הסיפור המקוון של רייצ'ל

MTV יצאו בקמפיין להגברת המודעות לסכנות שבאורח החיים והתרבות הדיגיטליים

נער בן 15 או 16, מבטו אטום, יושב בסטודיו של מקעקע. הוא עירום בפלג גופו העליון, וכולו מכוסה בקעקועים: "אפס", מכריזה כתובת אחת בגדול על חזהו. "מפגר", חרוטה כתובת על זרועו הימנית, "לוזר" על כתף שמאל, "אידיוט!", בקטן על הפופיק. הודעת SMS נכנסת. הנער מבקש סליחה מהמקעקע ומעיין בהודעה. נשאר לי קצת מקום על הגב, הוא אומר לו, בוא נוסיף שם "דפקט". המקעקע מהנהן, והצעיר חוזר לבהות, אטום, בקיר שממול. יש קו דק בין מילים לפצעים, מכריזה קריינית.

סוף.

את הסרטון כדאי לראות (הקישור למטה). הוא חלק מקמפיין, "קו דק" שמו, שהעלתה MTV, ומטרתו להעלות את המודעות בקרב צעירים ובני-נוער להשלכות, לחסרונות ולסכנות שבאורח החיים הדיגיטלי.

מלבד הסרטון הזה יש אחרים, העוסקים בגזענות, אלימות, הטרדה, ניצול לרעה וכל מה שתרצו. למשל, סיפורה של בחורה, רייצ'ל, שהחבר שלה, שרצה לנקום בה, פירסם באינטרנט תמונות עירום שלה. המסר פשוט וברור: הקו בין החיים אונליין לחיים שפעם קראו להם אמיתיים הוא דק, אם בכלל קיים, והוא נחצה עד שהפך למטושטש.

מסקר שערכה MTV יחד עם סוכנות החדשות AP בקרב למעלה מאלף בני-נוער וצעירים בגילאים 14 עד 24, עולה כי כמחצית מהם הודו כי נפלו קורבן להתעללות דיגיטלית כזו או אחרת. יש כאלה שהפיצו עליהם שקרים, יש כאלה שצולמו בלי ידיעתם, יש כאלה שנסחטו, יש כאלה שזהותם נגנבה. כל הרוע האנושי.

שליש מהנשאלים הודו כי היו מעורבים בפעילות שאין לה עדיין מילה בעברית: Sexting. כלומר, פעילות מינית דיגיטלית שנעה על הקשת בין לשלוח תמונות עירום במייל ועד למסרונים ארוטיים.

מדי פעם אנחנו נתקלים בסיפורים מהסוג הזה, כשהגבולות נחצים באופן קיצוני וגורמים להתאבדות של ילד או משהו בסגנון, או כשסלבריטאי נופל קורבן להתחזות. אבל, למיטב זיכרוני, זו הפעם הראשונה שסקר מראה עד כמה נפוצה הבעיה ועד כמה גדול חוסר המודעות של הצעירים לעובדה שאין להם לאן ללכת: אין הבדל בין מה שקורה ברשת למה שקורה מחוצה לה.

לזכות MTV ייאמר שהם לא צדקנים ולא מוסרניים יתר על המידה. הם לא מתלהמים ולא קוראים לבני-הנוער להתנזר (כאילו שלקריאה כזו היה איזשהו סיכוי), הם רק קוראים להם להיות קצת יותר מודעים.

אם יש לכם ילדים, או אחים, או אחיינים - שילחו להם את הלינק. לא יכול להזיק להם.

הקו הדק: http://www.athinline.org