש שמענו - ש.נ), אבל בסביבה שלו שומעים דברים פחות חד-משמעיים. עבור יועצים פוליטיים, זה בדרך כלל מאותת לגבי הכוונות האמיתיות ולכן לא הייתי פוסל שהוא אכן פתח בסוג של קמפיין. קשה גם להתעלם מהעובדה שעד לפני חודש וחצי הוא שמר על מתינות, ועכשיו הלשון שלו הרבה יותר תוקפנית".

לדברי אותו יועץ, עיני עושה את הדברים בחוכמה: את הסכסוכים של עובדי חברת החשמל ושל הנמלים הוא מנהל מאחורי הקלעים, אבל סכסוכים של עובדים חלשים המעוררים סימפטיה, הוא מציב בחזית. כך במקרה של קלדניות בתי המשפט או במקרה של עובדי קופת חולים כללית, שחלקם נאלץ לקבל השלמת הכנסה.

בכל מקרה, אומר היועץ, חימום הגזרה מול שטייניץ אינו מעיד בהכרח על כוונות פוליטיות מובהקות. "אם הוא החליט ללכת לקמפיין הוא יהיה חייב להקצין את היחסים עם ראש הממשלה נתניהו ורק אז יהיה זה סימן ברור ליעדים שלו", הוא מסביר.

אבל לא כולם משוכנעים שמניעים פוליטיים הם שעומדים מאחורי ההתנהלות של עיני. "גם אני שאלתי את עצמי מה בדיוק עובר לו בראש לאחרונה", אומר יועץ תקשורת בכיר אחר. "אבל מצד שני הבחירות למפלגת העבודה עוד רחוקות. זה נכון שיש ואקום במפלגה, אבל אני הייתי מייעץ לו לחכות".

להצליח יותר מעמיר פרץ

אחת התיאוריות היא שעיני לא יחזור על הטעות שעשה קודמו בתפקיד, עמיר פרץ, שהפך ממלך ההסתדרות למי שהתרסק עם מפלגת העבודה. המקרה של פרץ, כך גורסת התיאוריה, מהווה תמרור אזהרה מהדהד עבורו. מצד שני, מי שבקיא במתרחש בשנים האחרונות בקומה החמישית בבניין ההסתדרות בת"א, יודע שעיני נחוש להראות לכולם שהוא טוב יותר מעמיר פרץ.

הוא מתקן הסכמים גרועים עליהם חתם פרץ, הוא יאגד את העובדים הזרים למרות שפרץ מנע בכל מחיר מהלך כזה, הוא מצרף יותר עובדים להסתדרות ומביא הישגים גדולים יותר לחברי הארגון. על אותו משקל ממש, לא מן הנמנע שעיני משועשע מהרעיון להפוך ליו"ר מפלגת העבודה - וגם את זה הוא יעשה טוב יותר מפרץ.