שר התשתיות עוזי לנדאו פותח במאבק נגד השר להגנת הסביבה

דו"ח מקינזי, שפורסם בחודש שעבר, ממליץ לישראל בין היתר להימנע מהקמת תחנת כוח פחמית נוספת - פרויקט שלנדאו רואה אותו כחיוני

שר התשתיות עוזי לנדאו פותח רשמית במאבק נגד כוונותו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לפעול לקידום המלצות דו"ח מקינזי להפחתת פליטות גזי החממה בישראל.

הדו"ח, שפורסם בחודש שעבר, ממליץ לישראל, בין היתר, להימנע מהקמת תחנת כוח פחמית נוספת פרוייקט שלנדאו רואה אותו כחיוני. במכתב ששיגר הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו טוען לנדאו כי ארדן מפזר הצהרות "חסרות אחריות" בנושא.

לנדאו מתייחס למכתב ששיגר בשבוע שעבר ארדן לנתניהו ובו הודיע כי "משרדו גיבש מדיניות בנושא הפחתת גזי חממה לאור המלצות דוח מקינזי" וכי בכוונתו להציג מדיניות זו בוועידת קופנהגן הקרובה בנושא הפחתת גזי חממה.

במכתבו לנתניהו טוען לנדאו כי ארדן "בחר להציג בפורום בינלאומי חשוב מסקנות של חברה פרטית שאין לה לא אחריות ולא סמכות לקבוע בנושאים חשובים אלה". לנדאו תובע מנתניהו לאסור על ארדן להציג את ממצאי דו"ח מקינזי כמבטאי מדיניות הממשלה ולקיים דיון מעמיק בממשלה בנושא מדיניות הפחתת גזי החממה. הדוח של חברת הייעוץ שפורסם בחודש שעבר ממליץ לישראל להפחית את פליטות גזי החממה ב-75 אחוז עד 2030. הדוח קובע כי סטקור החשמל אחראי ל-55 אחוז מפליטות גזי החממה בישראל פי שלושה מסקטור התחבורה ופי ארבעה מסקטור התעשייה.

בתוך כך הודיע הערב לנדאו על תמיכתו בהצעת החוק הפרטית להתייעלות אנרגטית במבני ציבור. את הצעת החוק יוזמים חברי הכנסת מהשדולה הירוקה והיא עברה כבר בקריאה טרומית. ועדת השרים לענייני חקיקה אמורה להחליט מחר האם לאמץ את ההצעה ולהפוך אותה להצעת חוק ממשלתית. ההצעה קובעת שבכל מוסד ציבורי תבוצע בדיקה של צריכת האנרגייה והתאם לתוצאותיה תיקבע תכנית לחיסכון והתייעלות אנרגטית.

בתגובה מסר יועצו של השר ארדן, אביעד אורן, בשמו של השר כי "לאחר שחברת מקינזי בחנה בשיתוף פעולה מלא עם כל משרדי הממשלה ובכלל זה משרד התשתיות, את פוטנציאל הפחתת הפליטות של ישראל, ביקשתי מראש הממשלה להציג את המידע במליאת הועידה. מצער מאד שבמקום להפנים את צו השעה כי יש לאמץ בדחיפות תוכנית לאומית להפחתת פליטות ומעבר לאנרגיות מתחדשות, בוחר שר התשתיות להמשיך ולדבוק בקו האנכרוניסטי של המשך יצור תחנות פחמיות מזהמות הפולטות גזי חממה".

השר ארדן הוסיף כי הוא קורא לשר התשתיות "לאמץ את המלצותיי לממשלה על קביעת יעד להפחתת פליטות בהתאם למסקנות דוח מקינזי ולהכין תוכנית לאומית לחיסכון בחשמל כמצופה ממנו".