נובמבר חזק לקרנות הנאמנות: צמחו ב-5 מיליארד ש' לשיא שנתי

3.8 מיליארד שקל מתוך נכסי הענף הם גיוסים נטו ■ בלטו בגיוסים: הראל פיא, שכבשה בחזרה את המקום השני בענף, פסגות ומגדל שוקי הון

חודש חזק במיוחד עבר על ענף קרנות הנאמנות, שהיקף נכסיו כבר עומד על קרוב ל-133 מיליארד שקל - כבר לא כ"כ רחוק מהשיא שנרשם ביולי 2007, אז ניהל הענף 142 מיליארד שקל.

נכסי הענף צמחו בנובמבר בכ-5 מיליארד שקל, כאשר כ-3.8 מיליארד שקל מתוכם הם גיוסים נטו. מדובר בשיא של גיוסים, שכן רק בינואר גויס סכום דומה, ובכל שאר החודשים הסתכמו הגיוסים בסכומים נמוכים משמעותית. בנטרול פדיונות של קרוב למיליארד שקל מהקרנות הכספיות, מדובר בגיוס נטו של כ-4.7 מיליארד שקל.

מרבית הגיוסים נרשמו בקרנות אג"ח קונצרניות, שצמחו ב-3.2 מיליארד שקל, מתוכם כ-2.7 מיליארד שקל הם גיוסים נטו. צמיחה נרשמה גם בקרנות אג"ח מדינה, של כ-1.5 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.2 מיליארד שקל גיוסים נטו.

בנובמבר חלו מספר שינויים בנתחי השוק של היצרנים. השינוי הדרמטי ביותר הוא חזרתן של קרנות הראל פיא למקום השני בענף, ממנו הודחו בחודש יוני בעקבות רכישת קרנות פריזמה על ידי אקסלנס, שמיצבה את אקסלנס במקום השני. הראל פיא בולטת בגיוסים בנובמבר, וקרנות פסגות ומגדל שוקי הון גייסו גם הן סכומים נכבדים.

14.9 מיליארד שקל. זהו היקף נכסי קרנות הראל פיא שבניהול סמי בבקוב. מאז חודש יוני, כאשר מיזגה אקסלנס את קרנות פריזמה לתוכה, איבדו קרנות החברה את המקום השני בענף. אך החודש הן חזרו וכבשו את המקום המכובד, עם נתח שוק של 11.2%. בנובמבר גייסו קרנות הראל פיא 620 מיליון שקל, מתוכם 39 מיליון שקל בקרנות כספיות.

קרנות אקסלנס, שבניהול גלעד שמעוני, ירדו למקום השלישי, עם נכסים בהיקף של 14.8 מיליארד שקל. אקסלנס גייסה 346 מיליון שקל, וגם היא הצליחה לגייס בקרנות כספיות סכום של 65 מיליון שקל.

בפסגות, בניהול רועי ורמוס, גייסו הקרנות המסורתיות קרוב למיליארד שקל, אך סבלו מפדיונות של 478 מיליון שקל בקרנות הכספיות, ולכן השורה התחתונה היא גיוס של 532 מיליון שקל.

קרנות מגדל שוקי הון, בניהול שגיא שטיין, גייסו החודש 481 מיליון שקל, לאחר שסבלו מפדיונות של 177 מיליון שקל, וקרנות אי.בי.אי, בניהול עודד גל, גייסו 246 מיליון שקל.

1.5 מיליארד שקל. זהו היקף הקיטון בנכסי קרנות כלל פיננסים, בהן נותרו נכסים בהיקף של 9.2 מיליארד שקל. רק לפני שנה, בנובמבר אשתקד, ניהלו קרנות החברה כ-10.6 מיליארד שקל, והן היו השחקן השני בגודלו בענף. אולם קרנות כלל פיננסים לא מצליחות להתאושש, והיא היחידה בענף מבין המנהלים הגדולים והבינוניים שנכסיה קטנו מתחילת השנה.

קרנות דש, בניהול אסף אלדר, ממשיכות לסבול מפדיונות בקרנות הכספיות, ובנובמבר הן איבדו 116 מיליון שקל נוספים. בקרנות המסורתיות גויס סך של 121 מיליון שקל, ולכן גיוסיהן הסתכמו ב-5 מיליון שקל בלבד.

8 מיליארד שקל. זה יהיה היקף קרנות מיטב לאחר המיזוג עם אפריקה וישיר בית השקעות. כעת, לאחר המיזוג עם גאון שוקי הון, עומד היקף נכסי מיטב על 5.6 מיליארד שקל, ולאחר המיזוג יתבססו הקרנות, שבניהול ירון צרנוביץ, במקום השמיני או התשיעי בענף. בינתיים קרנות מיטב גייסו בנובמבר 370 מיליון שקל, לאחר פדיונות מינוריים בכספיות.

קרנות אפסילון, שבניהול עידן אזולאי, גייסו בנובמבר 187 מיליון שקל, וקרנות ילין-לפידות גייסו 171 מיליון שקל. לקראת המיזוג, קרנות ישיר, בניהול רפי ניב, גייסו 189 מיליון שקל, וחצו את רף ה-2 מיליארד שקל נכסים. מבין השחקנים הקטנים בלטו קרנות אוריון בגיוס של 54 מיליון שקל.