מודל חדש לשימוש בתוכנה: איך להשיג הכנסות נוספות ללא השקעה

חברת הסטארט-אפ הישראלית SoftwaRental מציעה פלטפורמה שמאפשרת ליצרניות תוכנה להשכיר תוכנות למשתמשי קצה, ולייצר זרם הכנסות נוסף מלבד זה הנשען על מכירות

יצרניות תוכנה נשענות על הכנסות שנגזרות ממכירת תוכנות למשתמשי המחשב. אולם, משתמשים רבים מתקשים להוציא סכום כסף גדול על תוכנות אותן הם צריכים לשימוש מוגבל. חברת הסטארט-אפ SoftwaRental, שהוקמה ב-2008 על-ידי ירון בן-שושן (מנכ"ל), ליאור טל (סמנכ"ל שיווק) ושמוליק הכהן (סמנכ"ל כספים), סבורה כי בידיה הפתרון.

"יצרנו פלטפורמה שמאפשרת ליצרניות תוכנה להשכיר תוכנות למשתמשי קצה, ולייצר זרם הכנסות נוסף מלבד זה הנשען על מכירות", אומר בן-שושן. כך עומדת בפני המשתמשים האפשרות לשכור תוכנה על בסיס זמן שימוש מוגבל. לדברי בן-שושן, "יש צרכנים שמוכנים לשלם מעט כסף עבור שימוש מוגבל בתוכנה, בדומה לצרכני המוזיקה שמוכנים לשלם עבור שיר בודד באיי-טיונז".

המוצר של SoftWarental הוא המשך של החברה הקודמת שבה היו מעורבים בן-שושן והכהן - Approtect, שפיתחה טכנולוגיה למניעת שימוש לא חוקי בתוכנות, ונאלצה להפסיק פעילותה. "גילינו כי פירטיות של תוכנה היא חלק מהמודל העסקי של יצרניות התוכנה", אומר בן-שושן. "רוב היצרניות אמרו שהן לא רוצות להילחם בגנבי התוכנות, אולם, הן היו שמחות אם היו נוצרים מודלים לשימוש בתוכנה. מכאן התפתח הרעיון שלנו".

לדבריו, "כל יצרנית תוכנה יכולה לפתוח באתר שלנו חשבון חינמי ולהעלות את התוכנה. ברגע שהן מורידות אותו יש להם ביד תוכנה רנטבילית, והם אלו שמחליטים את אופי רישיון השימוש - מהו המחיר להשכרה, ומהו זמן השימוש המותר". מרגע זה יכולות יצרניות התוכנה למכור באתר שלהן רישיונות זמניים, ולהשתמש באתר של SoftWarental רק ככלי ניהול ומעקב אחר סטטיסטיקות. בשלב הבא, אתר החברה ישמש גם כזירה נוספת שבה יוכלו היצרניות גם להשכיר את התוכנה.

עד כה השקיעו היזמים בחברה סכום מוערך של כ-100 אלף דולר, והם מתכננים לצאת לגיוס במהלך 2010. החברה מלווה על ידי ג'י פקטור של גריי אינטראקטיב מקבוצת אדלר חומסקי, שמספקת לה ייעוץ וליווי תמורת אקוויטי.

מהיכן יגיעו ההכנסות?

בן-שושן: "נייצר מודל של חלוקת הכנסות בינינו לבין יצרניות התוכנה, והן אלו שיקבעו את מחיר ההשכרה". החברה מתמקדת ביישומים שרצים על הדסקטופ בלבד ועל מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט, אולם בעתיד מתכננים היזמים להרחיב את התוכנות המוצעות במטרה להגיע למסה קריטית של תוכנות באתר. SoftWarental נמצאת במגעים עם מספר יצרניות תוכנה, בהן בבילון, במטרה לשכנע אותן להתחיל ולהציע את התוכנה שלהן להשכרה. חברה ישראלית אחרת שמציעה מודל דומה - בתחום הגיימינג - היא Double Trump.

"יצרניות התוכנה רוצות לדעת עד כמה ייפגעו ההכנסות שלהן ממכירות תוכנה, אבל אני בטוח שמדובר בתהליך קניבליזציה זמני", אומר בן-שושן, "תיתכן ירידה זמנית בהכנסות, אולם משתמשים שלא יכולים לרכוש את התוכנה, או שעושים בה שימוש מוגבל בלבד, יעדיפו לשכור אותה מאשר להשתמש בה באופן פירטי. הפלטפורמה שלנו מציעה זרם הכנסות נוסף שלא מצריך הוצאה כספית או מאמץ".