היא תשנה את צורת המחשב

מערכת ההפעלה של גוגל עשויה להשפיע על שוק חומרה ל-PC, לא רק על שוק התוכנה

לרגע היה נדמה שגוגל נלחצה. לפני שבועיים חשפה ענקית החיפוש המקוון את מערכת ההפעלה שלה למחשבים האישיים, Chrome. החשיפה יצרה את הרושם כי גוגל מוכנה להשקה במחצית השנייה של 2010 עם מוצר עובד, אבל נעדר ממנה מידע חיוני רב.

בין השאר, לא מסרה גוגל מי יהיו ספקי החומרה שיסכימו למכור את המחשבים שלהם עם מערכת ההפעלה החדשה במסגרת הסכמי OEM (יצרני ציוד מקורי), כלומר - מי יהיו מקורות ההפצה האמיתיים למשתמשי הקצה.

חשיבותם של הסכמי OEM היא קריטית, כפי שניתן לראות בבירור בדו"חות מיקרוסופט , לפיהם יותר מ-80% מהמכירות בסגמנט הלקוחות - האחראי על מכירת מערכות הפעלה ללקוח הסופי - מגיעות מהסכמי OEM.

בשנת הכספים 2009, שהסתיימה ביוני השנה, הציגה מיקרוסופט ירידה של 13% במכירות בסגמנט זה, ואלו הסתכמו ב-14.7 מיליארד דולר. מכירות ערוץ ההפצה באמצעות ספקי החומרה ירדו בכ-16% וגררו את המכירות בסגמנט הלקוחות כולו כלפי מטה.

גוגל סיפקה בחודשים האחרונים רק אמירות כלליות על שיתופי פעולה. עד אתמול (ד') הייתה הרגשה שאולי ההצלחה המסתמנת של מערכת ההפעלה חלונות 7 יצרה לחץ על גוגל להציג אלטרנטיבה לפני שהשוק נכבש, גם אם לא הכול סגור. אתמול בישר האתר Digitimes כי יו"ר אייסר הודה בראיון כי חברתו מתכוונת להיות הראשונה שתמכור מחשבי נטבוק עם מערכת ההפעלה כרום.

יש סמליות רבה בהחלטה של אייסר, שנכון לרבעון השני הייתה במקום השני במכירות מחשבים אישיים בעולם. בעשורים האחרונים שלטו החברות הגדולות - HP, IBM / לנובו ודל - ברוב שוק המחשוב האישי. החדירה האינטנסיבית של הנטבוקים הקפיצה את אייסר למקום גבוה ברשימת הספקים, על חשבון לנובו ודל.

לפי רשימת שיתופי הפעולה של גוגל, אנו צפויים לראות בקרוב גם את HP ולנובו מכריזות על מחשבי הנטבוק שלהן כערוץ הפצה רשמי. אבל בינתיים, לאייסר יש יותר מוטיבציה מכולן לראות את עולם המחשוב המוכר משתנה, ומהר.

השינוי הזה יכול להיות הרבה יותר עמוק ממה שנדמה. שימו לב לעולם הטלפונים החכמים, אלו שלעיתים קרובות מדמים אותם למחשבים אישיים יותר מאשר לטלפונים. תראו את הגיוון מבחינת הפונקציונליות, הוויזואליות, היישומים, החומרים והשימושיות. האם ייתכן שהסיבה לגיוון בחומרה היא הגיוון במערכות ההפעלה, ולא להיפך, כפי שנדמה אינטואיטיבית?

בגוגל כנראה משוכנעים שהתשובה היא חיובית. מהמעט שחושפת החברה כרגע, מדובר במקלדת ובמסך גדולים מהסטנדרט המוכר, דבר שלא השתנה ב-30 השנים האחרונות. וזו רק ההתחלה.