האם התקף לב בעקבות לחץ יוכר כתאונת עבודה?

בביהמ"ש ייחשב אוטם שריר הלב לתאונת עבודה אם ניתן יהיה לקשור הוכחת מאמץ מיוחד בלתי רגיל או אירוע יוצא דופן בסמוך לו

עובדי היי-טק, שמקדישים את רוב שעות היום והלילה לעבודה, חשים שזה לא תורם לבריאותם. עובדים המועסקים בסביבה של לחץ גבוה נמצאים ברמת סיכון גבוהה להתקף לב, אולם לא בטוח שמקום העבודה יכיר בהתקף כתאונת עבודה, אם זה אכן יתרחש.

עו"ד זאב גיא, מומחה לדיני ביטוח לאומי ולמימוש זכויות רפואיות, אומר כי "לחץ הוא תגובה פיזית-רגשית שלילית המתרחשת כאשר דרישות מקום העבודה אינן תואמות את יכולותיו, משאביו או צרכיו של העובד. יש משרות מלחיצות יותר, אבל מה שקובע הוא היכולת של אדם להתמודד עם משרה מסוימת".

במחקר שנערך במכון נורת'ווסטרן בארה"ב נמצא כי 25% מהעובדים תופסים את עבודתם כגורם מספר אחד להרגשת לחץ. בין הגורמים ללחץ נמצאים תופעת הפוליטיקה למטרות קידום עצמי, חוסר התאמה של הבוס לתפקידו או תסכול של העובד מכך שאינו מצליח לעמוד בצורכי הלקוחות שלו.

ענף ההיי-טק מתאפיין בסביבת עבודה תובענית, שעות עבודה רבות, עמידה ביעדים, תחרות מוגברת, שאיפה למצוינות ושכר מותנה הישגים. כמו-כן, הענף מתאפיין גם בתחלופת עובדים מהירה יחסית, לרוב בגלל שאיפת העובדים לקדם את הקריירה שלהם באמצעות החלפת מקום עבודה. הדברים באים לידי ביטוי ביתר שאת בחברות שבהן העובדים מקבלים שכר נמוך יחסית, בציפייה לאקזיט הגדול שבמסגרתו יקטפו את פירות ההשקעה.

מבחן ה"אירוע החריג"

לדברי גיא, התקף לב מוכר לעיתים כתאונת עבודה. "המבחן הוא אירוע חריג תוך כדי העבודה ועקב העבודה. כלומר - לא קשור למתח כרוני, אלא אירוע בלתי שגרתי שהיה בסמוך - עד 10 ימים - להתקף הלב.

"לא תמיד קל להצביע על קשר סיבתי לעבודה, שכן התקפי לב נגרמים על ידי גורמים שאינם נראים לעין. כלומר, אין זו פציעה לגביה ברור מה גרם לנזק. לצד תרומת העבודה לקידום האירוע, קיימים גורמי סיכון רפואיים הידועים כמסייעים בהופעת המחלה".

לדבריו, בתביעות של אוטם שריר הלב, בית הדין לעבודה פיתח ומיישם את מבחן ה"מאמץ המיוחד" או ה"אירוע החריג".

על-פי מבחן זה, ייחשב אוטם שריר הלב לנזק שנגרם בתאונת עבודה, אם ניתן יהיה לקשור את היווצרותו לעבודה על-ידי הוכחת מאמץ מיוחד בלתי רגיל או אירוע יוצא דופן, המופיע בעבודה או בסמוך לה, בסמיכות זמנים להופעת אירוע האוטם.