מזוז: "חשודים ויחצ"ניהם שותפים במתקפה על מערכת אכיפת החוק"

לדברי היועמ"ש, מתקפות אלה פשטו ולבשו צורות שונות מעת לעת, כשחלקן היו ישירות, אישיות ומערכתיות, וחלקן "התהדרו בלבוש אחר" - כשהוא רומז אולי לרפורמות שיזמו שרי משפטים שונים

"בשנים האחרונות חוותה מערכת אכיפת החוק על כל שלוחותיה - בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה - מציאות של מתקפות אישיות ומערכתיות מצד גורמים שונים, לרבות מצד חשודים, נאשמים, שלוחיהם, יחצ"ניהם ותומכיהם, בדרכים שונות ומגוונות. מתקפות אלה נועדו לפגוע ולהחליש את כלל מערכת האכיפה ושמירת החוק, על כל מרכיביה, ולפגוע בלגיטימציה הציבורית של פעילותה". כך אמר שלשום (ג') היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בהשתלמות הפרקליטות שנערכה באילת.

היועץ אמר כי מתקפות אלה פשטו ולבשו צורות שונות, מעת לעת, כשחלקן היו ישירות - אישיות ומערכתיות - וחלקן "התהדרו בלבוש אחר", כשהוא רומז אולי לרפורמות שיזמו שרי משפטים שונים.

לדבריו, גם אם היו לעיתים תקלות - וסביר להניח שעוד יהיו - קשה להימנע מהרושם כי המתקפות הן דווקא בשל ההישגים של מערכת אכיפת החוק, בעיקר בתחום המאבק בשחיתות, "שהיו כנראה לצנינים בעיני גורמים שונים. מתקפות אלה לא יסיטו אותנו מדרכנו".

בשנים האחרונות, הוסיף מזוז, "אנו מצויים בעיצומו של גל עכור, ונראה כי השמיים הקודרים יתבהרו רק כאשר התפיסה בדבר חשיבות כיבוד החוק ומשרתיו תהפוך לנחלת הכלל בקרב המנהיגות הציבורית-פוליטית. אין זה חלום באספמיה, כבר היו דברים מעולם".

מזוז ציטט מדברים שאמר ראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין, בוועידת תנועת החירות ב-1951, שם דיבר על "עליונות המשפט" ועל הצורך לתת לשופטים הכרה ועצמאות בלתי מסויגת. הוא סיפר כי הקריא את הדברים לממשלה ב-2007, אך "הדברים לא הותירו רושם עז על השרים".

כרסום ביראה מפני החוק

מזוז אמר כי פרקליטות המדינה מנהלת מאבק חשוב על שימור אופיה של המדינה כמדינת חוק, כדי שלא תהא "מדינת עולם שלישי, על כל הכרוך במונח זה". ואולם, לדבריו, בשנים האחרונות חלה עלייה במתח שבין המשפט לפוליטיקה, וישנו תהליך של כרסום ביראה מפני החוק ובכיבוד המופקדים על שמירתו.

לדבריו, עובדי הציבור, "המכונים לא אחת בזלזול 'פקידים'", הם תשתית היסוד של חברה מתוקנת. הוא מתח ביקורת מרומזת על שר המשפטים, יעקב נאמן. "אנו מרבים לשמוע טענות כי הדרג המקצועי בכלל, והמשפטנים בפרט, 'לא מאפשר לשלוט' ומפריע לדרג הפוליטי ביישום מדיניותו. המציאות שונה בתכלית. המשפטנים ו'הפקידים' לא מונעים יישום מדיניות או ביצוע החלטות חוקיות שהתקבלו בהליך תקין.

"לעומת זאת, במקרים של החלטות ויוזמות, שאינן עולות בקנה אחד עם החוק ועם עקרונות מינהל תקין, זהו מבחנם של שומרי הסף - הפקידות המקצועית והמשפטנים - למנוע מעשים לא תקינים. בעשותם כן הם משרתים ישירות את הציבור ומבטיחים את שלטון החוק בשלטון, היינו שהחוקים הנחקקים על-ידי פוליטיקאים גם יכובדו על-ידם".

טיפוח השירות הציבורי

מדינות מתוקנות, הוסיף מזוז, מטפחות את השירות הציבורי ולא נאבקות בו. "במדינת ישראל לא רק שאין טיפוח של השירות הציבורי, אלא התפתח ספורט חדש של מי משמיץ יותר את השירות הציבורי בכלל, ואת המשפטנים בפרט", אמר.

מזוז, שמסיים את תפקידו בינואר הקרוב, ניצל את הפרידה מהפרקליטות כדי לציין כי רוב היעדים שהציב לעצמו כשנכנס לתפקיד ב-2004 מומשו בהצלחה לא מבוטלת, הן בתחום הניהולי-ארגוני הפנימי, הן בתחום חיזוק התיאום ושיתוף-הפעולה עם רשויות האכיפה האחרות, והן בתחום המאבק בפשיעה, ובראש ובראשונה - המאבק בשחיתות השלטונית ובפשיעה המאורגנת.