היכו בברזל החם: בן-דב ופישמן מכרו מניות דרבן בכ-40 מיליון שקל

(עדכון) - המטרה: להכניס את המניה למדד ת"א 100 ■ הפצת המניות באה בהמשך לעלייה של 140% בערכן מתחילת השנה ■ דרבן השלימה גיוס של 103 מיליון שקל באג"ח

אילן בן דב ואליעזר פישמן מגבירים את הסחירות בחברת ההשקעות דרבן , והיום הפיצו כ-5% ממניות החברה לגופים מוסדיים, במטרה להכניס אותה למדד ת"א 100. את חבילת המניות הפיצו בעלי העניין (ככל הידוע בעיקר טאו השקעות שבשליטת בן דב) לפי מחיר של 15.4 שקל למניה, בדומה למחיר השוק, ובסכום כולל של כ-40 מיליון שקל.

מכירת המניות נעשתה לאחר ששווי דרבן זינק מתחילת השנה בכ-140%, לרמתו הנוכחית של כ-800 מיליון שקל. בשבוע שעבר, נזכיר, גייסה דרבן 103.5 מיליון שקל באמצעות אג"ח (מתוך גיוס מתוכנן של 130 מיליון שקל).

דרבן נהנתה משערוך נכסים ומהטבת מס בתוצאות הרבעון השלישי של 2009, שאיפשרו לה להציג רווח נקי של 95.6 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה זינק הרווח הנקי של החברה ב-87%, לסך של 117.1 מיליון שקל (לאחר שערוך נדל"ן בסך של 66 מיליון שקל, ועם הכנסות ממסים של 43 מיליון שקל).

לדרבן גירעון של 509 מיליון שקל בהון החוזר, שנובע בחלקו מכך שהחברה מממנת חלק מהשקעותיה לזמן ארוך באמצעות אשראי לזמן קצר. לטענת החברה, "לדעת הדירקטוריון אין בכך כדי להצביע על בעיית נזילות, בהתחשב בהתחייבויותיה החזויות של החברה למועד הדו"ח". כן, היא טוענת, כי באפשרותה להגדיל את נזילותה, בין היתר באמצעות קבלת הלוואות כנגד שעבוד נכסים בחו"ל, שנרכשו על ידה ללא שימוש במימון ספציפי לרכישה.

פעילותה השוטפת של דרבן, כפי שעולה מהדוחות, מצויה במגמת שיפור, והכנסותיה הרבעוניות עלו ב-15.5% והסתכמו ב-93.2 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו ההכנסות ב-11% לסך של 265.3 מיליון שקל. יתרת ושווי המזומנים של החברה הצטמקו ב-50% ברבעון, ל-42.6 מיליון שקל.

שווי של 1.34 מיליארד לדרבן

נכסיה של דרבן מתרכזים בארץ, וכן בגרמניה, קנדה, הודו ובמדינות חבר העמים. בנוסף, פועלת החברה בתחום הביוטכנולוגיה ומחזיקה 50% ברשת תחנות דלק. שטח המבנים להשכרה של החברה עמד על כ-683 אלף מ"ר.

פישמן מחזיק כיום בכ-54% ממניות דרבן. בשלהי אוקטובר דיווחה מבני תעשייה, הנמצאת אף היא בשליטת פישמן, כי תרכוש מידי חברת ההשקעות טאו של בן-דב 10.5% ממניות דרבן, ותקצה לה בתמורה 4.9% ממניותיה. לאחר העסקה (ומבלי לקחת בחשבון את המכירה היום) תישאר בידי טאו אחזקה של 15.2% ממניות דרבן.

לצורך ביצוע העסקה, הזמינו שתי החברות הערכת שווי ממשרד רואי חשבון קסלמן את קסלמן. הערכת השווי התבססה על שווי נכסי החברה ומכפילי ההון העצמי של החברות, וקבעה לדרבן שווי של 1.34 מיליארד שקל.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"